Sofies Wellness

Alla inlägg den 20 maj 2012

Av Sofie - 20 maj 2012 19:44


 


Denna kväll var jag väldigt sugen på köttfärsås, och mamma hade köpt hem nötfärs sedan tidigare så det passade ju perfekt.


Men när jag skulle börja laga så slog mig tanke, vad ska jag ha i? För man kan ju göra på så mycket olika saker. Alla har sina egna varianter som de alltid gör och kan utantill, och det är det som är roliga. Själv har jag ingen "egen" köttfärssås, jag brukar alltid göra ungefär den som mamma gör. Men idag tänkte jag att jag skulle börja exprimentera mig fram till min egna. Sagt och gjort. Blev gott, men inte wow, så jag ska fortsätta exprimentera mig fram nästa gång.


Men dagens köttfärs innehöll iallafall (blev lite extra allt på det hela):

2 bamstora schalottenlökar

2 rivna morötter (en grovriven, en finriven)

1 stor pressad vitlök

1 paket nötfärs

1 paket krossade tomater

En skvätt rödvin

En skvätt vispgrädde

Basilika

Timjan

Oregano

Chilipulver

Paprikapulver

Cayennepeppar

Dragon

Salt o peppar

En tärnad avokado


Note, till mig själv nästa gång jag ska laga: Ha i schalottenlök, rivna morötter, en skvätt vispgrädde, dragon och tärnad avokado för det var jättegott. (nötfärs, krossade tomater, vitlök, salt, peppar är förstås självklara att ha med i, det är grunden enligt mig)


Så nu undrar jag vad ni brukar ha i er köttfärssås. Tre grundsaker man brukar prata om är, rivna morötter/eller inte, grädde/eller inte och röd vin/eller inte. Så hur gör ni och vad tycker ni är godast? Har ni i dessa saker eller inte? Gör ni alltid på samma sätt, eller varierar ni från gång till gång? Har ni i några udda saker som ni kan rekomendera mig (och andra) om? Själv kan jag tipsa om att ha i en tärnad avokado och lite dragon, udda, men det blev väldigt gott.


 

Här blev det potatis till köttfärssåsen, konstigt kanske men var mer sugen på det än pasta, och så en sallad också som pappa gjorde till!


Så kommentera nu om allting som rör köttfärssås, vore lite kul att få en diskussion om vad som folk tycker är godast att ha i!

Av Sofie - 20 maj 2012 13:36


 


Måste tipsa er om världens godaste fruktkombo jag hade till dagens lunch. Färska skivade jordgubbar, tärnad mango och en bit hackad färsk röd chili! Sött men ändå spicy pga chilin. Passar utmärkt såhär på sommaren när de svenska jordgubbarna snart kommer (jag fuskar lite och köper de från Belgien nu...).


Om ni undrar vad resten av lunchen består av kan jag meddela er att det är tonfisk, keso, bladspenat, kokt broccoli med citronsaft och pumpafrön på toppen! :D Äter ni också något smaskigt men lättgjort till lunch?


Att kunna äta ute på balkongen höjer sommarkänslan yttligare:


 


Jag vet att jag hela tiden skriver om vädret. Men det är ju så underbart. Har suttit och pluggat lite på balkongen. Men nu tänkte jag nog ta med mig skolböckerna och sätta mig ute i en mysig park. Söndagslyx!


Ska även meddela att jag är med och tävlar i en chokladtävling på denna fina blogg :D


Av Sofie - 20 maj 2012 09:26


    


x Mix på turkisk yoghurt, kesella och naturell yoghurt med dinkelpuffar, solrosfrön och kokosflingor

x Kanelstekt banan och färska jordgubbar


Kanelstekt banan: Skär en banan i mindre bitar. Fräs i lite rapsolja på medelvärme så att den blir mjuk och varm, sänk värmen något och häll på en massa kanel. Låt fräsa en kort stund!


Åh ni vet inte hur gott detta var. Kanelstekt banan har jag sett på någon blogg någon gång och sedan igår snackade min kompis om det, så jag tänkte att jag borde testa. Åh bananen blev sådär söt, varm och mjuk och sedan kombinerat med kanel! Jag har lite svårt för att bara äta turkisk yoghurt som det är, lite för mäktigt och intensiv smak, men när man blandade ut det kesella och naturell yoghurt, heaven. Dinkelpuffar testades även för första gången idag, jag har sett det på så många bloggar men aldrig i mataffären, men jag fann det bland lösviktssakerna. Dock upptäckte jag vid frukostbordet att de var sötade med honung, jag som ville ha naturella. Någon som vet var man finner det? Hehe ni kanske inte tycker det är så kul att läsa när jag går in i detalj hur allt smakar! :P


 

Dessa saker kommer ni få se mer av i sommar


Så nu är frukosten avklarad, idag har jag till skillnad från resten av helgen inget planerat alls. Men jag tänkte ta tag i lite plugg nu, bara 15 dagar till betygen sätts :S


Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12
13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Maj 2012 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Skapa flashcards