Sofies Wellness

Alla inlägg den 6 maj 2012

Av Sofie - 6 maj 2012 21:22


 


Jag vet att jag antagligen inte har en chans då min blogg inte är så stor. Men man kan ju alltid försöka, annars vet man inte! Jag har fått en del kommentarer från människor som verkligen tycker att jag inspirerar. So let´s try!


Tycker du att min blogg inspirerar dig? Att det finns något på min blogg som gör att du kommer tillbaka, kanske bara för att få läsa de där positiva idéerna och tankarna jag har? Eller för att du vill bli inspirerad vad du ska göra till frukost eller middag? Eller vad du ska göra istället för att äta godis? Då får du jättegärna offra (max) ett par minuter åt att nominera mig på Veckorevyns Blog Awards 2012 som årets blogginspiratör. Vore jättekul om iallafall någon ville göra det, även om det inte alls har någon betydelse för tävlingen.


Nominera kan ni göra HÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄR ;)

Av Sofie - 6 maj 2012 20:03


 

Kvällens middag: Ugnsbakad lax med grön skagenröra, bulgur, ugnsgjord paprika, kokt broccoli


Till kvällens laxmiddag gjorde jag en underbar sås. Blev som skagenröra fast lite nyttigare, men samtidigt minst lika god som vanlig. Hade i avokado som ger krämig god smak och en grön färg. Och bytte ut creme fraichen mot kesella, mindre fett men mer protein. Oroa er inte för kesellans mer strävare smak, den kändes (smakade) inte alls.


Grönare skagenröra


2 dl skalade räkor (frysta eller färska)

1 dl kesella/kvarg

2 msk fryst dill

2 msk citronsaft

1 mosad avokado

salt o peppar


(1. Om räkorna är frysta (min var) tina dem i en kastrull med lite olja utan att de tar färg)

2. Blanda räkor, kesella, dill, citronsaft och avokado i en skål.

3. Smaka av med salt och peppar, och ev. mer dill och citronsaft.


Förutom till lax skulle jag misstänka att denna sås är underbart god att dippa grönsaksstavar i till förrätt eller på ett gott knäckebröd!


 


Nu har jag en massa att fixa denna söndagskväll, ha en trevlig kväll! :D


Av Sofie - 6 maj 2012 09:53


        


Hemmagjord müsli har jag gjort tidigare, men det var längesedan. Jag har väl snöat in mig på mina favorit köpemüsliar hehe. Pauluns är ju så god. Men nu har jag iallafall gjort en rejäl sats hemmagjord müsli som blev sååå god, den blev helt enkelt helt perfekt. Jag tycker ni borde pröva:


Hemmagjord müsli (1 sats)


5 dl dinkelflingor

4 dl fiberhavregryn

1 msk kanel

2 äggvitor

3 dl grovhackade mandlar

1 dl gojibär

1 1/2 dl torkade äpplebitar

1 1/2 dl kokosflakes/chips (alternativt kokosflingor)     

1 dl hela linfrön


1. Sätt ugnen på 225 grader.

2. Blanda dinkelflingor, fiberhavregryn, kanel och äggvitor i en bunke. Bre ut på ett bakplåtspapper på en bakplåt. Sätt in i ugnen 5 min.

3. Ta ut och rör runt. Lägg även på mandlar. Sätt in i ugnen 7 min.

4. Ta ut och låt svalna något och blanda sedan i gojibär, äpplebitar, kokosflakes och linfrön.

5. Lägg i en burk med lock!


Grynen/flingorna är bara att byta ut till liknande man har hemma. Smaksättningen (torkade bär/frukt, mandlar, kanel) går ju också självklart att byta ut, men då får den kanske inte den här underbara perfekta smaken som müslin hade.


Hemmagjord müsli är väldigt uppskattat. Gör en sats, och spara halva till dig själv och lägg resten i en fin påse och ge bort nästa gång du går bort på middag istället för en chokladask! :D


   


Självklart fick müslin vara med i dagens frukost:

   


x Frö/torkad frukt brödskiva med kalkon och kokt ägg

x Hemmagjord müsli med en smoothie på jordgubbar, en bit äpple, naturell yoghurt, en klick kesella och en bit banan  


Vad äter ni till frukost denna morgon? Och brukar ni förresten göra er egen müsli? :D


Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12
13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Maj 2012 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Skapa flashcards