Sofies Wellness

Alla inlägg den 3 juni 2012

Av Sofie - 3 juni 2012 20:41


 


Kommer ni ihåg när Skyr kom (kan väl ha varit för sådär ett halvår sedan?) till Sverige? Skrevs om den lite här och var på olika bloggar. Då fanns (eller det finns fortfarande) det bara flera smaksatta varianter. Jag testade flera av dem, men precis som vanlig smaksatt yoghurt tyckte jag att det bara smakade konstgjort och för sött. Jag mejlade till och med till leverantörerna i Sverige och frågade varför de inte kunde börja sälja den naturella även i Sverige som i de andra länderna den finns i. Jag fick svaret att det skulle de om det gick bra för de smaksatta varianterna. Och tydligen gjorde den det för nu finns den naturella i svenska butiker.


Okej vad är skyr nu för er som inte vet? Jo det är en isländsk yoghurt som är väldigt proteinrik (de har lyckats fylla en 160 g förpackning med 18 g) och är därför väldigt mättande. Perfekt efterträningsmat tillsammans med en frukt.


Nu gäller det bara att alla 7-eleven och pressbyråer köper hem denna produkt (än sålänge har jag bara sätt de i stora mataffärer). Då kan man alltid springa in där om behov för mellis behövs akut när man är ute på stan (förpackningen är precis för 1 portion och har till och med en sked). Visst ni kanske tycker att det är tråkigt med en helt naturell yoghurt? Men om man är som jag har man alltid en frukt, lite nötter och torkad frukt i väskan, så det är bara att blanda i och man har ett kanonbra mellis. Arla har ju haft sin mellanmålskeso ett tag, och jag tycker den är okej, men keson smakar annorlunda än den vanliga keson och den torkade frukten brukar inte vara så god. Och att köpa en vanlig burk keso och blanda i lite egna saker känns dumt när man är ute, då måste man slänga hälften. Men nu fick det ett bra alternativ i en engångsförpackning som heter skyr :D


Okej jag är kanske lite väl lyrisk... Något negativt är väl då priset, det var pappa som köpte hem 3 st (yay 2 kvar) så jag vet inte exakt vad de kostade men det var nog inte jättebilligt. Så det är nog inget direkt man köper hem en för varje dag till mellis. Men som sagt är man på stan och behöver något då är det perfekt.


Nu åt jag min första förpackning hemma och gjorde på detta sätt:

   


En förpackning skyr, värmda hallon och några valnötter! Super :)


Har ni testat skyr? Smaksatta/naturella? Vad tyckte ni? 

Av Sofie - 3 juni 2012 19:13


 Jag skrev nästan hela detta inlägg (på ca 1/2 timme) på eftermiddagen, men självklart dog datorn och allt raderades (blev så himla sur och orkade inte skriva om allt direkt), men jag gör ett nytt försök nu och skriver om allt:


Jag får en del frågor vad och hur jag tränar. Jag tänkte därför visa er ett exempel hur en träningsvecka kan se ut för mig (denna vecka har jag tagit som exempel):


Måndag - Cross i grupp, 75 min

Tisdag - Pga av tidsbrist var planen att köra tabata intervaller (20 min intensivt, 10 sek vila x 8 gånger per övning) hemma, jag började bra, men efter ett tag tappade jag allt fokus och motivation, istället för att bara fuska igenom allt så drog jag på mig löparskorna och sprang en kort men intensiv runda, och vid en parkbänk fick jag även lust att köra lite dips och armhävningar som jag hade planerat göra hemma, total tid vet jag inte riktig, ca 50-60 min kanske

Onsdag - Vilodag

Torsdag - Helkroppspass på gymmet ca 50 min, + upp/nedvarvning till och från med snabb gång/jogging

Fredag - Vilodag igen, eller räknas det att springa sådär 40 m några gånger och kasta en boll kanske 10 gånger under en timme på skolidrotten?

Lördag - Box i grupp, 60 min

Söndag - Test löpning 5 km, 26 min 26 sek + 17 minuter mage&rygg appen (ny app som jag prövade idag, jättebra, rekomenderas för 15 kr)


Kommentar: Både cross och box passet var första gången jag gick på dem. Så då handlade det mycket om att förstå hur passet var uppbyggt och få in tekniken (fast det var självklart jobbigt också). Men nästa gång vet jag hur och när jag ska ta ut mig själv ännu mer för maxad effekt.

Jag springer ofta någon gång per vecka, jag tar alltid tid och sträcka (med runkeeper som är en hyfsad källa) men jag pressar mig aldrig till 100 %. Så idag pressade jag mig så gott som det gick på 5 km för att kunna få en tid att jämföra mig med till slutet av sommaren/hösten. Tiden jag fick idag är jag nöjd med, jag har aldrig sprungit så fort tidigare på den sträckan, men samtidigt har jag inte pressat mig så mycket innan. Men planen är nu att få ner tiden ganska rejält på både 5 och 10 km. I september tänker jag nämligen springa tjejmilen.


 


Jag funderar på om jag ska börja skriva veckans träning och/eller något annat träningsreleterat inlägg varje vecka (t.ex. tips på bra träningsappar, favoritövningar, motivation, tips, inspiration och liknande) för jag vet att många av er som läser bloggen är mycket fysiskt aktiva. I början när jag startade bloggen handlade den mycket mer om träning, men nu är den nästan helt en matblogg. Vad tycker ni? Dock vill jag att detta fortfarande främst ska vara en matblogg (om ni vill ha mycket träningstips finns det mycket andra bra bloggar som fokuserar på det och är mycket mer kunniga än jag), men kanske något träningsinlägg i veckan? Och jag skulle själv behöva en massa bra tips. Så vi kanske kan ha ett inlägg varje vecka där vi peppar, tipsar och diskuterar träning med varandra? Låter det bra? Lämna en kommentar så är ni gulliga! :D


Av Sofie - 3 juni 2012 11:41


 


x Hembakat bröd med keso, krossade tomater och färsk basilika

x Blåbärsfil (mosade blåbär+fil) toppat med en klick turkisk yoghurt, saften ur 1/2 lime och kokosflingor


Startade dagen på ett sätt som jag borde göra mycket oftare (på vardagarna skulle jag aldrig hinna, men på helgerna). Inlindad i mitt täcke i pyjamas, med stor frukost, en stor kopp te till, gardinerna neddragna och kolla på nyhetsmorgon/pretty little liars och läsa tredje delen av Hungerspelen. Mysigt! Även om jag äter lyxiga frukostar varje dag betyder det inte att jag lyxar till och hinner ta det så där lungt varje morgon som man skulle kunna tro.


Dagen är helt oplanerad. Ja vad ska jag göra? Vi får väl helt enkelt se :)


 


Lyxar ni till det denna söndagsmorgon?

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21
22
23
24
25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2012 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Skapa flashcards