Sofies Wellness

Direktlänk till inlägg 8 juli 2012

Massor av nyttiga gottisbollar

Av Sofie - 8 juli 2012 16:00


Jag äter aldrig godis (eller viss choklad gillar jag, och så finns det några sorters lösgodis som kan vara gott ibland t.ex polly och belgiska choklad fylld med nougat). Men annars tycker jag helt enkelt inte att det är gott. Men något som jag tycker är gott (och kul att göra) är gottisbollar, dvs eget godis som jag gör och smaksätter sjäv och sedan oftast rullar till bollar. Här kommer recept på alla dessa gottisbollar jag har gjort under min tid på bloggen:


 


Chokladbollar med kaffe att älska


 


Gottisbollar med hallon, aprikos, kokos och kanel


 


Cookie Dough bollar


 


Fräscha nötbollar med aprikos, citron och ingefära


 


Nötbollar med hallon, kardemumma och dadlar


 


Nötbollar med gojibär och pumpacrunch


 


Chokladbollar med blåbär och kaffe


Det är inte så svårt som det verkar, bara att mixa nötter till ett mjöl (havregryn kan man även ha i), i med torkad frukt/bär och/eller färsk frukt/bär och sedan lite smaksättning som kanel, kardemumma, kakao, kaffe, vaniljpulver, citronsaft... Och sedan rulla i något gott!


Har ni några fler recept med gottisbollar som ni tycker att jag ska pröva? :D

 
 
Ingen bild

littlemissme

8 juli 2012 19:47

Du, det är bättre att blanda i hela ägget och inte bara äggvitan i gröten, mer mättande och fler mineraler och vitaminer!!
Visst har jag även ett litet recept på gottisbollar, eller snickerzfudge som jag kallar dem!

Mixa: dadlar, sojamjöl (för smak och protein), jordnötssmör eller rostade salta jordnötter (bra fetter och B-vitaminer), kakaonibs och kakao/carob (need I say more?),havregryn/grynflingor av någon sort (för rätt konsistens, protein och mineraler) lite goji (för antioxidantboost) rulla bollar/tryck ut mellan bakplåtspapper och skär i bitar. Rulla i/toppa med rostade kokosflingor/sesamfrön. Förvara i frysen (så härsknar de inte och blir lite fastare).
Proportioner och så bestämmer du själv.

Sofie

9 juli 2012 12:14

Åh de där ska jag testa när jag är hemma i Stockholm igen :)

 
Ingen bild

littlemissme

8 juli 2012 19:52

Äggula
NÄRINGSVÄRDE PER 100 G
Energi 1 334 kJ
Energi 319 kcal
Protein 16 g
Fett 28,6 g
Mättade fettsyror 7,6 g
Kolhydrater 1 g
Fibrer 0 g
C-vitamin 0 mg
D-vitamin 3,8 mcg
Folat 241 mcg
Järn 3,1 mg
Zink 3,4 mg
Kalcium 141 mg


Äggvita
NÄRINGSVÄRDE PER 100 G
Energi 172 kJ
Energi 41 kcal
Protein 10 g
Fett 0 g
Mättade fettsyror 0 g
Kolhydrater 0 g
Fibrer 0 g
C-vitamin 0 mg
D-vitamin 0 mcg
Folat 3 mcg
Järn 0 mg
Zink 0 mg
Kalcium 11 mg

Se så fantastisk äggulan är! Visst, äggulan har färre andel protein per kalorienhet, men det väger den lätt upp med alla sina övriga nyttigheter, eller hur?! :D

Sofie

9 juli 2012 12:17

Ja du har helt rätt :) Jag ska komma ihåg nästa gång jag gör gröt att vispa upp ett helt ägg innan i en mugg (för att slippa äggsmaken), och sedan blanda i min gröt istället för bara vitan.

Men samtidigt finns det ju dem som skippar gulan för proteinet, och visst kan jag lite förstå dem, men som sagt man missar en massa viktig näring :) Om det är okej så kanske jag tar denna faktan och slänger in i ett inlägg?

 
Marja - Baka Sockerfritt

Marja - Baka Sockerfritt

8 juli 2012 21:29

Jag älskar att göra frukt&nötbollar. Då bara mosar man färska dadlar och nötter (ev kakao och kokos)! SÅ gott!

http://bakasockerfritt.blogg.se

 
felicia

felicia

9 juli 2012 21:56

mm låter supergott!! =D

måste bara hoppa in i er lilla diskussion om ägget där, kunde inte låta bli :)
Visst är det klart bätre att ha i hela ägget i gröten, rent vitamin och näringsmässigt MEN det är fettet man vill ifrån om man tar bort gulan. Så dom som äter äggvitan vill åt proteinet men vill inte ha i sig så mkt energi.

Så det beror helt på vad du vill om du ska ha hela ägget lr ej :) Du lider inte brist på några vitaminer eller mineraler iaf då du äter så bra kost i övrigt! :)

http://tkhl.wordpress.com

Sofie

12 juli 2012 15:16

Nej du har självklart rätt :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofie - 3 november 2014 21:10


  Japp, jag låter bloggen vila ett tag nu dvs jag tar någon form av bloggpaus på obestämd tid. Energi att lägga på bloggen finns inte riktigt där för mig. Antingen vill jag göra min blogg bra och skriva regelbundet eller så vill jag inte skriva all...

Av Sofie - 18 oktober 2014 15:48

  Inställda planer med en kompis ledde till att jag hängde med familjen och ett par familjevänner ut i skogen idag. Vi hittade en massa svamp och njöt av naturen.           Självklart hade vi med oss matsäck i våra ryggsäckar! På mina mackor...

Av Sofie - 17 oktober 2014 08:00


  Här har ni veckans fredagslista:   1. MIN MORGONSTUND är något jag högt prioriterar. Till för bara några månader sedan ingick det bara att göra en smarrig frukost och äta den i lugn och ro. Nu går jag faktiskt upp ännu tidigare för att börja ...

Av Sofie - 16 oktober 2014 20:20


  Hej allihopa! Som ni säkert har märkt har jag tagit en spontan bloggpaus senaste veckorna. Främst pga bloggtorka och att mycket annat i mitt liv har tagit tid. Men nu är jag tillbaka och tänker så smått börja skriva igen. Vad är ni intresserade a...

Av Sofie - 3 oktober 2014 08:00

  Låt mig presentera veckans fredagslista:      1. Jag har hittat en podcast som egentligen inte är en podcast utan timmeslånga avsnitt med skön yogamusik. Jag använder musiken både till yoga, meditation, avslappning och som pluggmusik. Podcast...

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25
26
27
28 29
30 31
<<< Juli 2012 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Skapa flashcards