Sofies Wellness

Alla inlägg den 23 april 2012

Av Sofie - 23 april 2012 21:27


I brist på annat bjuder jag på en massa matbilder från USA, ni som missade frukostarna kan läsa det inlägget här!


 

Mellanmålsbarer fanns precis överallt i massa varianter, en del lika söta som godis och en del betydligt bättre, jag testade en hel del och fick med mig en del hem också, tyvärr önskar jag att jag köpt fler då jag bara har en kvar nu!


Förutom mellanmålsbarer fanns det mycket annat inom kategorin mellanmål att äta:

   

Smoothiesställen överallt och nötter/frönmixar!


   

Yoghurt med granola och färsk frukt fanns också på många ställen, men oj vad jag störde mig på att på nästan exakt alla yoghurtprodukter stod det low-fat (betyder faktiskt inte automatiskt att det är nyttigt), men sen var det sötat med vad som smakade som ett ton av socker, jag som är van vid min naturella yoghurt hemma hade lite svårt med det...


 

Frozen yoghurt är också poppis där. Där jag köpte fick man en kopp med frozen yoghurt (som självklart var av den söta varianten), och sedan fick man fylla koppen så mycket som möjligt med de tillbehör de hade, fanns allt från nyttiga saker som nötter, färsk frukt och frön till sötare saker godis och brownie att toppa med. Jag kommer inte ihåg exakt allt jag tog men på bilden ser jag iallafall hallon, mango, kokosflingor och brownie.


Till lunch blev det en hel del sallader:

 

Laxsallad med pesto på en bänk i solen bland alla monumenten i Washington DC


 

Italiensk sallad med kyckling i Soho


 

Kycklingsallad med riktig fet och osötad yoghurt (yes jag fann det i en stor mataffär) i Central Park efter gospel gudstjänst i Harlem


 

Den här bilden vill jag inte helst visa. Nästan allt jag åt i USA var väldigt gott, men detta var bland det äckligaste jag ätit. En sallad som ska bestå av sallad, kyckling, brödkrutsanger och parmesan (som inte var parmesan utan någon smaklös vanlig ost), 4 enkla ingredienser, hur kan man misslyckas? Måste förresten tillägga att de 4 ingredienserna inte var 4 utan snarare 30+ om man sedan läste på innehållsförteckningen, hur lyckas man? Men jag antar att man inte kan förvänta sig för mycket av ett rastställe längs motorvägen, om man inte vill gå till restaurangen där de enbart serverar friterad kyckling i massa olika former?


 

På ett ställe där man fick välja själv vad man ville ha i salladen, min bestod bla av kyckling, soltorkade tomater och kikärter... Mycket gott!


 

På en vanlig diner hade de healthy burger på menyn, vilket jag nappade direkt på när jag såg att det serverade min kära keso till :P Var en god grillad hamburgare och fräsh grönsaks/fruktsallad till dessutom!


Andra luncher:

 

Det fanns inte bara healthy hamburgare, hälsosamma alternativ fanns på många restauranger, på flygplatsen där jag beställde in kycklingwraps som var väldigt goda, kunde man istället för pommes frites till beställa in kokt broccoli, dock märkte jag att servitören blev väldigt paff när jag sa det och frågade en extra gång att jag var säker att jag verkligen ville ha broccoli, det tyckte jag var roligt!


 

Sushi med brunt ris var också populärt där. Jag testade det en gång i en riktig fiskaffär där man fick se på medan de gjorde. När jag satte tänderna i min var den mindre än 1 minut färsk, och oj det var den godaste sushin jag ätit. Kan de inte skaffa brunt ris hit också, mycket godare för det smakar mer? Brunt ris, lax, avokado och soja var den underbaraste blandningen ever.


 

En dag blev det en crepes på en restaurang med kyckling och soltorkad tomat (fast det ser man inte)


  Några middagar (fotade inte alla):

       

Vi åt kinesiskt en kväll (dock inte i china town), vi beställde in varsin rätt och smakade av varandra!


 

Åh laxälskare som jag är var tvungen att beställa in det när det fanns på menyn, även fast det var ett riktigt hamburgarställe :P


 

På en mexikansk restaurang blev det hemmagjord enchiladas med någon fyllning som jag inte kommer ihåg exakt vad den bestod av...


 

Dålig bild, men väldigt god mat på en fransk restaurang! Fisk med bladspenat, linser och valnötter :D



Blev även några efterrätter:

   

Chokladkaka med glass, och crepes med banan och chokladfyllning samt glass


 

Köpte även riktiga raw macaroons med choklad och chilismak, dessa vill jag försöka göra själv, så jag sparade därför innehållsförteckingen hehe


Blev även att jag köpte hem en del:

   

En trave tidningar varav en mattidning (som jag dock inte hunnit läsa), chokladdoppade bananbitar, frystorkade jordgubbar, chokladdoppade espressobönor, äpplechips, rawtella, wasabikrydda (i china town) och mandelmjöl!


