Sofies Wellness

Alla inlägg den 22 maj 2012

Av Sofie - 22 maj 2012 19:27


 


Jag har typ aldrig lagat paj (det är så jobbigt), eller några gånger men det var väldigt längesedan. Idag satte sig iallafall ett pajsug in i kroppen. Dags för att testa göra paj alltså. Och oj vad gott det blev, nästan värt allt besvär och den tid det tog. Jag gjorde allt (degen, fyllningen, toppingen) på helt fri hand, med inspiration från typ 10 andra recept haha. Okej nu ska jag inte bara skriva på här, ni vill ju ha receptet:


Paj med quorn, pesto, soltorkade tomater och fetaost (ca 4-5 bitar)


Pajdegen:

2 dl dinkelfullkornsmjöl

3 msk sesamfrön

25 g smör (ca 1/2 dl)

1 dl kesella


Fyllningen:

200-300 g fryst spenat

2 stora pressade vitlöksklyftor

300 g quornbitar

2 dl grovrivna morötter

1 dl hackade soltorkade tomater

75 g fetaost


Toppingen:

3 ägg

2 dl mjölk

3/4 dl grön pesto (eller röd)


1. Blanda allting till pajdegen i en bunke. Se till att smöret inte klumpar med hjälp av en gaffel.

2. Tryck ut pajdegen i en pajform (ca 25 cm i diameter), sätt in i kylskåpet minst ca 20-30 min.

3. Nagga med en gaffel degen i formen. Förgrädda skalet i nedre delen av ugnen på 200 grader i 15 min.

4. Under tiden tinar du spenaten. När spenaten inte är fryst i klumpar, kan även snabbt fräsa med vitlök och quorn i samma stekpanna (så att det inte är djupfryst när det ska in i ugnen). Riv morötter och blanda ner i quornblandningen. Hacka soltorkade tomater, och småtärna/smula fetaosten.

5. Blanda ägg, mjölk och pesto i en skål.

5. Ta ut pajen ur ugnen. Lägg över quornblandningen först. Lägg sedan över soltorkade tomater och fetaost. Häll över äggtoppingen.

6. Grädda i mittersta delen av ugnen (fortfarande 200 grader) i ca 30-35 min.

7. Ät och njut!


Quornen går säkert utmärkt att byta ut mot kyckling. Pajskalet går ju att använda med vilken fyllning som helst. Pajskalet blev faktiskt väldigt gott, ibland om man tar bort mycket smör kan pajen förlora sin knaprighet, det gjorde inte detta skal även fast det mesta av smöret var utbytt mot kesella.


 


     


Nu har jag gått och förälskat mig lite i paj. Och skalet blev ju så gott (och fyllningen också), har ni några bra kombinationstips att ha i paj? Jag behöver idéer till framtida pajrecept! :D


Av Sofie - 22 maj 2012 12:45


Någon frågade om jag har instagram (iphone och android app). Ja, det har jag. Jag heter sooofieee där. Lägger upp en hel del matbilder men även en del andra bilder från mitt dagliga liv (som inte alls rör mat eller bloggen). Följ mig gärna, och om ni själva har instagram får ni gärna säga vad ni heter så kan jag följa er! :D


Här är ett urval av de bilder som jag har lagt upp där:


           

Av Sofie - 22 maj 2012 07:46


   


x Kesoplättar/pannkakor

x Hallonröra (mosade hallon+kesella) med en stor paranöt i

x En kiwi i små bitar

x Det sista av min egna müsli och dinkelpuffar


Kesoplättar (1 portion): Mixa 1 ägg, 125 g keso och 1/2 msk fiberhusk. Låt stå en stund, under tiden kan du fixa det du ska ha till. Stek först så att de får fin yta, sänk sedan värmen och låt pannkakan bli fastare innan du vänder på den (tar lite tid). Det blir 2 st.


Imorse hade jag ingen aning om vad jag skulle göra till frukost, hade faktiskt ingen inspiration alls. Men så kom jag på att ni tipsade mig och en massa saker för några veckor sedan, så jag letade upp alla dem kommentarerna och beslöt mig för att testa kesoplättar, det har jag aldrig gjort förut. Blev väldigt goda, tjocka och luftiga som amerikanska pannkakor/plättar. Tipset kommer härifrån! Dessa går utmärkt även att göra till lunch, men då skulle jag nog dubbla satsen för fler stycken.


Nu skola för min del, börjar med idrott utomhus, ganska härligt faktiskt såhär på morgonen :)


 


     


Vad äter ni till frukost idag?


Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12
13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Maj 2012 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Skapa flashcards