Sofies Wellness

Alla inlägg den 31 maj 2012

Av Sofie - 31 maj 2012 21:51


    


x Smoothie mixat på 1 litet päron, 1 dl hallon, nästan 1 banan, 1 1/2 dl mjölk (den proteinrikare varianten), nästan 1 dl kesella, 1/2 dl keso och 1 krm kardemumma toppat med kokosflingor


Mums :D


Idag har det varit en "sån" dag. På morgonen kändes det ganska bra, sedan gick det utåt. Blev plötsligt så himla trött att jag nästan somnade på musiken (kan det bero på skoltrötthet eller dålig sömn?) och sedan fortsatte jag vara lika trött under resten av dagen. Flera av mina närmsta kompisar var borta eftersom de var sjuka. Många av lektionerna kändes extremt sega när vi ändå knappast gjorde något meningsfullt. Vädret ute lyste grått. Jag gick runt och var arg och irriterad på allt och alla hela dagen. När jag väl fick gå hem, kröp jag ner i sängen och försökte sova (ni vet powernap som alla säger brukar fungera). Men jag tänkte att jag kanske borde ta mig upp och gå och träna som planerat, även fast att jag var trött, så vet jag att det alltid gör mig piggare efteråt. Telefonen ringer och en familj undrar om jag kan komma och sitta barnvakt ett tag. Självklart vill jag det, så jag sitter barnvakt någon dryg timme. Att ett barn och bolibompa kan göra mig så pigg och glad hade jag ingen aning om. Väl hemma har mamma lagat middag. Jag äter och inser att jag kanske trots allt borde gå och träna. Jag har aldrig haft några problem att träna nära efter att jag ätit, så sagt och gjort. Joggade/gick snabbt dit för att tjäna tid och slippa upp/nedvarvning. Väl på gymmet körde jag på bra, gjorde övningar som jag impulsivt kände för och kämpade på så att musklerna skrek. Så härlig känsla, endorfinkickar alltså, jag älskar det. Sedan hem igen och nu sitter jag betydligt gladare än tidigare med en härlig smoothie (även om det är sent ska man alltid äta efter träning, det vet ni va?) och repeterar fakta om andra världskriget.


Med mina inlägg vill jag gärna ha något inspirerande sagt. Så vad vill jag säga med detta? Jo vissa dagar är sämre än andra, livet känns segt och man vill helst bara krypa ner under täcket. Ibland kan man inte göra något åt det, men ofta kan man göra saker som får en att känna sig lite bättre iallafall. I mitt fall var det att ta en powernap (eller powervila, jag lyckades inte sova), umgås med ett barn och sedan gå och träna. Just att gå och träna kan jag verkligen rekommendera, visst det känns kanske lite jobbigt, men sedan när man väl kör och börjar fokusera på sig själv och sitt inre och endorfinerna börjar komma, underbar känsla. Citatet "I only regret those workouts I never made" tycker jag är klockrent! Sedan kanske det inte träning alltid är det bästa, ibland kan en timme i soffan med en film/bok vara bättre :)


Vad är ert bästa knep när ni har en seg dag? Träning? Unna er något gott? Ringa en kompis/familjemedlem? Försöker ni göra något åt det eller inte och får då plåga er igenom hela dagen med dyster min?


 


Glad men trött tjej med smoothie i handen som ska in i duschen innan hon ska få en natts välbehövlig sömn :)


Godnatt!

ANNONS
Av Sofie - 31 maj 2012 07:47


 


x Snabb micro bröd med pestosmak med keso, hackade salladsblad och hackad röd paprika

x En kiwi


Snabbt micro bröd (1 st): Vispa 1 ägg ganska hårt. Tillsätt 1/4 dl kokosflingor, 3 msk fiberhavregryn, 3 msk havrekli, 1 tsk bakpulver, lite salt, 1 msk grön pesto och 1 msk kesella. Lägg på en tallrik, och micra på hög effekt i 3-4 min. Ta ut och skär ev. i bitar och toppa med vad du vill!


Det där microbrödet jag gjorde förra veckan tyckte jag var väldigt smart för det gick så snabbt att göra för att vara bröd. Och gott var det också. Denna gång ändrade jag receptet lite, och bytte ut mandelmjölet mot fiberhavregryn, och tillsatte pesto i brödet. Mums, det blev också gott! Men man måste ha något på annars blir det för torrt.


Det blir som en "gröt"kaka:


   


Pröva, och känn er fria att byta ut kokosflingor/fiberhavregryn/mandelmjöl/havrekli mot andra gryn/flingor/mjöl som ni har hemma. Och gillar ni inte pesto? Strunta i att smaksätta för det är gott som det är, eller testa med andra kryddor/smaksättningar!


Ha en fin torsdag :D

ANNONS

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12
13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Maj 2012 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Skaffa en gratis bloggwww.bloggplatsen.se