Sofies Wellness

Alla inlägg den 8 maj 2012

Av Sofie - 8 maj 2012 20:52


 

En magisk himmel över Stockholm denna kväll


Idag är 6:e dagen på en vecka som jag har varit ute på en kvällspromenad. Jag brukar vanligtvis nästan aldrig göra det, men senaste veckan har kroppen rent av längtat av att få komma ut och röra på sig en stund. Och varje gång har det varit sååå härligt och jag har känt att detta måste jag göra varje dag. För mig som ofta är stressad på kvällarna så passar det perfekt. Att bara gå och gå och rensa tankar från dagen stressar ner mig. Och när jag kommer hem känner jag mig lugn.


Därför vill jag tipsa er om att testa detta. Vid sådär 19, 20 eller 21 tiden sätt bara på ett par sköna skor och gå var fötterna leder dig (kanske upptäcker du en ny plats i närheten) och tänk inte så mycket på vad du gör. Det behöver inte alls vara långt, kanske bara kring några kvarter om det finns ont om tid. Men gör det, vare sig hur kort det är! 


Kvällspromenader går verkligen att variera, och det har jag gjort hela veckan. Ibland korta promenader, ibland längre. Ibland väldigt snabba, vissa betydligt långsammare. Några med musik i öronen, några med ljudet av Stockholms trafik i öronen. Några helt ensam, någon med sällskap. Vissa med mobilen lämnad hemma, några med att smsa/prata med kompisar. Vissa i jeans och converse, ett par i träningskläder och träningsskor. En kväll fick jag med mig lillebror, men bara om vi först spelade lite fotboll. Alla med en solnedgång, och alla bara gående utan att veta var jag ska.


Bjuder på fler fina bilder från Stockholm denna kväll:

     


Blommande körsbärsträd är bara så vackra. Och dagens solnedgång sågs från en hög kulle/berg (som kändes rejält i benen att gå uppför), kullen ligger bara 5 min ifrån mig men jag har inte varit där uppe på många år, men nu blir det fler gånger i sommar minsann.


Antagligen är det fina vädret också en stor faktor till att jag velat gå ut och gå på kvällarna. Det är så härligt att bara kunna gå i tunnaste vårjackan och inte alls frysa. Och självfallet även ljuset, det är ju inte mörkt på kvällen nu. Så som sagt, nu tycker jag ni ska börja testa det här med kvällspromenader, jag lovar att det kommer kännas superhärligt.


Brukar ni gå på kvällspromenader ofta?

Av Sofie - 8 maj 2012 17:26


 

Dagens mellis:

x Kvargkaka med blåbär, lime och kokos

x Lite hemmagjord müsli som snacks då den är så god


Kommer ni ihåg när jag gjorde kvargkaka förra gången? Då gjorde jag med smak av hallon och kanel. Dock gjorde jag lite fel då och hade i 2 äggvitor istället för 1. Den blev väldigt god ändå, men jag fick ha den betydligt längre tid i ugnen. Så idag tänkte jag testa att göra kvargkaka igen med rätt antal äggvitor, och testa en annan smaksättning. Sagt och gjort. Dock fick jag ändå ha den längre i ugnen då jag hade i en massa limesaft=mer flytande röra=tar längre tid till den stelnar. Jaja, den stelnade inte heller till 100 % så det blev mer en hårdare variant av pudding, men gott blev det iallafall.


Kvargkaka med blåbär, lime och kokos (1 portion)


1 äggvita

1 dl kesella/kvarg

1 dl blåbär

saft ur 1 lime

2 msk kokosflingor+lite till på toppen


1. Elvispa äggvitan till ett hårt vitt skum. Vispa snabbt i resten.

2. Lägg i en ugnssäker portionsform/skål och toppa med lite extra kokosflingor.

3. Ha i ugnen på 225 grader i ca 20-25 min!


Grundreceptet för kvargkaka är 1 äggvita och 1 dl kesella och sedan i ugnen 5-10 min, men beroende på om man har en rinnigare smaksättning eller en extra äggvita kan man få ha i den längre tid (men man ser när den är klar). Smaksätta kan man göra med vad man är sugen på och har hemma, frukter, bär, frön, juicesaft, kryddor...


       

Inside...


Har ni testat kvargkaka, och har ni gjort det med någon god smaksättning ni kan tipsa om? :)


Av Sofie - 8 maj 2012 15:36

Blir ett sent frukostinlägg idag då bloggplatsen jag bloggar ifrån låg nere hela natten, den skulle fixas men vara klar kl.5 i natt men självklart när jag loggade in kl.7.30 fungerade det fortfarande inte :(


 


x Kardemumma/jordgubbgröt med pumpafrön och banankesella


Så här gör du frukosten (1 portion): Koka ihop 1 dl fiberhavregryn+2 dl vatten+1-2 krm malen kardemumma+några frysta jordgubbar. Koka till en gröt, och låt jordgubbarna tina i gröten. När gröten är klar rör du snabbt i en äggvita (för mer protein och mättnad). Under tiden gröten kokas blandar du ca 1 dl kesella med 1/2 mosad banan som du sedan serverar tillsammans med gröten. Toppa med pumpafrön!


Jag vet inte varför men detta var en av mina absoluta favoritfrukostar för 1 år sedan (och som jag nu inte gjort på länge). Antagligen älskar jag detta pga kombinationen mellan smaken av kardemumma, varma jordgubbar, kall banankesella och krispiga pumpafrön. Ni borde testa, inte alls svårt att göra!


 


Istället för att berätta vad jag ska göra idag, kan jag nu berätta vad jag har gjort. Gick upp extra tidigt idag då jag och en kompis skulle leda dagens idrottslektion på morgonen, var faktiskt kul, vi körde 5-kamp med klassen. Sedan hade vi dubbeltimme i hemkunskap, och då fick vi alla laga olika rätter som vi sedan gjorde buffe på. Det var också roligt, och det drog över tiden så vi satt där hela lunchrasten. Sen var det franska, och några fick göra muntliga nationella (men inte jag) så vi hade det ganska lungt. Sedan lite mentorstid för att sedan sitta en timme på en kompis gård i solen och prata och plugga. Och nu sitter jag här, och melliset står i ugnen. Kika in lite senare så får ni se vad! :D


Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12
13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Maj 2012 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Skapa flashcards