Sofies Wellness

Alla inlägg den 19 juni 2012

Av Sofie - 19 juni 2012 21:06


 


Och ännu mera mat idag... Men på sommarlovet finns det mycket mer tid för matlagningen och det är kul. Och ni tycker väl om att jag lägger upp ännu mer recept? Jag fick inspiration av Josefine till dessa panerade fiskbitar. Supergoda och krispiga. Och sedan fick jag för mig att testa sötpotatis, eller jag har ätit det för längesedan och då tyckte jag inte om det, för sött. Men smaklökarna förändras med tiden, och jag blev förvånad av hur gott det var. Som en mix av morot och potatis fast godare, kommer ni definitivt att få se mer av. Jag tänkte inte på att det blev som fish and chips förrän min bror sa det efter några tuggor, han gillade detta starkt (och då måste det vara gott för han kan vara kräsen). Men denna variant är nyttigare än den flottiga fisken och pommes fritesen (i plural?). Och såsen till var inte dålig den heller. Okej nu bara babblar jag på, här är receptet:


Panerad torsk med sötpotatis och squash och citron/dillsås (3 portioner)


3 sötpotatisar

olivolja och flingsalt

1 squash


400 g torsk eller annan vit fisk (ett block)

dinkelmjöl (någon dl)

1 ägg

fiberhavregryn (några dl)

skalet från 1 citron

citronpeppar (någon msk)


1 1/2 dl turkisk yoghurt

1 1/2 msk fryst dill

saften ur 1/2 citron

salt och peppar


1. Sätt ugnen på 200 grader.

2. Skala och skär sötpotatisen i stavar. Lägg på en bakplåt med bakplåtspapper, häll på och "massera in" olivolja och flingsalt. Sätt in i ugnen ca 30 min.

3. Skölj och tärna squashen. När det är ca 20 min kvar för sötpotatisen sätt även in squashen.

4. Skär fisken i 6 lika stora bitar. Lägg dinkelmjöl i en skål, handvispa ägg i en annan skål och i den tredje skålen blandar du fiberhavregryn, citronskal och citronpeppar. Ta varje fiskbit (en i taget), rulla först runt i mjölet, doppa sedan i ägget och slutligen havregrynsmixen.

5. Stek sedan alla fiskbitar så att de får färg i en stekpanna i ca 5-7 min.

6. Lägg över fisken i en ugnsform och sätt in i ugnen i ca 8-10 min (antagligen är inte din sötpotatis klar men de kan ju båda få plats i ugnen, jag satte upp bakplåten lite högre upp i ugnen och ställde fisken nedanför och så hade jag varmluftsläge på, fungerade utmärkt). Skär en fiskbit itu för att se om den är klar.

7. Blanda turkisk yoghurt, dill och citronsaft. Smaka av med salt och peppar.

8. Servera allt tillsammans, och som vanlig NJUT och ät långsamt och ha en trevlig stund!


            

   


Denna rätt tog lite längre att göra, men perfekt helgmat att laga när man har lite mer tid (eller sommarlov förstås som jag)! Jag som nu är sötpotatis förälskad undrar om ni har några bra tips på vad man kan göra med sötpotatis? :D

Av Sofie - 19 juni 2012 14:00


 


Lite lunch satt bra i magen. Gjorde för en gångs skull vegetarisk mat som blev överraskande god, jag måste bli bättre på vegetariskt:


Enkel och snabb linssoppa med timjansmak och fetaoströra (2 portioner)


1 morot

1 vitlöksklyfta

3/4 dl röda linser (okokta)

2 1/2 dl krossade tomater

2 1/2 dl vatten

1 tsk torkad timjan

1 krm chilipulver

1/2 tsk salt


2 dl keso/turkisk yoghurt/kvarg/creme fraiche

50 g smulad fetaost

en massa svartpeppar


1. Finriv moroten och pressa vitlöken. Fräs tillsammans i en kastrull i några minuter.

2. Skölj snabbt linserna i rinnande vatten. Lägg i linser, krossade tomater, vatten, timjan, chilipulver och salt i kastrullen.

3. Låt puttra i ca 10-15 min tills linserna är mjuka. Smaka av med kryddorna.

4. Blanda ihop keso/liknande med fetaosten, peppra en massa.

5. Servera soppan med fetaostkrämen, och en eller ett par knäckemackor/mjukbröd för den hungrige!


   


Linser är en superprodukt. Går fort att koka, jättebilligt, nyttigt, mättande och gott. Dock har jag svårt med att komma på vad jag ska göra med dem. Soppa som denna kan man ju göra, och det går ju att variera. För längesedan gjorde jag linsbiffar som jag minns som helt underbara, men ungefär där försvinner min inspiration bort. Några idéer? :)

Av Sofie - 19 juni 2012 10:51


För frukost:

 


x En liten skål naturell yoghurt med en skivad banan (och sedan en sked valnötssmör i också bara för att det är så gott)


Efter frukost:

 


x Fruktsallad (kiwi, persika, äpple, blåbär, gojibär) med lite naturell yoghurt och müsli

x Omelett på 2 ägg, en skvätt mjölk, några hackade små tomater, mozzarella i småbitar och färsk basilika


Det här om hur man ska äta om man tränar på morgonen råder det delade meningar med. Jag som vanligtvis går i skolan morgontränar aldrig, på vardagarna hinner jag inte och på helgen föredrar jag att sova ut. Men nu på sommaren finns det tid för det, som idag, jag har sprungit en runda på 5 km och genomfört dagens plankor i plankutmaningen.


Vad jag har hört, bör man äta något innan man tränar på morgonen (både löpning, styrka och andra sorts pass) för att kroppen ska ha någon energi att använda istället för att börja bryta ner kroppen (det vill man ju inte). Men om man bara ska gå en promenad/powerwalk är det okej att äta när man kommer hem igen (om man inte går i timmar). En del får ju dock håll om de äter för nära träning. Självklart får man känna efter detta själv, men jag tror att det kan vara smart att försöka få i sig något iallafall och sedan kanske få vänta en stund så att man inte får håll istället för att bryta ner kroppen.


Själv har jag sällan problem med håll. Och jag klarar inte av att träna hungrig. Så innan jag sprang i morse tryckte jag i mig lättsmält och kolhydratrik mat i form av banan och yoghurt för att få energi direkt att kunna springa. Och det fungerade bra och jag fick inte alls håll. Och väl hemma igen fick det bli en rejäl och riktig frukost.


Hur ser ni på det här med ätandet vid morgonträning? Måste ni äta något innan för att få energi? Vad äter ni då? Eller skippar ni det och satsar istället på en riktig frukost efteråt? Dela gärna med er av era tankar kring detta med en kommentar! :D


    

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21
22
23
24
25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2012 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Skapa flashcards