Sofies Wellness

Alla inlägg den 23 maj 2012

Av Sofie - 23 maj 2012 21:58


   


Som jag älskade mitt hemmagjorda mandelsmör (ni måste testa). Det var så gott att det tog slut på en vecka haha. Så idag gjorde jag en ny variant nötsmör (jag har ju så svårt för att göra samma sak, jag vill alltid exprimentera fram nya saker). Denna gång på cashewnötter och paranötter, och det blev också väldigt smarrigt. Förra gången fick jag en kommentar om att det är godare att rosta nötterna först, så det gjorde jag idag. Blir en lite nötigare smak då, men om man inte orkar går det att skippa och bara mixa på direkten:


Cashew och paranötssmör (1 burk)


1 1/4 dl cashewnötter

1 1/4 dl paranötssmör

1 tsk havssalt


1. Skär paranötterna itu, eftersom de är ca dubbelt så stora som cashewnötterna. Lägg på en plåt. Rosta i ugnen på 225 grader i ca 5-7 min.

2. Låt nötterna svalna något. Mixa sedan till en krämig massa, tar olika tid pga hur bra mixer man har (för mig tog det ca 1 min). Om man tycker det tar för lång tid, mixa med lite rapsolja.

3. Mixa i saltet, och smaka av om du vill ha mer salt eller söta med lite honung!


Nötterna går självklart att byta ut mot andra nötter, bara mixa 2 1/2 dl nötter med 1 tsk havssalt. Precis som jordnötssmör och mandelsmör passar detta underbart på finn crips, bröd, riskakor, i gröt, ha i/på pannkakor och att doppa äppleklyftor/bananskivor i. Eller har ni några mer tips på vad man kan göra med nötsmör? :D


 

Av Sofie - 23 maj 2012 21:12


 


Det här är en klassiker som är sååå god, samtidigt som den är sååå enkel och samtidigt såååå nyttig. Det gillar vi va?


Lägg laxfileer i en ugnsäkerform, strö över citronpeppar och sätt in i ugnen på 200 grader i ca 20 min! Under tiden gör man en matig sallad på det som finns hemma. Idag blev det på:

Romansallad, en riven morot, tärnad gurka, tärnad röd paprika, tärnad avokado, matvete på burk, tärnad fetaost, pumpakärnor, färsk basilika och en massa citronsaft!


Förresten har ni några andra bra salladtips? Goda kombinationer?


   


Förresten var jag rastlös denna kväll, jag har så svårt för att sitta ner och bara ta det lungt. Så jag fick för mig att göra en ny sats müsli då den förra har tagit slut. Och när jag väl höll på och bakade tänkte jag att jag likaväl kunde baka mer saker. Så det gick bli en burk cashew/paranötssmör och mellanmålskakor. Recept på allt detta kommer inom snar framtid! Men först för min del, en kvällspromenad i solnedgång, oj vad jag älskar det! :D


Av Sofie - 23 maj 2012 07:50


 


x Naturell yoghurt med färsk basilika, värmda hallon och tärnat päron

x Sportknäcke med keso, kokt ägg och örtsalt

x Surdegsskiva med kalkonpastrami, keso och örtsalt


Jag fortsätter med att pröva era bästa frukosttips. Om ni missade skriva ett bra tips, kommentera det i detta inlägg istället så kanske jag testar det. Dagens tips kommer härifrån! Och det var att man skulle blanda i färsk basilika i yoghurten, gärna med värmda hallon och päron till. Det låter kanske lite konstigt med en krydda i yoghurt, men det blev faktiskt väldigt gott. Basilika är dessutom min favoritkrydda. Testa! :D


 


Sådär mätt och glad för en ny dag i skolan! :D


Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12
13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Maj 2012 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Skapa flashcards