Sofies Wellness

Direktlänk till inlägg 15 juni 2012

Nya favoritosten: Mozzarella

Av Sofie - 15 juni 2012 18:39


 


Jag har hittat en ny favoritost (förutom keson då men den känns inte som en ost), nämligen mozzarella. Förut var det alltid fetaost som gällde, därför att den har en unik smak medan mozzarella inte smakar så mycket. Men nu har jag fastnat för mozzarellans milda smak och härliga konsistens. Passar i och till allt möjligt. I sallader och i varma såser (så att den smälter och blir på gränsen till trådig). Dessutom är den rik på protein och innehåller en del vitaminer/mineraler, och självklart fett också. Mättande och bra alltså! :D


Dagens snabba lunch innehöll även mozzarella:

 


x Quorn i tomatsås med vitlök, gröna ärtor, oregano och smält mozzarella, med bulgur (från igår), rivna morötter och bladspenat


Andra tips på rätter där jag använt mozzarella: Ugnsgjord fläskfilé med tomat, mozzarella och basilika, Köttfärsgratäng med squash, Kyckling i tomat och mozzarellasås, Matlåda med kyckling och annat och Sallad på mozzarella, tomater och avokado! Annars fungerar mozzarella ALLTID tillsammans med tomat och basilika, det smakar alltid helt perfekt :)


Tycker ni om mozzarella? Har ni några bra tips/recept där man använder mozzarella? Kommentera gärna! Och vad är er favoritost?

 
 
sara

sara

15 juni 2012 20:30

jag älskar chevre!!!! och sen typ parmesan och feta :)

http://misssteinholtz.blogg.se

 
Ingen bild

...

15 juni 2012 20:44

Ett tips är att äta buffelmozzarella, eller också kallad Mozzarella di buffalo. Mycketmycket godare! Dyrare men värt det.

 
Sally

Sally

15 juni 2012 23:43

Är verkligen ingen ostmänniska men ska det vara är det parmesan. Och keso självklart :D

http://www.skippanudlarna.com

 
Trollpackan

Trollpackan

16 juni 2012 14:17

Jag älskar ost! All ost tror jag*skratt*, men det beror ju på vad du ska ha den till.
Fetaost är ju väldigt god i en sallad, men då ska det vara RIKTIG feta och inte Appertinas ost som är gjord på vanlig komjölk. Den smakar ju inte som riktig feta som är gjord på får-och getmjölk.
Mozzarellan är också toppen att använda i matlagning tex. Det går alldeles utmärkt att mosa in kryddor i den, tex en krossad vitlöksklyfta och aromat, innan man lägger den på en stekt kycklingfilé för att den ska smälta i stekpannan. Mums!
Riven ost är ju gott i en bakpotatis...det är till och med gott med ost i kaffe, hur konstigt det än låter, och det finns ju en speciell "kaffeost" i norrland, som förr mest användes vid festliga tillfällen, men numera används lite då och då. Min mormor gjorde sådan själv ;)Den bakas i ugnen ungefär som en sockerkaka och görs av råmjölk.
Herregud, vad hungrig jag blev nu av allt det här ostsnacket*skratt*
Ha en underbar lördagkväll!

http://www.trollpackan.bloggplatsen.se

Sofie

16 juni 2012 21:12

Haha vad jag skrattar åt "kaffeost", det har jag aldrig hört talas om.
Jag håller med om att appertinas "fetaost" inte är någon höjdare, alltid den vi får i skolan (eller fick)!
Ha en fin kväll du med :)

 
Ingen bild

littlemissme

16 juni 2012 18:59

Omelett!!
vispa 3 ägg fluffigt, salta och peppra. häll i en varm stekpanna och riv ner mozzarella, lägg även i soltorkad tomat, urkärnad kalamata oliv och färsk basilika. omnomnom!
eller "pizzis"
placera en fullkornstortilla/tunnbröd/libabröd på en tallrik. lassa på tomatskivor, ruccola/spenat, oliver, färsk svamp, och toppa med några härliga skivor mozzarella eller riv/smula över.. nomnom

Sofie

16 juni 2012 21:09

Åh båda låter gott, ska jag testa, tack för tipsen :)

 
Ingen bild

Emelie

17 juni 2012 14:36

Tomatsoppa med mozarellabitar i, enkelt och väldigt gott!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofie - 3 november 2014 21:10


  Japp, jag låter bloggen vila ett tag nu dvs jag tar någon form av bloggpaus på obestämd tid. Energi att lägga på bloggen finns inte riktigt där för mig. Antingen vill jag göra min blogg bra och skriva regelbundet eller så vill jag inte skriva all...

Av Sofie - 18 oktober 2014 15:48

  Inställda planer med en kompis ledde till att jag hängde med familjen och ett par familjevänner ut i skogen idag. Vi hittade en massa svamp och njöt av naturen.           Självklart hade vi med oss matsäck i våra ryggsäckar! På mina mackor...

Av Sofie - 17 oktober 2014 08:00


  Här har ni veckans fredagslista:   1. MIN MORGONSTUND är något jag högt prioriterar. Till för bara några månader sedan ingick det bara att göra en smarrig frukost och äta den i lugn och ro. Nu går jag faktiskt upp ännu tidigare för att börja ...

Av Sofie - 16 oktober 2014 20:20


  Hej allihopa! Som ni säkert har märkt har jag tagit en spontan bloggpaus senaste veckorna. Främst pga bloggtorka och att mycket annat i mitt liv har tagit tid. Men nu är jag tillbaka och tänker så smått börja skriva igen. Vad är ni intresserade a...

Av Sofie - 3 oktober 2014 08:00

  Låt mig presentera veckans fredagslista:      1. Jag har hittat en podcast som egentligen inte är en podcast utan timmeslånga avsnitt med skön yogamusik. Jag använder musiken både till yoga, meditation, avslappning och som pluggmusik. Podcast...

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21
22
23
24
25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2012 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Ovido - Quiz & Flashcards