Sofies Wellness

Alla inlägg den 15 juli 2012

Av Sofie - 15 juli 2012 20:00


Min träningsvecka:


Måndag - Pluurpingutmaningen: 3 min planka, 30 burpees


Tisdag - Pluurpingutmaningen: 3:06 min planka + Morgonlöpning 8 km 45:39 min + Pluurpingutmanigen: 31 burpees


Onsdag - Pluurpingutmaningen: 3:12 min planka, 32 burpees


Torsdag - Löpning: Lugn uppvärmningsjogg 12 min, intervaller 800 m x 6 gånger med 1 min stilla vila emellan, nedvarvningsjogg hem + Pluurpingutmaningen: 33 burpees, 3:18 min planka + 17 min mage/rygg appen


Fredag - Uppvärmningsjogg 10 min + den jobbiga biten av IntervallFlex 23 min + Pluurpingutmaningen: 34 burpees, 3:24 min planka + Lugn jogg 2.9 km 18:23 min med 3 avbrott för att göra dips (för triceps) på olika bänkar


Lördag - Pluurpingutmaningen: 35 burpees, 3:30 min planka + Motorvägsstoppkaosträning: 3 set tåhävningar (en bit över 100 st totalt)


Söndag - Löpning 10 km 56:24 min + Pluurpingutmaningen: 3:36 min planka, 36 burpees


Kommentarer: Okej nu springer jag som sagt efter löpschema och det går sådär. Jag ligger två pass efter efter bara två veckor... Det beror på att jag först fick sådan hemsk träningsvärk i vaderna som jag nämnde i förra veckans inlägg och jag kunde varken gå/springa (jag haltade...) på sådär 4 dagar, och sedan i fredags förmiddag när jag skulle springa så kände jag redan på uppvärmningen att det inte skulle gå att springa en mil bara sådär (jag hade kört intervaller kvällen innan, så benen pallade inte riktigt, och jag orkade inte mentalt att bara göra något enformigt i en timme). Men det blev ändå träning, mitt favoritträningsgrupppass är intervallflex och jag har lyckats lära mig hela den jobbiga biten utantill hehe och sparat det i appen seconds som ett pass, så jag körde det istället på en gräsmatta vid havet med världens finaste och motiverande utsikt (jämfört med en ful gymlokal). Helt underbart att ha en röst som skriker åt en, gör armhävningar i 30 sek, vila 5 sek och kör höga knän i 45 sek, man behöver liksom inte tänka själv och eftersom allt går så fort så hinner man inte känna riktigt hur jobbigt det är haha. Jag var helt slut efter det och så plankor och burpees på det, och sedan skulle jag springa en bit hem också. Wiho mör kropp som vaknade på lördagen.


Sedan kanske ni undrar vad i helskotta pluurping är? Jo plankor+burpees=pluurping! Och som ni ser är jag nu med i en pluurpingutmaning. Den ordnas av Josefines fina blogg och ni kan läsa mer om den här (och även anmäla er och hänga på). Jag gillar utmaningar så det var klart att jag skulle hänga på denna, passar perfekt när den plankutmaningen som Annie hade slutade förra veckan. Men vad innebär utmaningen då? Jo första dagen så ska man planka i 3 min och göra 30 burpees, sedan för varje dag så ökar man 6 sek i plankan och 1 till burpees. Efter 71 dagar (jag vet lååång tid...) så plankar man 10 min och gör 100 burpees och då är utmaningen klar. Låter det tufft? Ja det är det, men man behöver inte alls stå hela plankan på en gång eller göra alla burpees i ett svep. Man kan vila en stund emellan eller sprida ut det på olika tidpunkter. Meningen är att man ska få in det i sin vardag, planka någon minut när man väntar på att äggvattnet ska koka upp eller planka en stund direkt när man vaknar. Man ska helt enkelt göra allt efter sin egen förmåga. Och antagligen kommer det vara olika varje dag hur många burpees/hur länge man står i plankan i ett svep beroende på hur dagsformen är både fysiskt och mentalt. Själv har jag som längst stått i plankan i 3:30 min utan vila (så att jag stod och skakade något sista minuten och mentalt sa hjärnan åt mig att lägga mig ned av uttråkning, men jag kämpade minsann på) och som mest 20 burpees (annars har jag delat in den i 2-3 set med en stunds vila emellan). Okej nu ska jag inte hålla på och babbla på om denna utmaningen, men häng gärna på även fast att ni kommer efter med några dagar :D


