Sofies Wellness

Alla inlägg den 30 juni 2012

Av Sofie - 30 juni 2012 21:08


Att fisk är nyttigt vet nog alla. Och det kanske är därför många inte gillar det? Hela min familj älskar fisk, och att äta fisk minst 3 gånger i veckan klarar vi lätt. Bara de 4 senaste kvällarna har vi ätit fisk till middag, det är ju så gott:


  I onsdags: Laxfile som varit i ugnen med citronpeppar, bladspenat, keso, ugnsgjord paprika/små tomater/squash och färsk basilika på toppen


  I torsdags: Sushi och misosoppa


  Igår: Ugnsgjord lax med teriyakisås, ugnsgjord sötpotatis och morötter, kokta ärter, färskpotatis och tomater med thaibasilika


  Denna kväll: Fiskgryta på hoki, tomat, grädde och basilika med bulgur, bladspenat och pumpakärnor, små tomater x 2 portioner (har inte haft någon riktig aptit tidigare idag, så jag var riktigt hungrig)


Första rätten är gjord av mig, andra är hämtmat från ett sushiställe, tredje och sista rätten är gjord av mamma :D


Äter ni också mycket fisk? Har ni några supergoda fiskrecept att dela med er av?


Av Sofie - 30 juni 2012 15:02


 


Tror ni att jag inte äter pizza? Jo det gör jag, idag gjorde jag en jättegod variant till lunch.


Snabbgjord pizza (1 person):


Ta 1-3 skivor bröd (beroende på hur stora de är och hur hungrig du är), tortillabröd (sådana man har tacos i) fungerar nog också utmärkt. Jag tog en stor skiva av havre/dinkelbrödet jag gjorde häromdagen. Jag la på en skiva kalkonpastrami, ett lager med krossade tomater och yttligare en skiva kalkonpastrami. Sedan ett lager keso, smulad fetaost och sedan torkad oregano på toppen!


Sedan in i ugnen på 225 grader i ca 5 min, sedan vrid på grilläge och ha i den där tills fetaosten fått färg (ca 10-15 min) Klart :)


   Tillsammans med bladspenat och avokado, och sedan ett kokt ägg också!


Supergott, och som vanligt tycker jag att ni ska testa :D Toppingen kan man ju variera med och göra sin egen kombination!

Av Sofie - 30 juni 2012 11:26


         


Mini efterrättspajer med persikakräm och choklad/kaffe mandelsmör...


Igår kväll fick jag en impuls och började göra efterrätt åt hela familjen. Självklart på mitt sätt! Blev supergott:


Mini efterrättspajer (ca 9 st)


1 1/2 dl valfria nötter (jag hade 1 dl mandel, 1/2 dl cashewnötter)

4 msk kakaonibs (eller mer nötter om man inte har det)

1 ägg

1 tsk honung/agave/sweet freedom

ev. lite carob eller kakao (jag hade lite (ca 1 tsk) carob i men det smakade inte så mycket och är inte alls nödvändigt om inte har det, kan annars tänka mig att ca 1 msk kakao är gott, särkilt om man inte har kakaonibs i)


1. Mixa nötterna och kakaonibs till ett mjöl.

2. Lägg i en bunke och blanda med resten.

3. Ta fram nio små muffinsformarmar (eller färre större). Fördela degen i alla formarna. Och tryck med fingrarna ut degen på sidorna i formarna, så att de täcker i stort sett hela insidan.

4. Grädda i ugnen ca 12-15 min i 175 grader tills de har stelnat.

5. Ta ut och låt svalna något, servera med valfri fyllning/topping!


Vår fyllning: Finhackade persikor blandat med kesella/kvarg. Och på toppen hade vi hemmagjort choklad/kaffe mandelsmör som jag också gjorde (recept på detta kommer att komma här senare)!


Tips på fyllningar: Kesella/turkisk yoghurt/vispad grädde/glass antingen som det är eller blandat med hackad frukt/mosade bär/vaniljpulver/kanel/citronsaft/nötsmör/kakao/honung/kaffepulver och/eller toppat med färsk frukt/bär/nötsmör/nötter/frön/kokosflingor/riven choklad! Bara fantasin sätter gränser :D


Ni måste testa, och ni som tyckte att det var lite konstiga ingredienser skulle jag rekomendera att ni gör pajdegen på 2 dl nötter, 1 ägg, 1 tsk honung och för chokladsmak 1 msk kakao, det är sådant som nästan alla har hemma! Om man vill söta pajdegen kan man ha i mer honung eller mixa med torkad frukt som aprikoser eller katrinplommon...


   


   


Pajdegen: Före och efter ugnen!


Vi har flera pajer utan fyllning kvar (i kylskåpet), ska se om jag kommer på något mer att göra med de. Det är ju bara en massa bra ingredienser, så man kan ju hade till mellanmål/eftermiddagsfika också, eller varför inte frukost? Överraska någon i er närhet med mini cupcakes på sängen i sommar :P


Update:

  

Till mellanmål idag testade jag att fylla dessa med keso+mosad banan+kanel, blev också supergott, och så på toppen en klick vanligt hemmagjort mandelsmör och gojibär :D Yummy


     

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21
22
23
24
25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2012 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Ovido - Quiz & Flashcards