Sofies Wellness

Alla inlägg den 24 maj 2012

Av Sofie - 24 maj 2012 22:43


 


Framför Eurovision song contest denna kväll:


Kesella+turkisk yoghurt+varma blåbär+cashew/paranötssmör!


Så gott, jag är väl sist ut med att upptäcka att turkisk yoghurt och kesella är den perfekta blandningen. Ät som frukost/mellis/kvällsmål och variera med olika toppingar :D


Av Sofie - 24 maj 2012 19:32


 


Lillebror äter inte kyckling, och pappa avskyr curry. Så mamma och jag får passa på att äta dessa saker när de inte är hemma, som denna kväll. Jag gjorde en superenkel middag:


Kyckling i tomatsås med curry, broccoli och cashewnötter (2-3 personer)


2 kycklingfiléer

1-2 schalottenlökar

1 morot

1 tsk curry

3 1/2 dl krossade tomater

1 broccolihuvd

ev. lite cashewnötter


1. Skär kycklingen i mindre bitar, bryn i en stekpanna.

2. Finhacka löken och grovriv moroten. Fräs lök, morot och curry med kycklingen i ett par minuter. Häll på krossade tomater och låt puttra i ca 5-10 min.

3. Koka broccolin separat i ca 2 min. Lägg över broccolin med resten.

4. Låt puttra ihop sig några minuter. Smaka av med salt och peppar.

5. Toppa ev. med lite hackade cashewnötter eller andra nötter!


 


Satt fint i magen efter dagens träning på seneftermiddagen i det underbara vädret. Nu ska jag strax gå och möta upp bästa kompis, för vi ska köpa matsäck för imorgon. Vi har nämligen idrottsdag, och då får man ha med sig matsäck :D Stor tummen upp för det, nu gäller det bara att komma på vad jag ska laga :P


Av Sofie - 24 maj 2012 12:45


 


Tror det var över ett halvår sedan jag senast gjorde mina mellanmålskakor. Världens bästa mellis att ha med sig. Men jag gjorde en ny sats igår:


Mellanmålskakor (ca 16 st)


2,5 dl mandelmjöl (får du om du mixar 2,5 dl mandlar eller använd andra nötter)

1 dl solrosfrön

1 dl havregryn

1/2 dl kokosflingor

1 1/2 tsk pepparkakskrydda (kan man byta ut mot en större mängd kanel)

1 mosad banan

1-2 dl hallon

1 grovrivet äpple

2 msk smält smör

1 ägg

1 äggvita


1. Blanda allt i en bunke noga.

2. Lägg ut i "remsor" på ett bakplåtspapper på en bakplåt.

3. Grädda i ugnen på 200 grader i ca 15-20 min, man ser när de är färdiga.

4. Ta ut och skär direkt i ca 16 st bitar.

5. Låt svalna och förvara i en burk, bäst i kylskåpet. Men de klarar sig utan kylskåp i många dygn, men ännu längre tid i kylskåp!


 

Ser dystra och tråkiga ut, men är goda!


   


Förutom att ha med sig dem som mellanmål, är de perfekta att äta när man inte har tid att göra frukost eller ha som nyttigare kakor till eftermiddagskaffet :)


Av Sofie - 24 maj 2012 07:45


 


x Havrekli och kesogröt med kiwi, blandade frysta bär, kakaonibs, kokosflakes och bananskivor+cashew/paranötssmör


Havrekli och kesogröt (1 portion): Koka gröt på 1 dl havrekli och 2 1/2 dl vatten. Smaksätt den ev. med någon krydda (ex. kanel), jag hade i vaniljpulver. Stäng av värmen och blanda i 1 dl keso. Toppa med vad du vill!


Så gott, grötrecetet kommer härifrån!


 

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12
13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Maj 2012 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Skapa flashcards