Sofies Wellness

Alla inlägg den 13 juni 2012

Av Sofie - 13 juni 2012 14:30


 


Jag frågade er för några veckor sedan hur man kan torka sina egna äpplen. Oj vad många svar jag fick. Men igår när jag slutade supertidigt och jag och en kompis ändå bara var hemma hos mig tänkte jag att jag kunde pröva.


Såhär gjorde jag:

Jag hackade äpplen så att det täckte en plåt (tror det var ca 6-7 st). Jag satte in plåten på vanligt ugnsläge på 50 grader. Efter några timmar kom jag på att jag kunde köra på varmluftsläge för då borde det gå fortare. Då och då öppnade jag även luckan för att släppa ut ev. vattenånga. När det gått många timmar och de fortfarande inte var klara höjde värmen till 75 grader och då gick det fortare. Efter nästan 11 timmar blev de klara. Jag tog ut och la i en fin burk.


Mina tips:

Gör som jag. Men ha på 75 grader på varmluftläge redan från början så går det troligtvis fortare. Kom ihåg desto mindre bitar desto kortare tid tar det att torka dem. Och glöm inte att då och då öppna och ta ut vattenånga. Testa även att smaksätta bitarna med kryddor som t.ex kanel!


   

Innan


Passar perfekt på yoghurten/keson/kesellan, gröten, i sallader, som snacks och mellanmål on the go!

Av Sofie - 13 juni 2012 08:05


 


x Naturell yoghurt med dubbelt så mycket kesella och vaniljpulver med torkade äpplebitar (egentorkade) och färska jordgubbar

x Sportknäcke med prusiutto, pesto och små tomater


En stor dag, det kan man minst sagt säga. Jag går ut grundskolan. Efter 2/3 av mitt liv är det dags att säga hej då till skolan och klasskompisarna jag varit med i 10 år. Blandade känslor inför detta. Kommer bli så skönt att slippa skolan och många av människorna, men jag kommer ändå sakna allt. Tur att jag har en bror som går kvar, då har jag en anledning till att gå tillbaka dit ibland.


Och vad börjar man en stor dag med? Förstås en bra frukost, som vanligt. Att äta färska jordgubbar på skolavslutningen är ett måste, så jag blev glad när mamma kom hem med det igår! Vad äter ni denna morgon?


Hur det blir med bloggningen resten av dagen får jag se. Det blir troligen att fira med kompisarna resten av dagen. Men ett inlägg om hur man själv torkar äpplen kommer upp senare under dagen :P


 


Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21
22
23
24
25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2012 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Ovido - Quiz & Flashcards