Sofies Wellness

Alla inlägg den 29 maj 2012

Av Sofie - 29 maj 2012 20:31


 


Den här veckan har jag inte riktigt tid för att laga mat egentligen. Men jag fick ändå ett ryck idag att göra det, jag har nämligen inte lagat middag sedan... eehh jag kommer inte ihåg när, någon vardag förra veckan. Jag exprimenterade iallafall fram biffar med citron,vitlök och kryddor i, blev jättegott. Och sedan kom mamma hem med färsk potatis för första gången i år, äntligen! Så jag gjorde en variant potatissallad av det.


Citron/vitlök/kryddbiffar med potatis"sallad" (4 personer)


Biffarna:

500 g nötfärs

1 ägg

rivet skal+saften ur 1 citron

1 1/2 tsk torkad oregano

1 tsk torkad timjan

2 pressade vitlöksklyftor

1/2 tsk salt

peppar


Potatissalladen:

färsk potatis/vanlig potatis för 4 personer

1 avokado

1 röd paprika

3 msk turkisk yoghurt

salt o peppar


1. Blanda ihop alla ingredienserna för biffarna i en bunke. Forma till biffar.

2. Stek biffarna i en stekpanna.

3. Koka potatisen som vanligt. Om det är färsk potatis, halvera dem. Om det är vanlig potatis dela dem flera gånger så att potatisen är i mindre bitar.

4. Finhacka avokado och paprika. Blanda ner det i potatisen tillsammans med turkisk yoghurt. Smaka av med salt och peppar!

5. Ät biffarna tillsammans med potatisen.


 


Sådär, nu ska jag återgå till pluggandet... Ha en trevlig kväll! :D


Av Sofie - 29 maj 2012 15:53


 


Oj vad fint och gott det där ser ut kanske ni tänker om bilden. Ja det är silkestofu mixat med blåbär, apelsinsaft, nötsmör och kanel, och sedan toppat med keso och pistagenötter. Silkestofun som alla hälsobloggar hyllar som så underbar och man kan mixa ihop med lite vad som helst. Men usch och fy säger jag! Jag smakade av medan jag höll på och mixade och då smakade det okej. Men sedan när jag skulle sätta mig ner och äta melliset, tog jag en tugga och sedan sa det stopp. Gick inte att äta haha. Men jag åt iallafall upp keson och pistagenötterna, och sedan gjorde jag en klassisk macka istället:


 


Frökuse med skinka, keso, avokado och örtsalt!


Vad vill jag säga med detta inlägg då (förutom att visa upp min goda mellismacka)? Jo att visst älskar jag nyttig mat. Men jag skulle aldrig äta något som jag tycker är äckligt bara för att det är nyttigt! Jag äter vad jag tycker är gott. Och det budskapet hoppas jag går fram genom bloggen. Här njuter vi av det som är gott, och tvingar inte i oss något bara därför att det är nyttigt.


Okej det var allt jag hade att säga :P

Av Sofie - 29 maj 2012 07:45


 


x Riskaka med kokt ägg, keso och pestokrydda

x Riskaka med bladspenat, keso, paprika och pestokrydda

x Naturell yoghurt med grynblandning, cashew/paranötssmör, kiwi och gojibär


Inget avancerat denna morgon, men det tog ändå lite tid att fixa ihop allt! Men som vanligt värt det, frukoststunden är en av de bästa stunderna på dagen :D Håller ni inte med?


Idag är det 15 dagar till skolavslutningen, oj vad tiden går fort, jag kan inte fatta att jag nästan gått ut hela grundskolan. Veckorna tills dess är väldigt planerade, denna vecka är det slutköret när det gäller prov och liknande innan betygen sätts. Bloggen kommer därför kanske vara lite tommare än vanligt. Att umgås med de som man umgåtts med dagligen i 10 år för de "sista" gångerna (okej flera av oss kommer hålla ihop, men ändå... det kommer aldrig bli samma sak) och att plugga det sista, det prioriteras mest just nu. Men äta kommer jag ju göra, för äta bör man annars dör man. Så det kommer att komma inlägg, kanske bara inte lika ofta eller så avancerade saker, och frukostinlägg kan jag lova kommer. Hoppas bara att ni har lite överseende med detta! :D


 


Och den vanliga frågan, åt ni något gott till frukost idag?


Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12
13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Maj 2012 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Skapa flashcards