Sofies Wellness

Alla inlägg den 19 april 2012

Av Sofie - 19 april 2012 19:42


 


Åh känslan av att laga underbar mat! :D

Senaste månaden har detta pastarecept gått runt och prövats i olika varianter på en massa mat/hälsobloggar. Och idag var det min tur att äntligen testa det. Och vilket resultat, såg ut som pasta och smakade nästan som pasta. Bra ingredienser och hyfsatt enkelt att göra. Jag gjorde en lax och spenatsås till, men pastan kan serveras med vad som helst, eller användas som lasagneplattor. Detta är receptet jag verkligen tycker ni ska testa! Att göra egen pasta är inte så svårt som det låter. Och den innehåller inget mjöl heller för den som håller nere på kolhydraterna, eller snabba fiberfattiga kolhydrater.


Hemmagjord pasta med lax och spenatsås (2 portioner)


Pastan:

2 ägg

1/3 burk philadelphia (en burk på 200 g då)

2 msk fiberhusk

olivolja

 

1. Vispa äggen luftigt med en elvisp. Blanda i resten. Rör noga.

2. Låt svälla 5-10 min. Bre ut degen på en bakplåt med bakplåtspapper. Försök tryck ut degen så bra som det går.

3. "Olja" in ett annat bakplåtspapper med olivolja eller liknande på ena sidan. Lägg den kladdiga sidan över degen på plåten. Kavla med en kavel ut degen på plåten med det oljiga pappret i mellan så tunt som det går.

4. Sätt in i ugnen i 10 min på 150 g.

5. Ta ut och skär i spagettistrimlor med en pizzaskärare eller vanlig kniv.

6. Klart (du behöver inte koka pastan)!

 

Lax och spenatsåsen:

2 portionsbitar lax

1-2 nävar fryst spenat/bladspenat

1 röd paprika

1 vitlöksklyfta

1 dl vispgrädde/matlagningsgrädde

parmesanost

 

1. Sätt ugnen på 150 g. Gör pastan först och låt laxen under tiden börja tina i ugnen.

2. När du sätter in pastan i ugnen tar du ut laxen.

3. Skär laxen i tärningar. Fräs med olja i en stekpanna tillsammans med spenaten.

4. Tärna paprikan. När laxen nästan är genomstekt, fräs med paprika och pressad vitlök.

5. När pastan är klar, häller du i grädden och pastan samtidigt. Låt puttra en kort stund.

6. Toppa med riven parmesan för mer krämighet! Smaka av med salt och peppar.


Såsen till gjorde jag helt improviserat men pastareceptet kommer ursprungligen härifrån! Om du ska laga åt en hungrig familj eller inte ska ha så mycket till, skulle jag öka mängden på allt med 50 %, dvs 3 ägg+1/2 burk philadelphia+3 msk fiberhusk! Det blev lite knapert för mig och mamma som ändå åt med en stor laxsås till. Men vi var båda ganska hungriga.


   

Homemade pastastrimlor are the new thing!


Har ni testat att göra liknande pasta? Äter ni också något gott denna kväll? :)


Av Sofie - 19 april 2012 14:00


   


Jag och mina älskade mejerivaror burkar alltså... Perfekt att fylla med gottis mellis och ta med sig till en park! :)


Ovanför bilder från en härlig stund i Centralpark i New York för någon vecka sedan, sol, t-shirtvärme och underbar utsikt och grönska (jag saknar) tillsammans med familjen. I burken fanns riktig turkisk yoghurt (yay jag fann riktig fet turkisk yoghurt, inte den där fettfria men sötade yoghurten alla äter där) med någon frö/torkad fruktblandning.


Om ni besöker New York måste ni gå/springa/cykla i Central Park! :D


     


Ovanför gårdagens mellis efter tandläkaren i en betydligt gråare, kallare, molnigare och dystrare park i Stockholm (grönska och riktig vår kom NU snälla) än New York, men ändå härligt att sitta ute. Melliset kastade jag ihop hemma innan jag fick rusa till tandläkaren, bestod av den sista keson, sista kesellan som fanns hemma, halvtinade blåbär, kokosflingor, kanel, pumpafrön och cashewnötter till en krämig röra som kanske inte såg lika god ut som den var. Till detta en crunchy bar jag köpte på andra sidan atlanten.


Vad vill jag säga med detta inlägg då? Jo nu när det börjar bli varmare ut och njut. Superduper enkelt att ta em använd kesoburk eller liknande och fylla med sådant som finns hemma. Mejerivaror behöver ju kylskåpsvärme (även om de klarar sig en stund utan), men om du blandar i frysta bär av något slag kyler det ner innehållet och det håller sig kallt betydligt längre tid. Annars finns ju alltid frozzypack!


Är ni fans av medtagna mellisblandningar?


 

Och om man är rädd för att det ska läcka i väskan, här visar jag er det supersäkra sättet att förpacka allt i. Burk med lock, två gummisnoddar (en på varje "sida"), plastpåse och en klämma! Och sedan en plastsked i samma påse :)

Av Sofie - 19 april 2012 07:58


 


x Bovetegröt smaksatt med 1 mosad banan och kanel med mango, kokoschips, linfrön, kakaonibs, pekannötter och mjölk

x Riskaka med jordnötssmör och banan

x Kokt ägg


Bovetegröt (1 portion): Koka 1 dl boveteflingor+2 1/2 dl vatten+1 nypa salt till en grötliknande konsistens. Jag smaksatte min med en mosad banan och kanel som jag bara rörde i!


Morsning korsning :P

Bovetegröt har jag gjort tidigare på krossat (eller var det helt?) bovete, och det minns jag som ganska gott. Idag testade jag på att göra gröt på boveteflingor. Såg nästan precis ut som havregryn eller råggryn jag brukar göra gröt på. Men gröten blev mycket lenare och hade en annorlunda smak som jag inte vet hur jag ska beskriva den. Och det var väl okej. Men jag kommer inte göra det igen och jag åt inte ens upp hela portionen jag hade lagat.


Idag har jag och resten av Sveriges nior nationella prov i engelska hela förmiddagen, håll tummarna för oss!

Efter skolan ska jag och en kompis gå och simma. Min kompis är en riktig fena i vattnet, medan jag simmar runt i snigelfart haha, men det är härligt att röra sig i vatten även om det går långsamt.


 



Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< April 2012 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Ovido - Quiz & Flashcards