Sofies Wellness

Alla inlägg den 8 juli 2012

Av Sofie - 8 juli 2012 22:17


Måndag - Plankutmaningen


Tisdag - Löpning: Lugn uppvärmningsjogg 13 min (2,3 km), 5 km snabbt tempo 27:37 min + Plankutmaningen + Lätt jogg/gång sista biten hem


Onsdag - Löpning: Lugn uppvärmningsjogg 12 min, Intervaller 30 sek springa snabbt/30 sek jogga superlångsamt x 20, jogg sista biten hem + Plankutmaningen + Styrka tabatastyle (4 st, främst axlar med ett par hantlar som jag hittade här i huset): Axelpress utåt/Axelpress uppåt, Axelarmhävning/Axelpress bakåt, Axelpress utåt/Axelpress uppåt/Axelarmhävning/Axelpress bakåt, Dips från stol/Rygglyft


Torsdag - Vilodag (+ Morgonpromenad 35 min och mer vardagsmotion också såklart)


Fredag - Hopprep 1 minut x 10 med 1 minuts vila emellan + Löpning: 5 km + Plankutmaningen


Lördag - Helt ofrivllig vilodag och ingen vardagsmotion alls, äh jag kunde knappt gå...


Söndag - Youtube träning i trädgården: Jillian Michaels 30 min yoga, TIU 10 min Sunset Workout, TIU 10 min Cowabunga Workout, TIU 6 min Bikini Beach Bum, 10 st helt vanliga armhävningar, Sista Plankutmaningen (försökte pressa till max, gick ganska bra: 2 min vanlig planka med benen på pall, 2 min sidplanka, 2 min andra sidan, 1.5 min benindrag, 2 min sida, 2 min andra sidan, 2 min vanlig med pall, 1.5 min sida, 1.5 min sida och 2 min benindrag och så lite korta pauser emellan)


Kommentar:  Första veckan jag springer efter löparschema (se hela det i bilder nedan) och sista veckan på plankutmaningen. Nu är det verkligen fokus på löpning fram till tjejmilen och jag springer för första gången efter löpschema och det känns jättebra. Då vet jag exakt vad jag ska göra och behöver inte tänka så mycket själv. Jag gillar även att uppvärmningen är viktig i alla passen, det brukar jag annars nästan alltid strunta i, och det är inte bra...

Första löppasset var bra, men självklart glömde jag stegringsloppen man skulle göra, och sedan när man skulle springa 5 km så sprang jag en bit på stranden i sand, och oj vad jobbigt det var. Andra passet gick också bra, men läste inte att man skulle gå i vilointervallerna, jag joggade, fast väldigt långsamt dock. Angående tredje passet kan jag säga såhär. Om ni vill gå runt och halta i flera dagar efteråt, hoppa då hopprep (eller jag hade inte ens ett hopprep, jag bara hoppade för kung och fosterland) i 10 min på stenhårt golv. Jag hoppade och det kändes bra, inte superjobbigt men fick upp pulsen (men inget kändes i vaderna). När jag sedan skulle börja springa direkt efteråt så kändes det i båda vaderna. Ajdå att hoppa hopprep som jag normalt sett aldrig gör är väldigt jobbigt för helt otränade vader. Först kändes det jobbigt att springa när det värkte men efter ett tag gick det bra och jag tänkte inte så mycket på det under passet eller resten av dagen. Förrän när jag vaknade på lördag morgon och skulle ta mina första steg. Aj aj AJ jag kunde knappt gå, och tänkte kommer jag få ligga i sängen hela dagen? Ja någon träning var det inte ens tanke på. Det var smärta i varenda steg, efter ett tag blev jag van, men att röra sig var jobbigt och svårt, och jag vilade mest och blev trött och sur pga det. På söndagen kändes det rejält fortfarande. Jag som alltid älskar att gå fick låta mamma köra överallt hela helgen dit vi skulle istället även fast att det inte var långt alls. På söndagen (idag) fick jag nog av att inte kunna röra mig. Så jag började göra ett yogapass på youtube för att sträcka på mig och få kroppen att få jobba (men självklart inte vaderna). Sedan var det så kul så jag ville fortsätta träna så jag letade fram några andra videor som jag gjort tidigare som jag vet inte innebär en massa hopp och annat som inte mina vader klarar av. Och sedan var det dags för tjugonde och sista plankorna i utmaningen jag varit med i. Meningen var att man skulle köra så hårt det sista passet så att man bara inte orkade mer. Jag körde hårt, men kanske inte så hårt... Men nöjd är jag. Klarade många minuter på alla övningar, så jag har blivit starkare i bålen än innan denna utmaning började även fast att jag var ganska stark innan. Några magrutor har inte kommit fram, men jag hade inte direkt förväntat mig det heller haha... Men jag gillade att planka så jag ska fortsätta med det, fast kanske inte 5 gånger i veckan.


