Sofies Wellness

Alla inlägg den 19 maj 2012

Av Sofie - 19 maj 2012 22:36


 


Detta är något för alla chokladälskare där ute, mandlar är också bra om man gillar, det är nämligen härliga crunchiga mandelbitar i. Yummy, goda chokladmuffins med lite bättre ingredienser i bara! Havregryn/dinkelmjöl/mandelmjöl istället för vetemjöl. Honung och banan som sötar istället för socker. Rapsolja med bättre fetter än vanligt smör.


Nyttigare chokladmuffins med mandel (12 st)

1 dl havregryn

3 dl dinkelmjöl/mandelmjöl (jag tog 2 dl dinkelmjöl o 1 dl mandelmjöl)

1 dl grovhackade mandlar

2 tsk bikarbonat

5 msk kakao

2 msk honung

2 ägg

1 stor banan (eller 2 mindre)

1 dl naturell yoghurt

1/2 dl rapolja

50 g mörk choklad (minst 70 %)

1/4 dl mandelflarn


1. Sätt ugnen på 200 grader.

2. Blanda havregryn, dinkelmjöl/mandelmjöl, hackade mandlar, bikarbonat och kakao i en bunke. Häll i honungen.

3. Vispa äggen i en annan bunke, med elvisp. Mosa en banan, och rör i äggsmeten. Blanda även i yoghurt och rapsolja.

4. Häll ner den kladdiga smeten i den torra. Rör noga.

5. Häll smeten i 12 st medelstora muffinsformar, de ska bli ungefär halvfulla.

6. Grovhacka chokladen.Tryck ner en del av chokladen i muffinsmeten, medan du toppar muffinsarna med en del av chokladen. Toppa även med flagad mandel.

7. Sätt in i ugnen i ca 12 min!


     


När man lagar mat kan man hålla på och smaksätta och ändra som man vill, när man bakar ska man inte göra det då det är väldigt mycket kemi (har jag fått lära mig), men det struntade jag helt i idag då jag blandade 3 olika recept och körde dessutom min egna touch på det, men lyckat blev det iallafall!


Detta var medtaget till dagens picnic med några kompisar:

 

Chokladmuffins, färska jordgubbar, cashewnötter och chokladdoppade jordgubbar med kokos/mandelflarn!


Förresten, åh vilket grymt picnicväder det var idag :) Och det ska hålla i sig i några veckor nu har jag hört...

Av Sofie - 19 maj 2012 20:14


 


Jag var hemma tidigare från min picnic än resten av familjen från ikea, så denna kväll gjorde jag middag endast till mig själv. Lite roligt, när jag ska laga åt andra brukar jag ibland tänka på vad jag skulle kunna göra om det bara var till mig själv och jag inte var tvungen att ta hänsyn till andra. Men när jag väl lagar själv har jag oftast ingen lust att laga något roligt och jag bara blandar ihop något snabbt. Ikväll blev det något väldigt typiskt för mig "när jag bara blandar ihop något till mig själv":


x Stekt kyckling med grönsaksmix och en massa pestokrydda

x Dinkel eller något liknande som var kvar från gårdagens middag

x Ett par små tomater

x Krämig röra på 1/2 mosad avokado, en klick kesella och citronsaft


Och sedan toppade jag allt med färsk basilika!


Grönsaksmixen, som jag tror är ny då jag aldrig sett den tidigare, var denna:

 

Broccoli, sugarsnaps, majs, kidneybönor, svarta bönor. God kombo!


Vad äter ni till middag idag? Och vad brukar ni laga när ni "bara lagar något snabbt till er själva"? :D


Av Sofie - 19 maj 2012 11:07


 


x Smoothie med smak av morotskaka

x Finn crips med kokta ägg

x Äppleklyftor

x Många stora glas vatten


Smoothie med smak av morotskaka (1 stort glas): Mixa 1 kokt morot, 1 fryst banan, 1 tsk kanel, 1/2 tsk vaniljpulver, lite ingefära och 1 1/4 dl mjölk! Toppa med valnötter. Låter kanske lite jobbigt med en kokt morot och en fryst banan, men om du bestämmer dig redan kvällen innan att du ska göra det är det bara att skala en banan och skiva, lägga i en plastpåse och in i frysen. Moroten kan du inte göra förrän på morgonen, men om du skalar den och skär i små skivor går det på bara några ynka minuter att koka!


Härliga start på lördagen säger jag bara. Vaknade och kollade på klockan halv 8. Drog mig lite och hoppade glatt upp ur sängen ett par minuter innan 8, kastade i mig några riskakor med ost och lite yoghurt, drack ett glas vatten och på nya träningskläderna jag köpte igår. Knöt skorna och satte på träningslistan på spotify i lurarna. Sprang 45 min i ett hyfsatt tempo, i underbart solsken och värme. Sprang inte i den vanliga parken utan i en ganska död stadsmiljö men vackert var det iallafall. Väl hemma gjorde jag frukosten ni ser ovan, tog med den ut på balkongen. Satt i en timme i solen och åt i slowmotion samtidigt som jag läste dagens tidning noggrannt (hinner jag aldrig göra). Livsnjutning på hög nivå, samtidigt som jag skaffade mig en hel del vuxenpoäng haha.


 

Recepten på smoothien kommer härifrån, smakar nästan identiskt som vanlig morotskaka fast i flytande form, gillar ni det gillar ni detta! :D


Dagens planer: Årets första picnic :) Nu ska jag bara planera vad jag ska ha med mig... Chokladdoppade jordgubbar blir det iallafall :P Har ni några bra tips på picnicmat?


Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12
13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Maj 2012 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Skapa flashcards