Sofies Wellness

Alla inlägg den 21 maj 2012

Av Sofie - 21 maj 2012 19:48


 


Ni som läser andra bloggar liknande min kanske har hört talas om silkestofu som många har börjat använda sig av till mellis/frukost etc. Spännande tyckte jag att det lät när jag läste om det för första gången. Så jag bad mina föräldrar köpa det om de såg det i mataffären. Men det har de inte gjort. Fast i helgen när jag väl befann mig nere på stan gick jag in i en asiatisk mataffär (silkestofu är ju asiatiskt) och köpte hem två paket.


Ingredienserna tyckte jag var lite konstiga: Vatten, äggpulver, Icke-GMO sojabönor och salt. Och består då mest av proteiner!


Hursomhelst, testade jag silketofun till dagens eftermiddagsmellis. Jag tog ett paket (150 g) och blandade med 1 dl mosade hallon, för det har jag läst att andra har gjort. Smakade och upptäckte till min besvikelse att det inte var särskilt gott, någon smörja som smakade lite ägg blandat med hallon. Jag blandade då i en bit mosad banan, vaniljpulver och citronsaft, och toppade med cashewnötter och kokosflingor. Då blev det betydligt godare. Resultatet:


 


Färgglatt och fint! :)


Dock är nog detta inget jag skulle vilja äta igen, så gott var det inte alls. Men jag skulle nog ha mixat hela geggan till en mer finfördelad gegga, nu blev det lite äckliga klumpar av silkestofu. Jag har en förpackning kvar, så jag funderar på vad jag ska göra den, läste på en blogg att man kan göra silkestofuplättar så det får kanske bli nästa grej. Jag misstänker även att alla andra som jag har läst har testat detta har använt sig av Blue Dragons silketofu som ska finnas i vanliga mataffärer, jag använde mig av något "riktigt" asiatiskt märke.


Har ni testat silkestofu? Vad tyckte ni? Vet ni något bra man kan göra med det? :D


Av Sofie - 21 maj 2012 10:00


 


Förutom x antal andra praktiska saker (mobil, nycklar, plånbok...) som alltid finns i väskan brukar jag alltid se till att ha någon sorts frukt i väskan, oftast äpple då det inte alls är ömtåligt och håller länge. Och sedan nötter i en burk. Alltså inget som behöver kylskåp. För man vet aldrig när en plötsligt hungerattack eller man är någonstans efter skolan där det finns brist på mellanmål.


Oftast brukar jag bland en, två eller tre sorters olika nötter eller liknande i en burk. Jag brukar variera för att det är kul. Igår gjorde jag en lite extra lyxig mellanmålsblandning på:

Cashewnötter, Paranötter, Hasselnötter, Mandelflarn, Kokosflakes, Pumpakärnor, Torkad Mango


Andra tips på sådannt som jag brukar variera med:

Valnötter, Mandlar, Gojibär, Torkade Äpplebitar, Torkad Aprikos, Solrosfrön, Kakaonibs


 


Brukar ni också göra mellanmålsblandningar att ha i väskan? Vad har ni i dem?


Andra tips på saker som man kan ha i väskan som mellanmål:

Keso/kesella blandat med frysta bär (bären håller keson/kesellan kall i några timmar), mellanmålskakor, kokt ägg (varning för att det luktar äckligt), mellanmålsmuffins, gottisbollar, pestomuffins, nötbollar med smak av hallon och pepparkaka!


Har ni några andra bra tips?

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12
13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Maj 2012 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Skapa flashcards