Sofies Wellness

Alla inlägg den 14 juni 2012

Av Sofie - 14 juni 2012 16:58


 


Valnötsmör (en burk)


1. "Rosta" 3 dl valnötter på en bakplåt i ugnen på 200 grader i ca 5 min, kolla noga så att de inte bränns (mina blev på gränsen till brända då jag gick in i ett annat rum och inte kollade). Låt svalna något.

2. Mixa tillsammans med 1-2 tsk havssalt (börja med 1 och smaka sedan av om du vill ha mer) tills det blir en krämig massa, tar olika lång tid beroende på mixer. Om det går riktigt segt kan man hälla i några msk raps- eller kokosolja.

3. Förvara i en burk i kylskåpet!


Jag kan inte få nog av nötsmör. Det är så gott, och mitt senaste (cashew/paranötssmör) tog slut för över en vecka sedan och jag har inte hunnit göra mer. Och idag till mellis var jag verkligen sugen på det. Så jag testade att göra på valnötter. Och det blev såklart gott som alla andra nötsmör, dock blev jag lite besviken för jag trodde att det skulle smaka mer valnötter som t.ex mandelsmöret smakade mandel. Nästa gång blir det nog att testa pekannötsmör (min favoritnöt) och sedan har jag en ide om att blanda i kakao och kaffe i mandelsmör, det borde väl bli gott? Som nutella!


Dagens mellanmål då som innehöll helt nygjort (varmt) nötsmör:

 

En rejäl klick keso blandat med en liten klick turkisk yoghurt (kesellan var slut...) med valnötssmör, egentorkade äpplebitar och gojibär. Sedan blev det några färska äpplebitar doppade i smöret också, det är 100 gånger godare än godis.


Har ni gjort nötsmör? Vad tycker ni?


Precis som jag har skrivit innan är det bara att rosta valfria nötter (eller man kan skippa att rosta också om man är lat, men då kommer inte smaken lika mycket fram) och mixa med någon tsk havssalt, klart!


Ni kanske har hört att nötsmör inte är det nyttigaste? Jo det är det sålänge man gör sitt eget utan tillsatser (eller köper färdigt utan tillsatser). Kaloririkt är det ja. Men bara man inte trycker i sig 1 dl på samma gång är det igen fara. Man känner att det är väldigt mättande när man äter, så man tar inte så mycket. Och det är fullt av bra fetter och antioxidanter, en del protein och olika mineraler och vitaminer (lite olika beroende på vilka nötter du använder), så detta är rena supermaten. Och det innehåller inte en massa snabba kolhydrater som kan ge världens blodsockerkurva som t.ex lösgodis, därför är detta ett mycket bättre lördagsgodis tillsammans med t.ex äppleklyftor även fast att det är energirikt. Och dessutom är det mycket godare (och jag vet alla tycker inte det, men jag gör det) :D

Av Sofie - 14 juni 2012 14:36


 


x Stekt kyckling, bulgur, balsamicosås, jordgubbar, melon, tomater, röd paprika, bladspenat och färsk basilika


Balsamicosåsen: Blandade ihop ca 1/2 dl kesella, 1/2 dl turkisk yoghurt med 1/2 msk balsamico!


Mums, efter en sväng på gymmet (som drog ut lite på tiden...) var jag riktigt hungrig och behövde något snabbt. Detta blev resultatet. Gillar ni smaken av balsamico rekommenderar jag er att testa såsen!


Så från och med nu kommer det att komma en hel del lunchtips på bloggen då jag inte äter i skolan utan hemma. Det gillar ni va? Antagligen kommer det bli mycket enkla recept för 1 person. Alla recepten som brukar komma upp här brukar jag ju ha lagat till middag åt hela familjen. Det är inte lika kul att laga "komplicerade" recept om man bara gör åt sig själv.


 

Lunchen åt jag förstås på vår härliga balkong :D

Av Sofie - 14 juni 2012 10:06


 


x Ett snabb bröd med keso, kokt ägg och basilika

x Ett snabb bröd med keso, tomat och basilika

x Melon, färska jorgubbar och kokosflingor med en klick turkisk yoghurt


Snabb bröd (4 st): Vispa 2 äggvitor till ett hårt vitt skum med en elvisp. Rör i 2 msk fiberhavregryn och 2 msk rågmjöl (eller annat mjöl). Klicka ut 4 runda klickar på en bakplåt med ett bakplåtspapper. Sätt in i ugnen på 225 grader i 5 min!


Det här brödet har jag gjort en eller två gånger tidigare. Det är så bra, det är gott, enkelt och snabbt att göra samtidigt som det är nyttigt. Det tar 3 min att göra, och 5 min i ugnen, alltså lika lång tid som det tar att koka ägg. Så detta är något man även hinner göra på vardagar. Vardagslyx kallas det!


   


     


Första dagen på sommarlovet idag, så härligt! Igår var det minst sagt en konstig dag, jag har fortfarande inte fattat att jag slutat från min skola och sagt hejdå till klassen. I korta drag så firades dagen efter flera timmars avslutning i skolan på förmiddagen med lunch på Vapiano med tjejerna, impulsivt biobesök (vad gör man om regnet bara öser ner och man inte vill gå hem?) och sedan picnic/grillning/"umgås för sista gången allihopa som en klass" på andra sidan stan på en brygga i solnedgången.


Hur blir det nu då? Jo jag ska ju förstås plugga vidare på gymnasiet. Men först har jag 10 veckors lov. Och eftersom jag inte lyckats skaffa något sommarjobb (jättesvårt när man inte fyllt 16 år än) så har jag all tid i världen nu. Planerat för sommaren är änsålänge midsommar med en kompis, och sedan bila runt i Sverige med familjen (bohuslän, skåne, värmland och kanske småland). Så vi får se vad som händer! Och bloggningen fortsätter jag med, vissa perioder under sommaren kommer det nog bli mycket färre inlägg och vissa perioder fler än det har varit under våren.


Vad har ni för planer för sommaren?


Dagens planer då: Jo en dag hemma ensam då jag bara gör vad jag känner för. Välbehövligt! Tar kanske en sväng till gymmet men annars ska jag nog slappa mest :D

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21
22
23
24
25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2012 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Skapa flashcards