Sofies Wellness

Alla inlägg den 27 maj 2012

Av Sofie - 27 maj 2012 17:13


Tänkte svara på lite frågor jag fått på sistone:


Jag har länge tänkt på begreppet " nyttigt" och insett att det är ett dåligt ord. Människor har fått för sig att "nyttig" betyder att man tar en sallad till lunch, köper skinkan eller flingorna med nyckelhålsmärket eller skippar kanelbullen man är jättesugen på. Jag skulle vilja införa det nya begreppet " hälsosam" och sudda ut " nyttig".

Nyckelhålsmärket beskriver bar fetthalten, men om man läser noga på innehållsförteckningen hittar man hemska ingredienser. Hur nyttigt är det att äta E2202 kaliumsorbat ( var är det ens?) smakförstärkare, antioxidantmedel osv? Och är det inte bättre att äta rent naturligt fett? Svar: JO!! Eller bara läs hur mycket socker och annat onaturligt skit som är i de nyckelhålsmärkta flingorna! Det är höjden av att vara " nyttig" idag. Att få i sig lite kalorier, det är det enda man tycks tänka på nuförtiden, men näringsämnen- vem tänker på det?

Ordet "hälsosam" tycker jag att man borde använda. Det innebär att man äter god, riktigt mat, utan massa tillsatser. Det betyder att man inte köper någon fabrikerad mat utan istället lagar det själv, att man tränar hälsosamt, mot ett långsiktigt mål, ett mål att hålla sig frisk och sund hela livet. Att kunna prestera på topp hela livet, att på sin 80års dag kunna göra 10 armhävningar och springa ett lopp. Att vara " hälsosam" betyder också att man tar den kanelbullen man är sugen på! Det handlar också om själen, om sitt inre. Och bakar man den själv, vet vad som är i det, rent fint vetemjöl och socker och massa annat naturlig, är det inte farligt att äta det- tvärtom det är bra. Man måste leva också. Hur " kroppssynpunkt" händer ingenting heller, man får lite snabba kolhydrater men vad gör det om du är hälsosam annars? Din själ blir glad, din kropp och du- det är det viktigaste.
Vad anser du?

 Svar: Jättebra skrivet, jag håller med dig. Det är för stort fokus på kalorier, inte vad man egentligen stoppar i sig. Det har jag nämnt förut. Det viktiga är att man mår bra, inte att man är smal som en sticka. Att man hittar en balans som håller hela livet. Och precis jag äter inte kemikalbomber som andra kallar lösgodis men jag tar gärna en bit hembakat kaka om det bjuds på det.

Angående orden nyttigt och hälsosamt: Jag använder mig av båda orden när jag beskriver hur jag äter. För att för mig är ren mat nyttig och hälsosam. Men hel och halvfabrikat varken är nyttig eller hälsosam. Men visst det kanske är många som definerar nyttig mat som kalorifattig eller mycket fibrer/bra fetter (men kan vara kemikalbomber) och hälsosam mat som sådan ren mat som jag förespråkar, men jag gör inte det.


Vad tycker du om folk med ätstörningar?

Svar: Vad jag tycker om dom? Jag förstår inte riktigt vad du menar, de är ju vanliga människor. Men med problem, och jag tycker självklart synd om dom och vill hjälpa dem på bästa sätt. Det är skrämmande många (främst unga tjejer) som har ätstörningar. Jag hoppas ni som läser bloggen inser hur viktigt det är att äta, och att ätstörningar inte är bra.


