Sofies Wellness

Direktlänk till inlägg 3 juli 2012

Stockholmstips på roliga hälsobutiker

Av Sofie - 3 juli 2012 12:00


Jag har fått en del frågor om vad jag köper de saker som jag använder i maten men som inte finns i vanliga mataffärer. Därför tänkte jag ge er några tips på bra butiker (några kanske ska besöka stockholm under sommarledigheten):


Pierias Livs (i Hötorgshallen) - De har det mesta: nötter, fröer, torkad frukt (en massa varianter som jag inte sett finns att köpa någon annanstans), torkade bär, mjöl, gryn, kryddor, kakaonibs och en massa annat till bra priser. Jag har bl.a köpt kokoschips, gojibär, torkade päron, kikärtsmjöl, rostade bönor och hampafrön där. Ett plus är även att de finns små skålar med smakprov av det mesta.


Gryningen (på Söder och webshop) - En mysig affär med mycket raw food saker. Har mycket nötter, olika sorters "superpulver", annorlunda fröer (som hampa och chia) och många varianter nötsmör. De har en stor tehylla. De ska även göra sin egen kokosolja som de säljer billigt (har jag läst), men den missade jag när jag var där. Förövrigt är det en vanlig mataffär men med ekologisk och hälsosam inriktning. De har annorlunda gryn/mjöl/ris, frukt/grönsaker, bröd och bönor/linser. Finns även hud/hårvårdprodukter, kosttillskott och nyttigare varianter av choklad/godis/barer.


Blueberry Lifestyle (finns flera i stan och en webshop) - Förutom att de säljer en masa härliga sallader, wraps, smoothies och rawfood bollar har en del produkter man kan köpa hem. Torkade bär/frukter, "superpulver", egenblandade müsli, grötblandningar, bars, agave/sweet freedom och så deras fina egna kokbok. Den här är dock lite dyrare än de andra affärerna.


Cajsa Warg (en på söder och en i vasastan) - En ekologisk mataffär fylld med en massa roliga saker. Färsk frukt/grönsaker, nötsmör, hälsogodis, gryn/mjöl, hemmagjorda såser, mejeriprodukter, färdiga rätter, fisk/kött osv. Som i en vanlig mataffär bara med fler spännande produkter.


Goodstore (på söder) - Lite som en mindre Cajsa Warg, fast vegetarisk. Jag har bl.a köpt hem ett lakritspulver där som jag inte tror finns att köpa på så många andra ställen.


Urban Deli (på söder, nästan vägg i vägg med goodstore) - Också som Cajsa Warg med en massa roliga produkter. Här finns även en restaurang.


      Handling på Pierias Livs...


Där här var mina favoriter. Har ni några fler tips får ni gärna slänga in en kommentar! :D


 
 
Ingen bild

Louise

3 juli 2012 15:58

Åh! tack tack! Jag som ska till Stockholm nästa vecka, ska verkligen försöka få till ett besök på någon av dessa!

 
Ingen bild

L.R

3 juli 2012 22:07

Hej där!
Jag är en 17-årig tjej bosatt i Finland som kämpar mot ett Anorexi-monster inom mig sedan några månader tillbaka. Jag vill bara berätta för dig hur mycket din blogg och alla dina härliga recept har inspirerat och peppat mig i min kamp mot ätstörningen! När min kamp mot Anorexin började, trodde jag att jag aldrig skulle kunna njuta av mat igen eftersom allting känns så onyttigt och hemskt att stoppa i sig. När jag av en slump upptäckte din blogg och började följa den, fick jag nytt mod att börja äta igen, tack vare dina spännande och ack så goda recept på t.ex efterrätter, frukost och mellanmål :)
Du har en gåva när det gäller matlagning och bakning, tjejen! :D Keep up the good work! Och än en gång ett stort TACK från hjärtat av denna tjej, din blogg har inspirerat mig att kämpa vidare :)

Sofie

4 juli 2012 05:15

Tack vad glad jag blir :D du får fortsätta kämpa på mot din sjukdom, säkert jättetufft men fortsätt kika in här och våga alltid fråga din omgivning efter hjälp om det blir värre! För det är du värd :)

 
Ingen bild

Mandelsmör ^^

8 juli 2012 16:21

Hej Sofie! Jag tycker dina matbilder ser jättemumsiga ut. ;) Jag har en fråga: Vart köper du ditt mandelsmör? :) Tack på förhand!

Sofie

9 juli 2012 12:13

hej! :) tack
Jag gör eget, recept finns här på bloggen om du söker på det, eller går tillbaka i arkivet :)
Annars finns det att köpa på välsorterade men vanliga matbutiker, ekologiska mataffärer och hälsobutiker.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofie - 3 november 2014 21:10


  Japp, jag låter bloggen vila ett tag nu dvs jag tar någon form av bloggpaus på obestämd tid. Energi att lägga på bloggen finns inte riktigt där för mig. Antingen vill jag göra min blogg bra och skriva regelbundet eller så vill jag inte skriva all...

Av Sofie - 18 oktober 2014 15:48

  Inställda planer med en kompis ledde till att jag hängde med familjen och ett par familjevänner ut i skogen idag. Vi hittade en massa svamp och njöt av naturen.           Självklart hade vi med oss matsäck i våra ryggsäckar! På mina mackor...

Av Sofie - 17 oktober 2014 08:00


  Här har ni veckans fredagslista:   1. MIN MORGONSTUND är något jag högt prioriterar. Till för bara några månader sedan ingick det bara att göra en smarrig frukost och äta den i lugn och ro. Nu går jag faktiskt upp ännu tidigare för att börja ...

Av Sofie - 16 oktober 2014 20:20


  Hej allihopa! Som ni säkert har märkt har jag tagit en spontan bloggpaus senaste veckorna. Främst pga bloggtorka och att mycket annat i mitt liv har tagit tid. Men nu är jag tillbaka och tänker så smått börja skriva igen. Vad är ni intresserade a...

Av Sofie - 3 oktober 2014 08:00

  Låt mig presentera veckans fredagslista:      1. Jag har hittat en podcast som egentligen inte är en podcast utan timmeslånga avsnitt med skön yogamusik. Jag använder musiken både till yoga, meditation, avslappning och som pluggmusik. Podcast...

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25
26
27
28 29
30 31
<<< Juli 2012 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Ovido - Quiz & Flashcards