Sofies Wellness

Alla inlägg den 20 juni 2012

Av Sofie - 20 juni 2012 22:51


 


Dagens middag:

x Kallrökt lax

x Kokt sötpotatis

x Kokt färskpotatis

x Kokt broccoli

x Sallad

x Sås på turkisk yoghurt, kesella, citronsaft och dill


Ingen i familjen hade någon bra idé på vad vi kunde äta till middag. Så vi tänkte, varför inte köra på midsommarmat även fast att det är några dagar för tidigt? Vi kommer ändå inte att fira midsommar alla tillsammans!


Sagt och gjort. För mig är midsommar (i matväg) lax, färskpotatis, dill, jordgubbar och ägg. Jordgubbar fick jag inga men det får jag säkert någon annan dag, och ägg fick jag inte till denna måltid men jag har redan ätit det till frukost, lunch och mellis så det kändes inte så nödvändigt ;) Och underbar lax (om jag bara fick äta 3 saker i resten av mitt liv skulle lax vara en av sakerna), färskpotatis och dill fick jag! Fast jag kokade en massa sötpotatis också eftersom jag helt förälskade mig i det igår. Kokt var också god men jag föredrar ugnsgjord.


Hur kokar man sötpotatis då? Jo du skalar hela sötpotatisen (1 räcker för 1 person) och skär den sedan i mindre bitar. Sedan kokar du bitarna i lättsaltat vatten i ca 5-6 min (om du har lika stora bitar som jag)!


Vad är midsommarmat för er? Sill kanske? Vad har ni för planer för midsommar?


Jag hinner nog med ett frukostinlägg imorn (upp tidigt ska jag), men sen åker jag bort resten av helgen och kommer inte att blogga, så jag önskar er en glad midsommar! :D

Av Sofie - 20 juni 2012 17:59


Detta kallas fastfood (lunch) ā Sofie et Maxine efter ett svettigt träningspass och orken att göra värsta maffiga maten inte finns där:


 


x Kokt matvete

x Avokado

x Kokt ägg

x Superröra på en superstor riven morot, en paprika i bitar, all quorn som fanns kvar i min frys, gröna ärter, en liten förpackning svarta bönor, en klick creme fraiche och kryddorna curry, spiskummin och chili


Så gott, och enkelt. Kändes lite indiskt med tanke på kryddorna. Jag får passa på att laga indiskt när pappa inte ska äta, han klarar nämligen inte av smaken av kryddorna :P


Och vad har jag hittat på denna underbara härliga onsdag? Först vinkat av mamma som åkt till andra sidan jordklotet, slappat hemma på förmiddagen och sett senaste PLL, mötte upp min nyfunna vän Maxine, vi körde ett crossfitpass ute i stekande sol (mer om detta kommer i veckans träningsinlägg), lagat och ätit lunch med Maxine, gått några ärenden på stan, och istället för att ta tunnelbanan hem tog jag världens härligaste promenad genom Stockholm som kryllade av turister. Passade på att besöka en ekologisk hälsobutik när jag ändå var nere i den delen av stan, chiafrön har bland annat inhandlats, så imorn blir det nog chiapudding till frukost som det bloggas om lite här och var just nu (har ni prövat?). Nu väl hemma är det packning som gäller, ska ner till en kompis land i Småland över midsommar, kommer bli superkul! :D

Av Sofie - 20 juni 2012 10:13


 


Jag testar och jag testar, recept efter recept, och kommer samtidigt på egna. Oftast blir det väldigt gott, och det brukar jag ju skriva, även fast att det kan bli tjatigt i längden (men är det gott så är det). Men med att jag gör det så är det svårare för er att veta vilka recept som har det där extra som man bara måste pröva. Detta är ett sådannt recept. Det är direkt tagen från denna blogg. Smakar identiskt till kladdkaka, eller det är kladdkaka. Man har bara bytt ut några ingredienser och så går det superfort eftersom den tillagas i micron. Jag älskade den, och den kommer att tillagas i mitt kök många gånger framöver! Och även bjudas på :) Ni som prövade kladdkakan/chokladkakan jag la upp recept på för några månader sedan, den här slår den gamla med hästlängder:


Krämig hälsosam snabb kladdkaka (1 person)


2 msk kakao

3 msk mandelmjöl (eller annat mjöl)

1/2 tsk kaffepulver

en pyttenypa salt (mindre än 1 krm, går kanske att skippa?)

1/4 tsk bakpulver

lite vaniljpulver (ca 1 krm)

1-2 msk valfri sötning (jag hade 1 msk sweet freedom, vilket är som ungefär som honung, så använd det t.ex., grundreceptet använde 2 msk stevia strö)

1 msk smält kokosolja (går kanske att byta ut mot smör? fast jag är inte säker på det)

3 msk mjölk


1. Blanda alla torra ingredienser noga i en skål. Rör sedan i resten.

2. Ställ i i micron och kör på högsta effekt i 1 minut.

3. Ät direkt som den är, jag hade en klick kesella+vaniljpulver och hallon!


Jag åt detta som kvällsmellis igår. Passar ju perfekt som efterrätt eller mellis också. Och om man gillar kaka på morgonen, varför inte som en del av frukosten? Det är ju inte dåliga saker i direkt!


     


Ni lovar att pröva va?  

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21
22
23
24
25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2012 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Ovido - Quiz & Flashcards