Sofies Wellness

Alla inlägg den 5 maj 2012

Av Sofie - 5 maj 2012 20:22


 


Jag lagade en supergod köttfärsgratäng till middag denna kväll:


Köttfärsgratäng med potatis, morötter och västerbottenost (5 personer)


8 medelstora potatisar

4 morötter

1 gul lök

1-2 pressade vitlöksklyftor

500 g nötfärs

2 dl krossade tomater

3/4 dl chilisås

basilika efter smak (jag tog några msk fryst) eller annan valfri krydda

salt o peppar

1 dl mjölk

3 ägg

2 dl keso

1 1/2 dl riven västerbottenost


1. Skölj potatis och morötter, skala om du vill. Skär i tunna (viktigt) skivor. Lägg i botten på en stor ugnssäker form. Sätt in i ugnen ca 20 min på 200 grader medan du gör köttfärssåsen.

2. Finhacka gul lök och fräs i en stor stekpanna. Fräs även efter ett par minuter med vitlök. Lägg ner färsen och bryn den.

3. Häll i krossade tomater och chilisås. Smaka av med basilika, salt och peppar. Häll i mjölken. Låt puttra en stund (tills potatisen är klar).

4. Ta ut potatisen och lägg på köttfärssåsen som ett lager på. Blanda ägg och keso i en skål. Lägg på äggsåsen på köttfärsen. Och till sist även västerbottenosten.

5. Ställ in i ugnen ca 20-25 min. De sista minuterna kan man ha på grillvärme så att gratängen får fin yta!


 


       


Äter ni också något gott denna lördagkväll? :)

  

Av Sofie - 5 maj 2012 13:43


 


Vaknade sent=sen frukost=inte särskilt hungrig till lunch! Men gjorde iallafall någon form av pannkakor som kändes väldigt somriga med tinade jordgubbar till nyss.


Pannkakssmeten (1 portion): Handvispa 2 ägg+1 mosad banan+1 msk jordnötssmör. Stek till två pannkakor i en stekpanna/pannkakslag. Toppa med t.ex torkade äpplebitar, keso, jordgubbar, kiwi och pekannötter!


Jag har gjort pannkakor på den där smeten tidigare, och jag tror att det är det som kallas coltingpannkakor :D


 


Vaknade som sagt sent, eller tjugo över nio om man ska vara exakt, sent för att vara mig. Men skönt att få sova ut! Har ägnat förmiddagen till att börja med ett stort bildprojekt vi har i skolan, tog mycket längre tid än jag trodde, men nu har jag kommit en bit på det iallafall. Denna helg blir nog mest slapphelg för min del, kanske träffa en kompis, plugga och inte göra något särskilt.


Är förövrigt grymt sugen på att börja träna igen efter min förkylning (har gått över en vecka nu, jag känner mig som en seg potatis). Dock vet jag inte om jag kan börja igen för jag är fortfarande snuvig. Men pigg i huvudet och kropp har jag varit i flera dagar, och ont i halsen försvann också för längesedan. Någon som vet om man kan träna även fast man är snuvig? För det kan ju ta flera veckor innan det försvinner.


Nu blir det troligtvis en lång promenad med pappa. Vi hörs! :D

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12
13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Maj 2012 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Skapa flashcards