Sofies Wellness

Alla inlägg den 11 maj 2012

Av Sofie - 11 maj 2012 20:15


 


Asiatisk kycklingwok är en favorit hemma hos oss, blir ofta det när vi inte vet riktigt vad vi ska göra (som denna kväll). Men jag tror faktiskt att jag aldrig har lagt upp något recept på det här. Så här har ni:


Kyckling med ingefära och soja i kokosmjölk (2-3 portioner)


2 kycklingfiléer

valfria wokgrönsaker

2 tsk torkad ingefära

1 dl kokosmjölk

1 msk japansk soja


1. Skär kycklingen i mindre bitar. Bryna i en stekpanna.

2. Lägg i grönsakerna så att även de får lite färg. Fräs med ingefäran i någon minut.

3. Häll i kokosmjölk och soja. Låt puttra en stund, smaka av och se till att kycklingen är genomgjord!


Svårare än så är det inte :D


 

Av Sofie - 11 maj 2012 17:14


 


Hemma efter en dag i skolan med konditionsmaxtest sista timmen på idrotten behövde jag snabbt få i mig något innan jag skulle iväg på en grej på eftermiddagen. Till mellis efter skolan brukar jag vilja ha något proteinrikt och någon frukt eller liknande till beroende på om jag ska träna eller inte. Idag när jag kom hem var kylskåpet väldigt tomt, och några ägg, kesella eller keso fanns det inget spår av. Så jag fick för mig att istället börja mixa en förpackning med kikärter. Och sedan började jag blanda i en massa saker som jag var sugen på. Men resultatet blev faktiskt väldigt bra. En krämig chokladröra med lite kaffesmak, blev lite som chokladbollsmet. Ibland blir det faktist bäst när man inte vet riktigt vad man gör och samtidigt har tidsbrist!


Chokladkräm (1 liten burk)


1 förpackning kikärter (380 g)

1 msk kakao

1/2 banan

1/2 dl kokosflingor

1 1/2 msk mandelsmör (kan säkert bytas mot jordnötssmör)

1 tsk kaffepulver


1. Bara att mixa allt. Och förvara sedan i en burk i kylskåpet, håller några dagar (kanske en vecka?).


Nu hade jag bråttom och tog en stooor klick med varma hallon, en skvätt naturell yoghurt och pumpakärnor. Supergott, typ efterrättskänsla på det hela! Resten sparade jag och la in i en burk kylskåpet. Jag tänkte ha det som pålägg (på riskaka, bröd, knäckebröd). Ett lite nyttigare nutella alltså :) Senare när jag väl var hemma igen, tog jag en del av "degen" som var kvar och rullade till bollar och ställde i kylskåpet. Blir ju typ som chokladbollar ju, det får bli gottis till ikväll!


Så denna smet kan användas till mycket. Som krämigt mellanmål/kvällsmål eller frukost (med kanske något till). Som nyttigare efterrätt med exempelvis varma bär och grädde/vaniljkesella. Som pålägg. Som hemmagjorda godisbollar/chokladbollar. Bara att använda fantasin. Jag älskar när jag kommer på nya saker som både är goda och nyttiga. Så detta tycker jag att ni ska testa :D


   

Som jag åt det till mellis!


      En del av degen i bollform:

 

Är säkert supergott att rulla dessa i mörk choklad, kakaonibs eller kokosflingor!


Brukar ni också göra era egna nyttigare gottisvarianter? Jag själv tycker det är så kul att exprimentera fram nya goda saker utan att använda mjöl och socker! Det är en liten utmaning men det är det som är det roliga :)


Av Sofie - 11 maj 2012 08:01


Att jag älskar att variera och testa nya frukostar vet ni. Dock känner jag att jag behöver lite nya idéer och tips nu, min hjärna har börjat få slut på idéer. Ni kan säkert en massa gott som jag aldrig har testat. Det kan vara allt från vad man ska toppa eller ha i gröten, på mackan eller roliga pannkaksrecept. Ett recept på en god smoothie eller en smarrig kombination i omeletten. Eller vad ska jag blanda i yoghurten, och kan ni några annorlunda gryn att göra gröt på? Eller någon god ugnskaka?


Ni fattar. Kommentarbomba mig nu med tips på era favoritfrukostar eller det måste inte alls vara er absoluta favorit om det är något nytt och roligt som ni tror att jag inte har testat. Jag ska testa allt som låter gott och lägga upp här, och självklart (ni med bloggar) länkar jag er om ni tipsar.


Jag kan ju även bjuda på dagens frukost som var väldigt lik gårdagens (brist på idéer var det ja):

 


x Finn Crisps med avokado, kokt ägg och örtsalt

x Naturell yoghurt med müsli, mosad banan, varma hallon och en klick mandelsmör


Så glöm inte att tipsa nu! :D


Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12
13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Maj 2012 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Skapa flashcards