Sofies Wellness

Alla inlägg den 16 juni 2012

Av Sofie - 16 juni 2012 20:28


 


Jag hade ingen som helst lust att laga middag denna kväll, seg som aldrig förr och på gränsen till illmående så tänkte jag be mamma och pappa göra det istället (lyxen med att bo hemma). Men så klunkade jag i mig en massa vatten, och helt plötsligt var jag mitt vanliga pigga jag igen som har lust att laga mat. Vätskebrist alltså... Glöm inte att dricka extra mycket nu på sommaren!


Middagen blev iallafall jättegod. Jag gjorde min egna tolkning av min favoriträtt som liten (som mamma ofta gjorde), kyckling i dragonsås. Och den smakade nästan likadant, mums, fast vi åt alltid ris till den rätten förut, idag blev det en härlig potatissallad istället som var minst lika god. Här är receptet:


Potatissallad med grönsaksspaghetti och kyckling i dragonsås (4 personer)


Kycklingsåsen:

ca 600 g kycklingfilé

1 dl riktig grädde

1 dl creme fraiche

1 tsk torkad dragon

1/2 tsk salt

peppar


Potatissalladen med grönsaksspaghetti:

6 medelstora potatisar

2-3 morötter

1/2 squash

5 soltorkade tomater

1 msk olivolja

1 msk solroskärnor


1. Skär potatisen i mindre bitar, ca 4 delar. Koka i saltat vatten i ca 12-15 min så att de är genomkokta.

2. Skär kycklingen i mindre bitar. Bryn den i en stekpanna. Häll över grädde, creme fraiche, dragon, salt och peppar. Låt puttra tills resten är klart (och kycklingen förstås har blivit genomkokt/stekt).

3. Skala morötterna (så att skinnet försvinner) och släng det. Skölj morötter och squash, skala/hyvla med en potatisskalare/osthyvel till tjock "spaghetti". När potatisen har kokt färdigt blanda ner grönsaksspaghettin.

4. Skär soltorkade tomater i småbitar. Blanda ner soltorkade tomater, olivolja och solroskärnor med potatisen/grönsaksspaghettin!


Självklart kan man göra kycklingsåsen och äta med t.ex ris/bulgur istället, eller göra potatisen med grönsaksspaghettin och ha en kött/fiskbit till! Låt fantasin flöda :)


   


Vad har ni ätit till middag ikväll?


För mig är detta första kvällen som spenderas hemma sedan jag fått sommarlov. Tror att det blir soffläge, träningsvärken jag haft hela dagen är inte att leka med. Lyssna på spotify, läsa lite tidningar, leta fram någon bok som jag inte hunnit läsa under skolterminen eller kanske svara på de där mejlen som jag inte orkat ta tag i. Och planeringsfreaket Sofie har även skaffat sig en kalender för nästa läsår idag, och jag kan säkert sitta i timmar och fixa med den. Fast solen som har varit frånvarande hela dagen har nu börjat lysa ser jag. Kanske en kvällspromenad i solnedgången? Eller fortsätta rensningen av min garderob? Ja, jag har många alternativ, hur spenderar ni kvällen?

Av Sofie - 16 juni 2012 14:14


 


x Bladspenat, matvete, balsamvinäger, röd paprika, avokado, prusciutto (stavning ?), halloumi och små tomater


Inget märkvärdigt, men väldigt gott och enkelt att göra. Och oj vad färgglatt och fint det blev på bild. Perfekt lunch att fixa ihop när man inte orkar stå länge framför spisen på sommaren. Vad brukar ni göra för enkla sommarluncher?


 


Jag har fortsatt städa här hemma på förmiddagen, men nu ska jag ner en vända på stan och möta upp mamma...

Av Sofie - 16 juni 2012 10:00


 


x Choklad/kaffesmoothie med kokosflakes, kakaonibs och gojibär

x Finn crisps med kokt ägg och pestokrydda

x Några mangobitar


Choklad/kaffesmoothie (en skål/ett glas): Mixa 1 banan, 2 dl naturell yoghurt, 2 msk kaffe (bryggt), 1 msk kakao och 1 msk valfritt nötsmör (kan man skippa om man inte har)!


Godmorgon, såhär underbart gott startade jag min dag. Hur startade ni er?


 

Något för choklad och kaffeälskaren att pröva... Kan även vara gott för godisgrisen som vill stoppa sötsuget!


Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21
22
23
24
25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2012 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Skapa flashcards