Sofies Wellness

Alla inlägg den 2 maj 2012

Av Sofie - 2 maj 2012 21:08


   


Denna kväll fick det bli att laga middag bara till mig själv, blev detta:


Lax i tomat/basilika/vitlök täcke med en matig sallad på ruccola, blandade bönor, avokado, röd paprika, majs och citronsaft och sedan en skiva färskt frö/torkad fruktbröd (som mamma köpt på bageri idag) med ett lager kesella och kalkonpastrami!


Laxen gör ni såhär (1 portion):

Blanda 1 dl krossade tomater med 1 tsk fryst basilika (går självklart att byta ut mot torkad eller färsk) och 1 ganska liten eller 1/2 pressad vitlöksklyfta. Salta och peppra en halvtinad laxbit och lägg i en ugnsäker form. Häll över tomatsåsen och toppa med färskriven parmesanost. Sätt in i ugnen på 200 g i ca 15-30 min (beroende på hur tinad den är)!


  

Jag är säkert den sista som har upptäckt att det finns "färska" kryddor frysta att köpa i mataffären. Jättesmart tycker jag, då den torkade som alltid finns hemma kan bli lite tråkig, medan den färska lätt blir dålig om man inte använder den på direkten, här får man ju "färsk" direkt ur frysen när man vill och den är inte dålig, bara att tina lite så blir det som riktig färsk!


  

Och så såg hela middagstallriken ut ovanifrån :P


God kväll!!!


Av Sofie - 2 maj 2012 18:07


 

Färg och vitaminer gör oss glada!

    

Jag vill skriva lite om syftet med bloggen: 

Det här är bloggen där jag vill att man ska finna matinpiration. Det ska vara gott, enkelt och nyttigt, det är mina tre beskrivande ord för matlagning.


Det här är inte utseendebloggen där allt handlar om kalorier och vikt. Här äter vi för att må bra! Om vi äter sådannt som vi mår bra av behöver man inte tänka alls på saker som vikt, övervikt och kalorier, det fungerar oftast då automatiskt. Ätstörningstankar och hetsätande är inte vår grej.


Det här är inte bloggen där vi förbjuder oss själva att äta saker. Utan vi njuter och äter av sådant som är gott och vi mår bra av. Frukt är godare än godis tycker jag (även fast alla inte gör det) och det står jag för!


Här använder vi oss av så mycket naturliga produkter som möjligt. Vi är inte rädda för energirik mat sålänge den är naturlig och gärna näringsrik. Vi använder oss hellre av fet naturlig vispgrädde, än någon mini lätt variant med över 20 ingredisenser.


På denna blogg vet vi att det är helheten och att leva hälsosamt långsiktigt som är det viktiga. Att jojobanta, köra pulverdieter, skippa måltider vet vi inte kommer att hålla i längden. Det gäller att finna balansen i sitt liv för att det ska hålla hela livet ut. Ångesten undviker vi.


Här finner vi matglädje. Matlagning på ett hälsosamtvis är inget tråkigt (som många tror) och allting ska vara äcklig för det är det verkligen inte. Det är kul att exprimentera sig fram och finna nya favoriter. Särskilt om man använder sig av riktiga råvaror och inte Knorrs pulversoppmix.


Det jag vill säga är att jag hoppas att ni verkligen känner att det här är bloggen ni finner den positiva inspirationen! Att blogga för mig är en så stor och naturlig del av mitt liv nu. Och jag tycker det är så kul (annars skulle jag ju inte göra det). Här är stället där jag kan visa upp vad jag har testat och exprimenterat, samtidigt som jag kan blogga lite om vad som händer i mitt liv. Men bloggen skulle inte vara någonting utan er. Senasten månaden har unika besökare här ökat rejält, och jag får ännu mer snälla och positiva kommentarer och frågor. Jag blir så glad, för det är det jag vill, inspirera andra. Det är det jag vill göra, för det är kul. Jag vill att bloggen ska bli större och ännu fler ska hitta hit och finna inspiration. Jag vill hjälpa andra att må bättre, och leva på liknande sätt som jag gör (även fast jag inte heller lever perfekt). Jag är inte alls utbildad men jag är ändå ganska kunnig och om någon skulle vilja ha lite personlig coaching ta kontakt med mig på foodandhealthinmyway@yahoo.se Antagligen kommer jag att vilja utbilda mig och jobba med något liknande i framtiden men det får dröja några år!


Tack för att ni läser min blogg och jag hoppas verkligen att ni iallafall får en liten kick i baken av inspiration varje gång ni besöker bloggen :D


Av Sofie - 2 maj 2012 11:57


 


Matvete, quornröra, kycklingröra, kalamataoliver, paprika, avokado med keso, citronsaft och örtkrydda+en kiwi och riskaka med keso, kanel och torkade äpplebitar till efterrätt!


Tack vare nationella i matte (som gick bra) fick vi extralång lunchrast, jag sprang hemma och letade rester i kylen och fann allt detta, Mums! Eller kanske inte så gott om man blandade alltsammans, men om man åt allt var för sig var det gottis.


Ni glömmer väl inte att spara mat som blir över? Och sedan hinna äta upp dem innan de blir dåliga? :) Det får bli dagens smarta påminnelsetanke på bloggen idag!


NU för min del: Gå några kvarter bort till gården där halva klassen sitter och solar innan 3 timmars lektion :P

Av Sofie - 2 maj 2012 08:29


 


x Fiberhavregryngröt med illgrön smoothie, kokosflingor, gojibär och keso

x Ett kokt ägg


Koka bara vanlig gröt (på 1 dl valfria gryn+2 dl vatten+en nypa salt) och toppa med denna smoothie:


Illgrön smoothie (1 portion): Mixa ca 30 g färsk bladspenat, 1 1/2 dl mango, 1/3 banan, 1/2 dl vatten, 1 msk citronsaft och 1 krm torkad ingefära!


Smoothien behöver man ju inte äta till gröt, kan man ju dricka ur ett glas likaväl.


Mums, min älskade gröt och smoothien till blev pricket över i:et. Den gröna färgen ser lite läskig ut, och pappas kommentar till den när jag sa att det var spenat i "spenat på morgonen?". Haha, men jag lovar den smakar inte alls spenat, den har en god söt smak av mango och banan, och sedan gör citron och ingefära att den känns väldigt fräsh och syrlig!


Idag är det tillbaka till skolan. Skönt med bara 3 skoldagar denna vecka. Denna morgon startar vi med nationella proven i matte, jag hoppas det går bra, men det borde det för jag läser ändå högre matte vanligtvis :P Och en positiv sak med nationella är att vi ofta får sovmorgon, och det uppskattas :D


 


Äter ni också något gott denna morgon? :)


Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12
13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Maj 2012 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Skapa flashcards