Sofies Wellness

Alla inlägg den 15 maj 2012

Av Sofie - 15 maj 2012 21:56


Kvällsmål eller kvällsmellis är den måltid jag allra minst varierar. Ofta blir det keso eller kesella med kanel och lite bär/frukt. Eller några nötter eller en frukt om jag inte är hungrig. Något brukar det alltid bli. Men jag har en del i mitt arkiv att tipsa er om:


 

Detta är denna kvällens kvällsmål: Keso blandat med kesella och kanel, med kokosflingor och mango+en skinkrulle


 

Kokt ägg och gojibär


 

Ett par gottisbollar, keso, valnötter och mörk choklad


 

Chokladkrämssmet på kikärter


 

Proteinrik chokladglass (på äggvitor)


 

Chokladkaka på svarta bönor med vaniljkesella och hallon


 

Hemmagjord hallonglass, på mixade frysta hallon, kesella, vaniljpulver toppat med en massa goda saker


 

Cookie Dough bollar


 

"Chokladgegga med kaffesmak" på kesella, mosad banan, kakao och kaffe med god toppiing


 

Banana split på banan, keso, kanel, blåbär, pekannötter, kokosflingor, kakao nibs


 

Avokado fylld med keso och chilikrydda+te


 

Finn crisp med kokt ägg och pestokrydda


 

Chokladmilkshake


 

Bärmousse


 

Chokladbollar med kaffe


 

Finn crisp med varmrökt lax och citronsaft+clementinklyftor


 

Keso, naturell yoghurt, kanel, äpplebitar, cashewnötter


 

Mangoglass


 

Mellanmålskakor


    

Bröd (på keso o ägg) med pestokrydda


Sådär det var alla bilder på kvällsmål jag fann. Om ni vill ha mer inspiration kolla på kategorin kvällsmål på bloggen, eller mellanmål.


Som sagt håller jag mig oftast till något enklare som en röra på keso eller kesella, lite kryddor, bär/frukt och nötter/frön, för det är gott, enkelt och mättande. Dock skulle det vara väldigt tråkigt att lägga upp här varje dag, då det alltid är så lika.


Äter ni kvällsmål? Har ni några bra tips att dela med er av? Självklart kan man ju alltid göra samma som jag gör till eftermiddagsmellis, men på kvällen vill jag ha något mindre och gärna mer proteinrikt! :D


Det kanske finns några där ute som undrar varför man äter kvällsmål och om man måste göra det? Blir man bara inte fet av att äta något extra på kvällen? Själv äter jag det för att det är gott, och eftersom jag tränar ganska mycket så behöver jag få i mig ganska mycket energi. Och jag står fast i det här att äta regelbundet (man håller blodsockerkurvan i schack, förbränningen hålls igång, man är pigg och får inga energidippar eller blir vrålhungrig eller supermätt), och att sprida ut mina mål under dagen, blir sådär 4-6 mål om dagen, därför blir det även något på kvällen. Det fungerar säkert inte för alla. Men för mig gör det det. Jag är inte alltid hungrig när jag äter kvällsmål, men jag brukar ändå försöka få i mig något, typ några nötter och en frukt, eller bara en liten klick kesella. Så att förbränningen hålls igång och jag inte riskerar att vakna hungrig mitt i natten (japp det har hänt när jag skippat att äta, och det är inte roligt att gå upp och äta mitt i natten)! Men om man inte tränar och äter stor rejäl middag tror jag inte att man behöver äta något. Man får helt enkelt känna efter det själv tror jag, för alla är vi olika...


Så ge mig gärna några kvällsmellistips. Eller era bästa tips att variera kesellan eller keson, tack :D

Av Sofie - 15 maj 2012 12:00


Ni vet att jag inte är något stort fan av att räkna kalorier. Såg en video med en tjej som jag tycker förklarar bra varför man inte ska göra det här:



Hon tar främst upp det här med skillnaden "kvalitets" mat och inte "kvalitets" mat. Kalorier handlar bara om energimängd, men det är lika okej att äta skräpmat på McDonalds som t.ex en stor fräsch sallad med en massa grönsaker, en bit lax och en klick keso. Bara det är samma mängd energi. Men att det är mycket nyttigare saker i laxtallriken spelar ingen roll enligt kalorimetoden, men det gör det i verkligenheten. Man blir snabbare hungrig av McDonalsmaten och kroppen får inte lika mycket näring (kroppen fungerar sämre, hår/hud/naglar av mycket sämre kvalite). Maten du får i dig är ju faktiskt bränslet du går på, och desto bättre det är desto mer kommer du att kunna prestera under dagen.


Och sedan blir man så fixerad kring siffrorna att man inte känner efter hur kroppen mår. Blev jag mätt av den här maten? Känns det bra i kroppen? Du blir som en robot. Om du sedan slutar räkna har du ingen uppfattning av hur mycket du ska äta, du är så van att några siffror talar om det för dig. Kroppen signalerar faktiskt vad du ska göra. Om du är hungrig, ja då ska du äta. Är du mätt, ska du inte äta. Men om man går på en kaloridiet och man blir hungrig men man redan ätit sina kalorier för dagen, ja då "får" man inte äta, och då blir det ju hur fel som helst. Särskilt om man har varit och tränat, då är det jätteviktigt att få i sig mat så att inte kroppen bryts ner istället.


Och fixeringen kring siffrorna tror jag är den främsta anledningen till att så många leds in i anorexia eller lättare ätstörningar. Det är skrämmande många som gör det.


Och den här hysterin att man måste räkna och väga exakt allt vad man äter. T.ex en gurkaskiva eller ett isbergsblad? Tänk vad mycket tid som går åt!


Räknar ni kalorier? Eller har ni gjort det? Andra åsikter kring detta? :D


PS. Jag förstår att för många är detta enda sättet att få det att fungera, men jag tror att många fler skulle må mycket bättre om de släppte räkningen och började fokusera på att känna efter vad kroppen säger åt dem!



Av Sofie - 15 maj 2012 08:40


     


x Ugnsbakad gröt med en krämig röra i form av ett hjärta på keso och en liten klick kesella


När jag gjorde min gröt gjorde jag en del misstag. Jag tinade inte hallonen innan (=behövde ha den längre tid i ugnen), mangon blandade jag i grötsmeten (så den stack upp), för lite vaniljpulver... Men man lär sig av sina misstag, och eftersom jag nu vet mina fel kan jag nu ge er receptet på hur det blir bra:


Ugnsbakad gröt med sommarkänsla (1 portion):


Blanda 1 dl havregryn eller dinkelflingor, 3/4 dl mjölk, 1 krm bakpulver, 1 ägg, 1 msk solroskärnor, 1 krm vaniljpulver (och ev. 3/4 dl tinade hallon, annars blandar du i dem senare) i en bunke. Lägg 3/4 dl hackad tinad mango i botten av en liten ugnssäker form, och 3/4 dl tinade hallon (om du inte la dem i gröt smeten). Lägg på grötsmeten över bär/frukten. Sätt in i ugnen ca 15-20 min på 225 grader. Man ser när det är klart, grötsmeten har då stelnat och fått pyttelite färg.


   


       

Lite fler bilder för den som önskar...


Idag har jag sovmorgon då vi har nationella proven i matte på förmiddagen. Jobbigt med prov, skönt med sovmorgon, dock vaknade jag ändå som vanligt av mig själv, så jag har haft en massa extra tid denna morgon! :D


  Vi hörs senare...

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12
13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Maj 2012 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Skapa flashcards