Angående löparschemat så kommer det här (jag orkade inte skriva av allt, så jag har tagit bilder av det, jag hoppas att ni kan se):

                                 

Det är utklippt ur en Fitness Magazine från våren (klicka på bilderna så blir de större). Det är för dig som är en ganska van löpare och ska springa milen, och vill bli snabbare och se resultat. Det är 4 pass i veckan, i 12 veckor! Dock är tjejmilen innan 12 veckor, så jag hinner bara springa de första 8 veckorna (+sista veckan) enligt schemat, men jag tror ändå jag kommer att bli mycket snabbre även om det är kortare tid. Jag har nämligen aldrig fokuserat såhär mycket på löpningen innan, max 2-3 pass i veckan, oftast 1. Nu när jag har problem med träningsvärk i vaderna så kommer jag få ta det lungt ett tag tyvärr, men jag måste lyssna på kroppen. Men jag får försöka komma ikapp passen sedan om det går eller skippa några så att jag kommer ikapp till rätt vecka enligt schemat (jag tror det är viktigt att jag inte springer mer än 4 gånger i veckan pga skaderisken).


Ska ni också springa tjejmilen? Ska ni springa efter något löpschema? Eller ska ni börja springa efter detta?


Förresten här en bild på de axelövningarna jag gjorde i onsdags:

 


En superapp ni måste ladda ner: Seconds

När jag tränade med min kompis Maxine för några veckor sedan använde vi oss av den i hennes mobil. Men nu har jag laddat ner den själv och förstått hur den fungerar. Superbra. Man bygger sina egna pass med olika intervaller. Man skriver vilka övningar man vill ha, hur långa sets, hur lång vila, hur många varv osv. Lite svårt att förklara men du gör passen innan själv och sedan får du som en egen liten PT i mobilen som skriker åt dig vad du ska göra, när du ska börja och när du ska sluta och när du får vila. Jag har redan konstruerat flera pass som jag ska genomföra någongång. Finns en gratisvariant men den är inte så bra då man inte kan spara passen, så kosta på er att köpa pro varianten, värd varenda tjugoåttonde krona.


Okej hur har er träningsvecka varit? Har ni också fått sådan hemsk träningsvärk någongång att ni knappast kan röra på er dagarna efteråt? Och vill ni att jag ska skriva om något särskilt i nästa veckas träningsinlägg?


Av Sofie - 8 juli 2012 16:00


Jag äter aldrig godis (eller viss choklad gillar jag, och så finns det några sorters lösgodis som kan vara gott ibland t.ex polly och belgiska choklad fylld med nougat). Men annars tycker jag helt enkelt inte att det är gott. Men något som jag tycker är gott (och kul att göra) är gottisbollar, dvs eget godis som jag gör och smaksätter sjäv och sedan oftast rullar till bollar. Här kommer recept på alla dessa gottisbollar jag har gjort under min tid på bloggen:


 


Chokladbollar med kaffe att älska


 


Gottisbollar med hallon, aprikos, kokos och kanel


 


Cookie Dough bollar


 


Fräscha nötbollar med aprikos, citron och ingefära


 


Nötbollar med hallon, kardemumma och dadlar


 


Nötbollar med gojibär och pumpacrunch


 


Chokladbollar med blåbär och kaffe


Det är inte så svårt som det verkar, bara att mixa nötter till ett mjöl (havregryn kan man även ha i), i med torkad frukt/bär och/eller färsk frukt/bär och sedan lite smaksättning som kanel, kardemumma, kakao, kaffe, vaniljpulver, citronsaft... Och sedan rulla i något gott!


Har ni några fler recept med gottisbollar som ni tycker att jag ska pröva? :D

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25
26
27
28 29
30 31
<<< Juli 2012 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Skapa flashcards