Sofies Wellness

Direktlänk till inlägg 22 maj 2012

Recept: Paj med quorn, pesto, soltorkade tomater och fetaost

Av Sofie - 22 maj 2012 19:27


 


Jag har typ aldrig lagat paj (det är så jobbigt), eller några gånger men det var väldigt längesedan. Idag satte sig iallafall ett pajsug in i kroppen. Dags för att testa göra paj alltså. Och oj vad gott det blev, nästan värt allt besvär och den tid det tog. Jag gjorde allt (degen, fyllningen, toppingen) på helt fri hand, med inspiration från typ 10 andra recept haha. Okej nu ska jag inte bara skriva på här, ni vill ju ha receptet:


Paj med quorn, pesto, soltorkade tomater och fetaost (ca 4-5 bitar)


Pajdegen:

2 dl dinkelfullkornsmjöl

3 msk sesamfrön

25 g smör (ca 1/2 dl)

1 dl kesella


Fyllningen:

200-300 g fryst spenat

2 stora pressade vitlöksklyftor

300 g quornbitar

2 dl grovrivna morötter

1 dl hackade soltorkade tomater

75 g fetaost


Toppingen:

3 ägg

2 dl mjölk

3/4 dl grön pesto (eller röd)


1. Blanda allting till pajdegen i en bunke. Se till att smöret inte klumpar med hjälp av en gaffel.

2. Tryck ut pajdegen i en pajform (ca 25 cm i diameter), sätt in i kylskåpet minst ca 20-30 min.

3. Nagga med en gaffel degen i formen. Förgrädda skalet i nedre delen av ugnen på 200 grader i 15 min.

4. Under tiden tinar du spenaten. När spenaten inte är fryst i klumpar, kan även snabbt fräsa med vitlök och quorn i samma stekpanna (så att det inte är djupfryst när det ska in i ugnen). Riv morötter och blanda ner i quornblandningen. Hacka soltorkade tomater, och småtärna/smula fetaosten.

5. Blanda ägg, mjölk och pesto i en skål.

5. Ta ut pajen ur ugnen. Lägg över quornblandningen först. Lägg sedan över soltorkade tomater och fetaost. Häll över äggtoppingen.

6. Grädda i mittersta delen av ugnen (fortfarande 200 grader) i ca 30-35 min.

7. Ät och njut!


Quornen går säkert utmärkt att byta ut mot kyckling. Pajskalet går ju att använda med vilken fyllning som helst. Pajskalet blev faktiskt väldigt gott, ibland om man tar bort mycket smör kan pajen förlora sin knaprighet, det gjorde inte detta skal även fast det mesta av smöret var utbytt mot kesella.


 


     


Nu har jag gått och förälskat mig lite i paj. Och skalet blev ju så gott (och fyllningen också), har ni några bra kombinationstips att ha i paj? Jag behöver idéer till framtida pajrecept! :D


 
 
Ingen bild

Sofia

22 maj 2012 20:35

Åh paj<3 Det är ju så gott! Jag gjorde en supergod paj häromdagen, med champinjoner, silverlök och paprika. Det är också väldigt gott med grönkål (fast det finns ju tyvärr bara färsk på vintern)eller broccoli i tycker jag:)

 
Ingen bild

;D

22 maj 2012 21:03

Tacopaj, köttfärspaj kommer jag på som är gott :)

 
Malin

Malin

29 maj 2012 13:43

Jag har aldrig kört med kesella, det kommer jag att testa. :)
Ett annat tips för att få bort en massa smör är att använda sig av kokt potatis. Gott

http://orkanensmitt.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Mudgho

18 juni 2013 19:01

Jag har en ganska enkel paj som jag brukar göra som jag tycker är riktigt god. Fräs ett paket quornfärs, krydda efter smak, jag brukar köra traditionellt med vitpeppar och lite salt. Tillsätt sen creme fraiche, tomatpuré och fetaost(brukar bryta i bitar). Tänk på att fetaosten tillför sälta så var sparsam när ni kryddar. Avsluta med färsk hackad basilika och häll sedan allt i ett pajskal och in i ugnen på 200 grader i 15-20min.

Sofie

30 juni 2013 11:44

Gott :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofie - 3 november 2014 21:10


  Japp, jag låter bloggen vila ett tag nu dvs jag tar någon form av bloggpaus på obestämd tid. Energi att lägga på bloggen finns inte riktigt där för mig. Antingen vill jag göra min blogg bra och skriva regelbundet eller så vill jag inte skriva all...

Av Sofie - 18 oktober 2014 15:48

  Inställda planer med en kompis ledde till att jag hängde med familjen och ett par familjevänner ut i skogen idag. Vi hittade en massa svamp och njöt av naturen.           Självklart hade vi med oss matsäck i våra ryggsäckar! På mina mackor...

Av Sofie - 17 oktober 2014 08:00


  Här har ni veckans fredagslista:   1. MIN MORGONSTUND är något jag högt prioriterar. Till för bara några månader sedan ingick det bara att göra en smarrig frukost och äta den i lugn och ro. Nu går jag faktiskt upp ännu tidigare för att börja ...

Av Sofie - 16 oktober 2014 20:20


  Hej allihopa! Som ni säkert har märkt har jag tagit en spontan bloggpaus senaste veckorna. Främst pga bloggtorka och att mycket annat i mitt liv har tagit tid. Men nu är jag tillbaka och tänker så smått börja skriva igen. Vad är ni intresserade a...

Av Sofie - 3 oktober 2014 08:00

  Låt mig presentera veckans fredagslista:      1. Jag har hittat en podcast som egentligen inte är en podcast utan timmeslånga avsnitt med skön yogamusik. Jag använder musiken både till yoga, meditation, avslappning och som pluggmusik. Podcast...

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12
13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Maj 2012 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Ovido - Quiz & Flashcards