Sedan ska jag väl även förklara vad motorvägsstoppkaosträning är. Jo när vi åkte upp hit till Bohuslän skedde en trafikolycka ca 100 m framför oss, tur att vi inte åkte 15 sek tidigare, då kanske inte jag hade suttit här och skrivit... Trafiken stod helt stilla i över 1 timme. Räddningstjänst kom och folk började gå ur sina bilar för att se mer vad som hade hänt (fast man såg inget) och för att de inte orkade sitta stilla. Jag som kan bli ganska rastlös av mig gick ut ur bilen och för att döda tiden kom jag på att jag kunde träna lite. Så jag ställde mig vid bilen och körde diskret en massa tåhävningar (varför inte liksom haha?). Jag undrar hur mycket folk som hade börjat stirra om man helt plötsligt sprang runt som en dåre, ner på marken för att göra armhävningar, situps och vandrande lunges haha. Jag skulle nästan vilja göra det för att se folks blickar även fast att det skulle vara pinsamt. För varför inte, man är fast på en stillastående motorväg och ingenting att göra. Skulle ni våga det? Jag såg förresten en tjej i träningskläder på långt avstånd som såg ut att köra intervaller med höga knän mellan bilarna mitt på den stilla motorvägen, modigt av henne.


Okej blablabla. Det känns som om jag bara skriver på om min träningsvecka, det blir alltid superlångt (och låter egoitiskt när jag bara skriver om allt jag klarat av) och tar lång tid att skriva, det kanske inte är någon som läser... Fast ni ville ju att jag skulle börja skriva det, och det är superbra för mig att ha ett arkiv där jag kan kolla tillbaka vad jag har presterat och jämföra med nyare resultat. Ni får jättegärna kommentera hur er träningsvecka har varit! :D


Veckans "tanke":

Jag lyssnar helst på peppande musik när jag tränar. Och jag är nog inte ensam om det. Just nu har jag träningsmusik "torka". Så kan inte alla kommentera sina bästa träningsmusiktips, så kan jag lägga upp alla låttipsen i nästa eller nästnästa veckas träningsinlägg (så att alla kan ta del av tipsen). Det vore jättesnällt!


Inför kommande vecka peppar jag med running inspo:


     


Faktiskt så finns det inget bättre sätt att bearbeta dagen som gått (eller kommer) och hur man känner och mår som genom att springa, man kan ta ut alla sorters känslor, är man glad kan springa fort för allt känns så bra och då fortsätter det i löpningen, är man ledsen/arg kan man springa superfort bara för att få ur sin ilska. Eller hur? :)

Av Sofie - 15 juli 2012 10:15


 


Igår gjorde jag en chokladkräm som jag skulle vilja tipsa er om. Jag hade min som frukost tillsammans med hallonkeso och kiwi. Det var jättegott. Men man kan nog äta den till en massa annat också. Topping till gröt/smoothie, på knäckemacka/riskaka, blandat i yoghurt/fil eller bara som den är. Jag tror även att den skulle passa perfekt som efterrätt/kvällsmål, fast då kanske man vill blanda i några droppar honung/agave eller mer mosad banan för sötare smak.


Chokladkräm (ca 1 portion, eller beroende på hur mycket man vill ha)


1 mogen avokado

1/2 banan

några skedar kakao (måttade tyvärr inte, men några tsk eller kanske en msk)


1. Bara att mosa avokadon och bananen och blanda med kakao så att man tycker att det smakar lagom choklad.

2. Ät som det är eller smaksätt med något. Jag hade t.ex i lite kaffepulver för en svag kaffesmak. Men jag tror säkert att man kan variera med apelsinskal/apelsinsaft, vaniljpulver, honung, agave, hackade nötter/frön för krispighet, nötsmör eller mosade hallon i.


Gårdagens frukost då jag åt denna kräm:

 

x Keso blandat med mosade hallon från mormors trädgård, chokladkrämen och en hackad kiwi

x Knäckemacka med sallad, kokt ägg och örtsalt


Supergott, och perfekt uppladdning för att sitta i bilen stora delar av dagen och inte riktigt veta vad man kommer att få äta :)


  Ser lite ut som geggamojja haha... Men god geggamojja! ;)

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25
26
27
28 29
30 31
<<< Juli 2012 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Skapa flashcards