Sofies Wellness

Alla inlägg den 4 maj 2012

Av Sofie - 4 maj 2012 16:26


    


Efter en dag i skolan är jag hemma och kollar på senaste avsnittet av Vampire Diaries och smaskar i mig en plocktallrik till mellis i form av detta:

x Kalkonwraps med kesella, curry, ruccola och röd paprika

x Finncrisp med mandelsmör och banan

x Torkade äpplebitar

x Ett par gottisbollar


 Kalkonwrapsen: Ta en skiva kalkon (kokt eller rökt eller vad du nu gillar, jag hade kalkonpastrami), bre ett lager kesella/kvarg (alternativt keso), krydda med lite curry (eller annan krydda), lägg på ruccola och finhackad röd paprika. Rulla till fina wraps!


De där wrapsen går att variera i oändlighet, och om man inte gillar kalkon kan man ta skinka :D


   


           


Så nu ska jag fortsätta slappa runt här hemma. Tänkte börja skissa på bordsplaceringen till skolans avslutningsmiddag för min klass, inte en lätt uppgift :P Senare ikväll blir det bio med ett par kompisar, trevligt...


Ha en toppen fredagskväll! :D


Av Sofie - 4 maj 2012 14:45


 


På fredagar och helger vill många unna sig söta saker (vilket absolut inte är fel). Lösgodis är en självklarhet för många. Om man vill göra söta men nyttiga saker har jag här ett gottisboll recept som jag exprimenterade mig fram igår kväll:


Gottisbollar med hallon, aprikos, kokos och kanel (ca 15 st)


1 dl mandlar

1 dl cashewnötter

1 dl frysta hallon

1 dl kokosflingor

4 torkade aprikoser

kanel efter smak (jag tog ca 1 tsk)


1. Bara att mixa ihop allt i en matberedare till en krämig massa.

2. Rulla till bollar. Om du vill kan du rulla bollarna i t.ex kokosflingor, nöthack, mörk choklad eller kakaonibs.

3. Ät krämiga direkt, eller låt stå i kylskåp/frys så att det stelnar till sig.

4. Förvaras bäst i en burk i kylskåp!


 


Ser inte så goda ut då de inte är så färgglada. Men oroa er inte (om ni ska bjuda) på att ingen kommer att gilla dem. Mamma älskade dem, och hon brukar vara ganska kritisk till mina försök att göra nyttigare sötsaker haha! :D


Brukar ni äta lösgodis, eller gör ni era egna nyttigare varianter?


Av Sofie - 4 maj 2012 07:48

     

 


Den senaste tiden har ni sett ganska mycket jordnötssmör i olika saker här på bloggen. Det jag använder är köpt, men man kan ju göra eget nötsmör hur enkelt som helst, gott och det blir billigare. Igår fick jag ett ryck och gjorde mitt eget mandelsmör. Var verkligen superenkelt, och blev alldeles krämigt och gott. Recept här:


Mandelsmör (en burk)


2,5 dl naturella mandlar

2 msk rapsolja

1/2-1 tsk havssalt

några droppar honung om man vill ha lite sötare smak


1. Mixa nötterna i matberedare till ett fint mjöl. Lägg i rapsolja och 1/2 tsk havssalt. Mixa tills det har blivit ett krämigt smör. Det tar några minuter.

2. Smaka av. Tillsätt mer salt om ni vill ha saltare, och lite honung för sötare smak.

3. Lägg in en burk med lock förvara i kylskåpet!


Testa att byta ut mandlarna mot andra nötter, mina nästa projekt är att göra cashewsmör och pekansmör! :D


Använde mig även av mandelsmöret till dagens frukost:

 

Jag blandade i en stor klick i min gröt, tyvärr misslyckades detta då man knappast kände av smaken, men jag toppade min gröt med yttligare en klick (och det smakade)


Gröten är förövrigt vanlig fiberhavregrynsgröt med banankesella (kesella+mosad banan), kiwi, hallon och äpplebitar (och så mandelsmöret förstås)!


   


Har ni testat att göra eget nötsmör någon gång? :)


Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12
13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Maj 2012 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Ovido - Quiz & Flashcards