Sofies Wellness

Direktlänk till inlägg 23 april 2012

Matbildbomb från New York!

Av Sofie - 23 april 2012 21:27


I brist på annat bjuder jag på en massa matbilder från USA, ni som missade frukostarna kan läsa det inlägget här!


 

Mellanmålsbarer fanns precis överallt i massa varianter, en del lika söta som godis och en del betydligt bättre, jag testade en hel del och fick med mig en del hem också, tyvärr önskar jag att jag köpt fler då jag bara har en kvar nu!


Förutom mellanmålsbarer fanns det mycket annat inom kategorin mellanmål att äta:

   

Smoothiesställen överallt och nötter/frönmixar!


   

Yoghurt med granola och färsk frukt fanns också på många ställen, men oj vad jag störde mig på att på nästan exakt alla yoghurtprodukter stod det low-fat (betyder faktiskt inte automatiskt att det är nyttigt), men sen var det sötat med vad som smakade som ett ton av socker, jag som är van vid min naturella yoghurt hemma hade lite svårt med det...


 

Frozen yoghurt är också poppis där. Där jag köpte fick man en kopp med frozen yoghurt (som självklart var av den söta varianten), och sedan fick man fylla koppen så mycket som möjligt med de tillbehör de hade, fanns allt från nyttiga saker som nötter, färsk frukt och frön till sötare saker godis och brownie att toppa med. Jag kommer inte ihåg exakt allt jag tog men på bilden ser jag iallafall hallon, mango, kokosflingor och brownie.


Till lunch blev det en hel del sallader:

 

Laxsallad med pesto på en bänk i solen bland alla monumenten i Washington DC


 

Italiensk sallad med kyckling i Soho


 

Kycklingsallad med riktig fet och osötad yoghurt (yes jag fann det i en stor mataffär) i Central Park efter gospel gudstjänst i Harlem


 

Den här bilden vill jag inte helst visa. Nästan allt jag åt i USA var väldigt gott, men detta var bland det äckligaste jag ätit. En sallad som ska bestå av sallad, kyckling, brödkrutsanger och parmesan (som inte var parmesan utan någon smaklös vanlig ost), 4 enkla ingredienser, hur kan man misslyckas? Måste förresten tillägga att de 4 ingredienserna inte var 4 utan snarare 30+ om man sedan läste på innehållsförteckningen, hur lyckas man? Men jag antar att man inte kan förvänta sig för mycket av ett rastställe längs motorvägen, om man inte vill gå till restaurangen där de enbart serverar friterad kyckling i massa olika former?


 

På ett ställe där man fick välja själv vad man ville ha i salladen, min bestod bla av kyckling, soltorkade tomater och kikärter... Mycket gott!


 

På en vanlig diner hade de healthy burger på menyn, vilket jag nappade direkt på när jag såg att det serverade min kära keso till :P Var en god grillad hamburgare och fräsh grönsaks/fruktsallad till dessutom!


Andra luncher:

 

Det fanns inte bara healthy hamburgare, hälsosamma alternativ fanns på många restauranger, på flygplatsen där jag beställde in kycklingwraps som var väldigt goda, kunde man istället för pommes frites till beställa in kokt broccoli, dock märkte jag att servitören blev väldigt paff när jag sa det och frågade en extra gång att jag var säker att jag verkligen ville ha broccoli, det tyckte jag var roligt!


 

Sushi med brunt ris var också populärt där. Jag testade det en gång i en riktig fiskaffär där man fick se på medan de gjorde. När jag satte tänderna i min var den mindre än 1 minut färsk, och oj det var den godaste sushin jag ätit. Kan de inte skaffa brunt ris hit också, mycket godare för det smakar mer? Brunt ris, lax, avokado och soja var den underbaraste blandningen ever.


 

En dag blev det en crepes på en restaurang med kyckling och soltorkad tomat (fast det ser man inte)


  Några middagar (fotade inte alla):

       

Vi åt kinesiskt en kväll (dock inte i china town), vi beställde in varsin rätt och smakade av varandra!


