Sofies Wellness

Alla inlägg den 12 maj 2012

Av Sofie - 12 maj 2012 16:09


 


x Keso med päron/hallonsås (mixat päron med hallon, kardemumma och vaniljpulver) och valnötter


Mums, laddar upp med detta innan vi åker iväg på 22-timmars kryssning. Ska bli jättehärligt. Vi hörs imorgon kväll igen! :D

Av Sofie - 12 maj 2012 13:52


 


Jag är väl sist ut med att testa blomkålsris, haha jag har läst på en massa andra bloggar i olika varianter. Personligen tycker jag att äta kokt blomkål i större bitar är jätteäckligt. Det har en väldigt läskig smak. Men jag tänkte att jag ändå skulle försöka med detta. Resultatet: Jag är nöjd, men det fanns en liten liten bitter smak av blomkålen, men på det stora hela var det gott. Dessutom blandade jag i en massa kryddor och andra smaksättningar så det kändes knappast. Måtta behöver man inte, bara att slänga i allt och själv smaka av.


Tomat blomkålsris med paprika, fetaost och kryddor


blomkålshuvud

pressad vitlök

hackad röd paprika

krossade tomater

torkad oregano

torkad timjan

chilipulver

salt o peppar

en bit smulad fetaost


1. Finriv blomkålen.

2. Fräs vitlök och paprika i en stekpanna. I med blomkålen, krossade tomater och smaka av med alla kryddorna.

3. Puttra ett par minuter och smula i lite fetaost!


Såhär gjorde jag, men jag har läst vad som känns som miljoner varianter på olika bloggar. Detta går att variera hur mycket som helst. Grunden är bara finriven blomkål. Sedan kan man koka den ca 30 sek eller fräsa som jag gjorde. Smaksätta med alla kryddor du kan tänka dig som passar ihop. Fräsa med olika lökar och andra grönsaker. Använd bara fantasin.


 

Dagens lunch: Blomkålsris, ugnsbakad lax, färsk spenat, avokadoröra (på mosad avokado+kesella+blandkrydda med bla chiliflakes i)


Har ni testat blomkålsris? Vad tyckte ni? :)


Av Sofie - 12 maj 2012 10:01


 


x Smoothie med jordnötssmör, kakao och banan

x Macka med kesella, kalkon, stekt ägg och färsk basilika+ ett till stekt ägg med basilika och små tomater


Smoothien: Mixa 2 dl mjölk+1-2 msk jordnötssmör+1 tsk kakao+1 banan och ev. 2 msk havrekli (inte nödvändigt)!


Oj vad många frukosttips jag fick av er igår, nu har jag en massa att pröva. Först ut att testas blev stekt ägg på macka, tack Karin för det tipset. Och tack Sara för att tipsa om att blanda i jordnötssmör och kakao tillsammans i smoothie. Supergott! I framtiden kan jag även tänka mig att blanda i jordnötssmör i vanlig fruktsmoothie.


Vad äter ni denna lördags morgon?


 

MUMS!!!


 Dagens planer: Strax ska jag ge mig ut i regnet för att gå och träna mitt favoritpass, på eftermiddagen kanske träffa en kompis om jag hinner och sen ska jag och resten av familjen på 22-timmars kryssing. En härlig lördag helt enkelt! :D


Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12
13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Maj 2012 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Skapa flashcards