Sofies Wellness

Alla inlägg den 2 juni 2012

Av Sofie - 2 juni 2012 23:09


 


Denna kväll lyxade vi till det med efterrätt hemma hos oss. Blev en härligt krämig chokladmousse:


Raw Chokladmousse (4 portioner)


12 katrinplommon (ca 1 dl)

1 dl vatten

2 msk honung eller annan sötning

2-3 avokado

1 dl kakao

valfri topping


1. Hacka plommonen i mindre bitar. Mixa med vatten och honung till en smet.

2. Mixa även med urgröpt avokado och kakao till en krämig jämn smet.

3. Ställ gärna in i kylskåpet en stund innan du äter den.

4. Lägg upp i fina glas/skålar. Toppa med något gott (annars blir det ganska tråkigt), jag hade hallon, rejält med kaffepulver (är säkert gott att blanda i själva moussen också om man gillar kaffe), kokosflingor och apelsinskal. Andra tips på toppingar är bär/hackad frukt i alla dess slag, nötter, frön och/eller keso/kesella/vispgrädde/turkisk yoghurt/riktig gräddglass...


Receptet har jag läst på många olika bloggar så jag vet inte riktigt vem jag ska länka, vem kom på det först?


 


     


Detta är perfekt att bjuda på till efterrätt när man har besök på middag, eller eftermiddagen till mellis när sötsuget sätter in! Äts som allt på min blogg med gott samvete, men det vet ni ju redan! :D

Av Sofie - 2 juni 2012 19:45


   


Denna kväll stod jag för middagen här hemma, jag gjorde en jättegod fisk och räksoppa med inspiration härifrån, och till detta blev det nybakat bröd direkt ur ugnen med bregott som smälte och ost, så gott:


Lyxig fisk och räksoppa (ca 5-6 portioner)


1/2 purjolök

1 gul lök

2 vitlöksklyftor

3 morötter

1 tsk tomatpure

2 dl krossade tomater

2 tsk torkad timjan

2 tsk torkad basilika

3 dl vitt vin

1-2 fiskbuljongtärningar

1 burk kokosmjölk (400 ml)

5-6 dl vatten

400 g torsk (ett frysblock)

280 g lax (två frysta portionsbitar)

400 g räkor med skal


1. Hacka purjolök och gul lök, pressa vitlök och skär morot i "mynt".

2. Fräs allt ovan med tomatpure, krossade tomater, timjan och basilika. Tillsätt vin och smulad buljong. Låt koka i ett par minuter.

3. Häll i kokosmjölk och vatten. Låt puttra på svag värme i ca 15 minuter.

4. Tina fisken. Skär torsken och laxen i kuber. Lägg i fisken i soppan och låt puttra i ca 5-7 min (beroende på storlek).

5. Skala räkorna. Ta bort soppan från värmen, lägg i räkorna och rör runt och smaka av!


 


   


Receptet på brödet kommer upp imorgon eller på måndag! :D


Vad äter ni denna lördagskväll?

Av Sofie - 2 juni 2012 12:56


 


Dagen goa lunch:


Kycklingfärssås med morot och fetaost (3-4 personer)


1-2 schalottenlökar

2 vitlöksklyftor

400 g kycklingfärs (eller annan färs)

1-2 morötter

1/2 tsk chilipulver

400 g krossade tomater

1 tsk torkad timjan

1 1/2 tsk torkad basilika

50 g fetaost


1. Finhacka löken och pressa vitlöken. Fräs en stund i en stekpanna med olja, lägg åt sidan.

2. Bryn färsen i samma stekpanna.

3. Skala och skär morötterna i halva "mynt". Fräs i lök, vitlök, morötter och chilipulver med färsen.

4. Tillsätt krossade tomater, timjan och basilika. Låt puttra så lång tid som du orkar (ca 7 min-1 timme).

5. Avsluta med att smula i fetaost så att den smälter sådär lite härligt i!


Som sagt tomt i kylskåpet denna dag (pappa är och storhandlar nu), men ett paket kycklingfärs fanns i frysen så jag bjöd resten av familjen på det till lunch. Jag tog inspiration från era köttfärssåstips, dock hade jag gärna velat testa att ha riven squash och hackade soltorkade tomater, men tyvärr fanns inte det hemma. Men nästa gång minsann, då kommer denna rätt bli helt perfekt, och om ni gör efter detta recept: riv i en bit squash och soltorkade tomater!


Hemma hos mig händer det inte mycket denna regniga och kalla dag (att gå ut känns inte så lockande direkt). Jag har spenderat förmiddagen med att läsa alla olästa bloglovin inlägg, läsa mejlen och annat. Jag sitter nu och funderar om jag ska ta mod till mig och gå på ett boxpass på gymmet för första gången, det låter ju kul, men vågar jag gå dit ensam haha?


 


Balsamico och solroskärnor på salladen är supergott :)


Av Sofie - 2 juni 2012 09:07


Kameran ville inte vara med denna morgon så jag ursäktar för suddiga bilder:


 


x Mangosmoothie

x Finncrisps med äggröra med dill


Mangosmoothie (1 glas): Mixa 2 dl fryst mango, 1 banan och 2 dl naturell yoghurt


Äggröra med dill (till 2 finncrips): Mosa 2 kokta ägg och blanda med 1 msk turkisk yoghurt/kesella/creme fraiche/keso (det som finns hemma) och 3-4 krm torkad dill. Smaka av med salt och peppar!


  Godmorgon, idag när det var dags för frukost ekade kylskåpet ganska tomt. Men jag fann ändå en del saker att göra något på, fast jag var sugen på min kära keso haha.


Hela helgen är helt oplanerad. De flesta av mina kompisar är på landet och de sista proven i skolan skrev jag igår så jag har inget alls att plugga. Så vi får se vad jag hittar på. Att bara vara hemma och göra ingenting är jag dålig på men det är nog vad jag behöver efter de senaste veckorna med stress! Har ni några roliga planer för helgen?


Lycka till alla ni som ska springa Stockholm Marathon! Har jag några läsare som ska springa?


 

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21
22
23
24
25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2012 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Skapa flashcards