Sofies Wellness

Alla inlägg den 7 juli 2012

Av Sofie - 7 juli 2012 15:30


Kommer ni ihåg mina minipajer jag gjorde förra helgen? Jag gjorde dem på mitt egna sätt, men inspiration fick jag ur ett recept från senaste Fitness Magazine. När jag i veckan tipsade om den tidningen så kom en bit av receptet upp som jag fick inspiration ifrån, och en läsare bad mig visa hela receptet, så här är det:


 


Som sagt jag inte gjort dessa (men jag tror receptet är bra) men jag har gjort liknande. Skillnaden på de jag gjorde var bara att jag bytte ut delar av nötterna mot mixade kakaonibs (och/eller kakao), jag orkade inte vänta på att det skulle svälla så jag struntade i fiberhusk och vatten, jag skippade även kokosoljan (eller smör) men det hade nog varit smart att ha då det var svårt att få ut pajen ur formen och sedan hade jag kesella blandat med persika i mina istället för vispgrädde med blåbär på toppen.


Jag tror båda receptet är lika bra, man kan ju själv anpassa efter vad man har hemma :)


  På bilden i tidningen såg ju inte dessa så tokiga ut

Av Sofie - 7 juli 2012 11:23


Jag tänkte att det var dags att slänga in en liten hälsning här nerifrån. Jag har inte rört en dator förrens nu på 5 dygn, vilket jag måste säga har känts lite konstigt men oj vad nyttigt och välbehövligt.


Maten då? Äh nääe jag har knappast varit i köket förutom att göra frukost, mellanmål och en pannkakslunch till mig själv. Resten har mormor eller mamma lagat, och så har vi ätit ute några gånger.


Men kan ju bjuda på några matbilder iallafall:

  En väldigt stor lyx som finns här är i mormors trädgård är alla smultron och hallon som växer, bara att plocka närsomhelst när man känner för det


  En vanlig havregrynsgröt med kardemumma i och så en massa trädgårdsbär på toppen, keso och mandelsmör, samt en underbar macka från ett bageri från någonstans i trakten med prusiutto och keso


  Två sådanna där mackor igen med, avokado/paprika och kokt ägg/örtsalt, och en skål naturell yoghurt med en massa topping


  En havregrynsgröt där jag blandat i lite kaffe (=kaffegröt) och hackat päron (+1 äggvita för protein), med ännu mer päron, jordgubbar, kokosflingor, linfrön, smulat choklad/kaffe mandelsmör och mjölk


  En skål blandat naturell yoghurt/kesella/keso med smultron och hallon från trädgården samt pumpakärnor, riskakor med mandelsmör/banan och babyspenat/skinka/tomat


Det där var frukost. Sedan några mellanmål då:

  Påväg ner i bilen hade jag fixat mellanmål: Keso med vaniljpulver, jordgubb, äpple och en stor sked mandelsmör (märks det att jag är beroende av mandelsmör?)


  Naturell yoghurt med keso, kakao och blåbär


  Plocktallrik: Bovete/frökex, keso, mina två sorters mandelsmör, jordgubbar och äpple


  Glass med smak av kladdkaka! Inte det ultimata mellanmålet. Jag har aldrig varit något glassfreak men några hamnar bort har de ett sånt där gudomligt glasställe med annorlunda smaker, så självklart blir det glass då :D


Min fina lunch igår:

 

Chokladpannkaka (2 ägg, 1 mosad banan och så 1 msk kakao) med blåbärs"gegga", persika och valnötter


Häromdagen gjorde vi även en utflykt till Malmö:

 

Världens härligaste räksallad på en uteservering


   Och jag fick några perfekta hoppbilder med den berömda bron i bakgrunden


  Förutom vanlig shopping i vanliga affärer hade jag fått tips om några roliga raw food/ekologiska butiker i Malmö, vi kom förbi två, och jag var bara tvungen att köpa några saker...


Omgivning här är väldigt fin, jag älskar Skåne, miljön gör mig väldigt lugn:

  Här utförde jag tisdagens plankor i plankutmaningen som jag är med i


  På en härlig promenad med lillebror


  Även fast det är jag som är den enda tonåringen är huset, och jag som borde sova längst så är det jag som varje morgon är uppe först, det gör mig inget, spenderar den första timmen på dagen med mig själv i lugnet, med god frukost och något att läsa, antingen i trädgården eller köket


Det där var några bilder från mina 5 första dygn här. Jag är för lat för att ta bilder med min riktiga kamera, men iphonens är faktiskt också ganska bra :D


Jag såg att läsarstatistiken sjunkit ännu mer från förra veckan. Men jag antar att det beror på att nu på sommaren sitter de flesta mindre framför datorn, precis som jag gör :P


Men ni får ha det bra så hörs vi säkert om några dagar igen!

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25
26
27
28 29
30 31
<<< Juli 2012 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Skapa flashcards