Vad gör du med alla äggulor?! De innehåller ju en massa nyttigheter, jag hoppas verkligen att ni inte slänger dem :O

Svar: Jag vet att de innehåller en massa nyttigheter. Men precis som jag inte äter t.ex ostbågar för att jag inte tycker det är gott alls så har jag kommit till en period då jag inte kan äta den kokta gulan för just av den anledningen att jag inte tycker att det smakar gott. Sedan jag var liten har jag bokstavligt talat hatat kokta ägg och omelett. För ett år sedan tyckte jag helt plötsligt att det var okej att äta vitan kokt, och sedan under sommaren utvecklades till att jag även tyckte gulan var okej att äta. Så jag har ätit hela ägget senaste året, men nu har jag igen slutat tycka om kokt äggula. Så den hemska sanningen är, ja jag slänger den kokta äggulan. Men om jag använder bara äggvitan i något recept där den inte är kokad då brukar jag spara på äggulan i ett glas i kylskåp för framtida använd några dagar framåt. 


hejhej. jag älskar såser och tycker det blir mycket godare med någon sås till maten. hur gör du med såser? ser inte mycket av det, och hur onyttigt är sås? några exempel på nyttiga såser?
älskar bloggen, keep up the good work! tacktack :)

Svar: Hej, tack :) Jag gör såser ibland när jag lagar mat, men jag tycker inte alltid att det är nödvändigt (om man har t.ex en massa fräscha grönsaker till). Men om man ska göra såser, tycker jag att man ska göra det på riktiga råvaror dvs. grädde, creme fraiche och inte lätt creme fraiche eller milda mini och liknande eller creme fraiche med olika färdiga smaksättningar, de innehåller bara en massa dumma tillsatser. Och kroppen mår bäst av rena produkter. Visst är det mycket mindre kalorier i milda mini än riktig grädde, men är det det viktiga?

Ibland gör jag fetare gräddsåser som jag nämner ovan. Och fett är inget farligt, mättar bara väldigt bra. Men annars brukar jag göra tomatsåser. Eller kalla såser på kesella/keso, då blir de mer proteinrika. Eller turkisk yoghurt. Gott att blanda i citrussaft, kryddor, mosad avokado och smulad fetaost.


 

Här en laxrätt jag åt för ett tag sedan med en sås på kesella, mosad avokado och en blandkrydda med främst chili i :D


Det här är mina åsikter, och om jag har rätt om allt är upp till er att tycka. Men om ni inte gör det får ni gärna kommentera vad ni tycker!

Av Sofie - 27 maj 2012 09:12


 


x Chokladpannkaka med en röra på yoghurt/keso/cashew o paranötssmör, müsli och blåbär


Yummy, blev en favorit i repris denna morgon. Recept finner ni här!


Trötter här, hade väckarklockan på (jag vet på helgen...), men ska träffa kompis strax och gå på stor loppis på andra sidan stan. Och om man vill ha godbitarna måste man vara där tidigt.


Ha en fin söndag nu, och passa på att vara ute i solen och värmen, jag såg snabbt väderprognosen idag, och det verkar som att det ska bli kallare till veckan :(


 

Av Sofie - 27 maj 2012 00:51


Kvällen startade med 3-rätters med släkten:


 


Kusinfamiljen bjöd på förrätt: Kokta rödbetor med flingsalt och en klick creme fraiche


Faktiskt jättegott. Jag har alltid sagt att jag inte gillar rödbetor, men jag har ju bara smakat på de där i glasburk som är inlagda i någon äcklig sörja. Detta var jättegott, jag googlade och fann ett recept på hur man gör detta här! Rekomenderas, gillar ni rödbetor?


 


Farmors huvudrätt bestod av: Kokt potatis, köttgryta, oliver och sallad


Också gott!


 


Mamma hade bakat efterrätten: Mumsig kladdkaka med kokos/kola täcke


Råkar faktiskt vara en av mina konfirmationstårtor, recept på denna finns här!


Sedan såg vi hela släkten alla bidragen i Eurovision song contest. Såg ni också? Och mellan bidragen och röstningen åkte vi hem så att jag lagom kom fram till min kompis (där största delen av mitt kompisgäng befann sig) när röstningen började. Så jag såg resten där, och VI VANN! Yay heja Sverige :)


Nu är jag hemma, nu ska jag gå och lägga mig fort som attan. Imorgon väntar loppis, födelsedagslunch, lite annat och sen måste jag svara på en del läsarfrågor jag fått av er, har lite dåligt samvete för att jag inte gjort det på ett tag!


Godnatt :D

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12
13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Maj 2012 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Skapa flashcards