 

Åh laxälskare som jag är var tvungen att beställa in det när det fanns på menyn, även fast det var ett riktigt hamburgarställe :P


 

På en mexikansk restaurang blev det hemmagjord enchiladas med någon fyllning som jag inte kommer ihåg exakt vad den bestod av...


 

Dålig bild, men väldigt god mat på en fransk restaurang! Fisk med bladspenat, linser och valnötter :D



Blev även några efterrätter:

   

Chokladkaka med glass, och crepes med banan och chokladfyllning samt glass


 

Köpte även riktiga raw macaroons med choklad och chilismak, dessa vill jag försöka göra själv, så jag sparade därför innehållsförteckingen hehe


Blev även att jag köpte hem en del:

   

En trave tidningar varav en mattidning (som jag dock inte hunnit läsa), chokladdoppade bananbitar, frystorkade jordgubbar, chokladdoppade espressobönor, äpplechips, rawtella, wasabikrydda (i china town) och mandelmjöl!


Och så en bild av den fina staden:

 


 
 
Ingen bild

Johan

24 april 2012 05:50

Jättekul att se! Förstår att det är mycket av både onyttigt och nyttigt där, och lätt att äta fel/dåligt om man inte tänker och vet vad man ska ha.
Men kan tänka mig att det även finns väldigt bra och goda alternativ om man hittar rätt ställen, som inte finns i sverige.

Blir det mer från USA eller var det "allt" du hade o bjuda på? Det var ju mycket redan, men bara undrar ;)

Sofie

24 april 2012 07:58

Jag har inga mer matbilder, jag åt mer men fotade inte allt! Sen har jag en massa bilder som inte är på mat, men de tänkte jag inte visa då detta är främst en matblogg :D

Men jag har ju lovat en new york guide, men det kommer ta tid att skriva (har väldigt många tips nämligen), så den dröjer nog ett tag då jag har väldigt mycket i skolan just nu! :)

 
Emma

Emma

24 april 2012 08:51

Åh, vad kul att få se en massa matbilder från NY. Ska dit om 2½ vecka. Har visserligen varit där förut, men det är alltid lika kul att se vad andra har upplevt, speciellt i matväg ;)
Nu längtar jag ännu mer =D

http://semmla.shapemeup.se

Sofie

24 april 2012 09:30

Du får ha en trevlig resa :)

 
Ingen bild

Malin

24 april 2012 12:58

Kul inlägg! :)

 
Erica

Erica

24 april 2012 17:56

Många härliga matbilder där! =)

http://iryccah.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofie - 3 november 2014 21:10


  Japp, jag låter bloggen vila ett tag nu dvs jag tar någon form av bloggpaus på obestämd tid. Energi att lägga på bloggen finns inte riktigt där för mig. Antingen vill jag göra min blogg bra och skriva regelbundet eller så vill jag inte skriva all...

Av Sofie - 18 oktober 2014 15:48

  Inställda planer med en kompis ledde till att jag hängde med familjen och ett par familjevänner ut i skogen idag. Vi hittade en massa svamp och njöt av naturen.           Självklart hade vi med oss matsäck i våra ryggsäckar! På mina mackor...

Av Sofie - 17 oktober 2014 08:00


  Här har ni veckans fredagslista:   1. MIN MORGONSTUND är något jag högt prioriterar. Till för bara några månader sedan ingick det bara att göra en smarrig frukost och äta den i lugn och ro. Nu går jag faktiskt upp ännu tidigare för att börja ...

Av Sofie - 16 oktober 2014 20:20


  Hej allihopa! Som ni säkert har märkt har jag tagit en spontan bloggpaus senaste veckorna. Främst pga bloggtorka och att mycket annat i mitt liv har tagit tid. Men nu är jag tillbaka och tänker så smått börja skriva igen. Vad är ni intresserade a...

Av Sofie - 3 oktober 2014 08:00

  Låt mig presentera veckans fredagslista:      1. Jag har hittat en podcast som egentligen inte är en podcast utan timmeslånga avsnitt med skön yogamusik. Jag använder musiken både till yoga, meditation, avslappning och som pluggmusik. Podcast...

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< April 2012 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Ovido - Quiz & Flashcards