Och så en bild av den fina staden:

 


Av Sofie - 23 april 2012 15:59


 


x Crunchybägare

x Ett päron


Crunchybägare: Blanda lika mycket kesella som keso, i med kanel efter smak och några msk müsli (jag hade pauluns) för "crunchighet", toppa med gojibär!


Hej, trötter här! :P La mig för sent igår och ett mattetest som drog ut på tiden på eftermiddagen är nog de främsta faktorerna. Jag har iallafall fått i mig mellanmål nu som ger mig mer energi. Det där med att plugga i helgen blev det knappast något av, så nu har jag en massa skolarbete att ta itu med resten av eftermiddagen/kvällen. Jättekul, eller inte... Men ska nog ta mig ut på en löprunda senare när melliset smält lite i magen, då får jag ännu mer energi och blir klarare i huvudet :D


 


Ni får förresten ha en fin eftermiddag/kväll, om jag inte hinner blogga något mer idag! :)

Av Sofie - 23 april 2012 07:40

Här kommer de första svaren på era frågor:


går man upp i vikt av de du lägger ut som du äter varje dag? eller står man stadigt och varken går upp eller ner? :) jag skulle nämnligen behöva en stadig grund att stå på och lm dina måltider gör så att man verkligen går upp eller ner är det ju svinbra och ta efter de du äter! :)

 

Alltså det här med att gå och ner i vikt beror på en sak, hur mycket energi du gör av vs. hur mycket du får i dig. Om du gör dig av mer än du får i dig så går du ner i vikt och tvärtom. Om det är ungefär lika står du stadigt. Så det beror på hur mycket du äter av allt. Så om du äter för mycket av "nyttig" mat går du upp. Eller om du äter för lite av "onyttig" mat så går du ner, det betyder att du kan leva på chips och cola och ändå gå ner i vikt, men hur bra kommer du må i kroppen då? Antagligen huvudvärk och energilös och väldigt hungrig. Alla människor som tror att man äter nyttigt för att gå ner i vikt (visst för vissa beror det säkert på det) så har det fel. Äta nyttigt för att vara glad, pigg och bara må bra är en viktig anledning!


Hej Sofie! Jag undrar en sak, tjänar du pengar på din blogg eftersom du har annonser och så?:) i såfall hur mycket tjänar du?
Jag älskar din blogg!:D

 

Tack! :D Jag har inte tjänat ett öre på bloggen. Jag bloggar på bloggplatsen och då får jag automatiskt annonser som de har fixat. Jag älskar verkligen att hålla på med bloggen och gör det helt frivilligt, men visst vore det kul att få något när jag lägger ner så mycket tid på den (blir ju nästan som ett deltidsjobb). En gång blev jag erbjuden att få hemskickat en ny proviva och prova. Men jag tackade nej eftersom jag inte ändå inte dricker det (men min lillebror blev väldigt sur på mig haha...)


Vad vill du gå för linje på gymnasiet?
kraam!! :D

 

Jag har valt att gå sam-sam! Kram :)


Vem lagar maten som du lägger upp på bloggen? är det bara du eller någon annan familjemedlem? :)

 

Det mesta som jag lägger upp på bloggen har jag lagat. Men ibland lägger jag upp något som mamma eller pappa gjort, men då brukar jag alltid skriva det :)


hur många läsare har du om dagen?

 

Det ökar lite hela tiden, senaste veckan har jag legat på ca 650+ unika besökare om dagen :) Igår hade jag läsarrekord på 706 st besökare!


Heej!! Vad har du i vilopuls? nyfiken bara :) Sen undrar jag om du brukar dricka te, och vilka dina favoritsorter är isåfall? Och sen undrar jag vilken din favoritfrukt/grönsak är? Din blogg är väldigt bra!
Kram

 

Hej tack! Jag vet faktiskt inte vad min vilopuls är. Försökte räkna den på morgonen (med fingrarna på halsen), men det gick inte, när jag fann den och började räkna så tappade jag den alltid innan det gått än minut eller ens 15 sek (så att man bara kan multiplicera med 4). Jag har tyvärr ingen pulsklocka att testa med.

Mina favoritteer är friggs rooibos te med blåbär och friggs gröna chai te.

Min absoluta favoritfrukt är röd paprika, men avokado och squash är nära. Favoritfrukten heter aprikos, men jag älskar de flesta frukter! Kram :)


Fler svar kommer! :D

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< April 2012 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Skapa flashcards