Sofies Wellness

Alla inlägg den 17 april 2012

Av Sofie - 17 april 2012 18:30


    


Testade på en variant goda plättar som man gör i ugnen med inspiration från frukostera idag till mellis!


Hallonkvargplättar i ugn (ca 9 st, 1 person):


Vispa 2 st äggvitor till ett hårt skum. Vispa ner 1 dl kvarg/kesella, 1 dl halvmosade hallon (eller andra bär) och ev. 1 msk sojamjöl eller annat mjöl (valfritt). Klicka ut smeten i ca 9 st små klickar på ett bakplåtspapper och grädda i ugnen på 225 g i ca 10-12 min, de ska bli fasta men inte brända i kanterna (som jag lyckades göra).


Dessa går att variera i mängder genom att variera med olika bär/frukter och blanda i kryddor som kanel, kardemumma, vaniljpulver eller saffran! :D Bara att testa sig fram efter smak och vad man har hemma. Går utmärkt som frukost också om man orkar hålla på med ugnen på morgonen!


 

Jag serverade mina med en klick kesella som jag blandat med rawtella (som jag köpte i New york, som nutella men med bättre ingredienser men säkert samma energimängd)!


Efter en dag i skolan och en stund med ett par kompisar beslöt jag mig för att bara gå hem och försöka göra ingenting. Efter att ha varit och rest och flängt ett tag, och knappt haft "semester" då jag inte alls vilat utan gjort en massa hela dagarna så behövs slapp tid och att inte göra något vettigt. Dock har jag väldigt svårt för att bara ta det lungt och inte uttnyttja tiden på störst möjliga sätt. Men jag lyckades iallafall sitta en timme och spela meningslösa spel på mobilen, äta plättar och slötitta på tråkiga program på tvn. Sen var jag igång igen och kunde inte sitta stilla utan började hålla på med mer meningsfulla saker hehe! Någon annan som lider av samma sak som mig, att inte kunna sitta stilla utan att känna att det finna mer meningsfulla saker att göra med tiden?



Av Sofie - 17 april 2012 07:48


Istället för dagens frukost bjuder jag idag på frukostarna från USA. I New York fanns det väldigt många cafeer att äta frukost på, vi hittade ett favorit ställe som vi gick till flera gånger (frukost 1, 2, 5 o 6 därifrån):


 

x Persikasmoothie

x Godaste omeletten med tomat, spenat och fetaost

x Rostat bröd

x Något som kallades grits (man kunde ta det istället för stekt potatis), smakade typ som quinoagröt och det var sådär


 

x Kokosvatten

x Fruktsallad

x Scrambled eggs

x Rostat bröd

x Stekt potatis


 

x Omelett med italiensk korv, tomat och mozzarella

x Fruktsallad

x Rostat bröd

x Stekt potatis som var äcklig


 

x Skinkomelett

x God stekt potatis

x Rostat bröd

x Morot och äpple juice (hemmagjord på stället där vi åt)


 

x Fullkornsbagel med philadelphia, lax och avokado

x Mangosmoothie


 

x Fullkornsbagel med pesto, kalkon och tomat

x Kokt ägg

x Färskpressad apelsinjuice


 

Hemma hos pappa kusin fick vi laga egen frukost, vilket jag tyckte var kul:

x Naturell yoghurt med banan, jordgubbar och några sorts frön

x Kokt ägg med dill


 

Även denna hemmagjorda frukost hos pappas kusin gjorde jag till mig själv:

x Bananomelett (2 ägg+1 mosad banan+kardemumma) med naturell yoghurt och någon nöt/torkad fruktblandning som jag fann

x Knäckebröd med ost och tomat


 

Hemma hos mammas kompis blev vi serverade:

x Riktiga amerikanska pannkakor med blåbär och pekannötter i med lönnsirap

Blåbär+pekannötter i pannkakor är en utmärkt kombo, det ska jag testa nästa gång jag gör bananpannkakor!


Det mesta av frukostarna var väldigt gott, kunde dock skippat all den där stekta potatis och rostade brödet som ändå bara inte smakar något!  

Jag återkommer med fler bilder från resan och en liten New york guide. Det blir bra va? :D

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< April 2012 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Ovido - Quiz & Flashcards