Sofies Wellness

Alla inlägg den 15 april 2012

Av Sofie - 15 april 2012 21:06


    


Kvällsstatus: Nedkrupen i sängen och kollar på sista avsnittet av 30 g i februari, ska strax gå och lägga mig!

Men först ska jag bjuda på receptet på kvällens middag. Jag fick "äran" haha att laga middagen då mamma och pappa höll på att packa upp, men det gör jag så gärna, särskilt när det var sålänge sedan sist. Pappa hade köpt lax och jag kom på en god röra att ha som topping.


Lax med chilikeso och ugnsrostade grönsaker (4 personer)


500-600 g laxfile

salt o peppar

2 dl keso

2 tsk sambal oelek

1/2 msk tomatpure

1/2 squash

2 röda paprikor

olivolja

 

1. Sätt ugnen på 200 g.

2. Lägg laxen i en ugnsäker form. Salta och peppra. Blanda keso, sambal oelek och tomatpure. Bre kesoröran över laxen.

3. Skölj och tärna squash och paprika. Lägg i en ugnsäker form. Häll på olivolja och salt. Rör runt.

4. Sätt in grönsakerna och laxen samtidigt i ca 25 min, eller tills laxen är genomstekt. Ha gärna på grillvärme de sista 3-5 min för att få lite färg på toppingen!


   

Lax, grönsaker, bulgur och sallad! :)


Av Sofie - 15 april 2012 15:23


 

Någon form av frukost/mellanmål/lunch, vad heter det när man äter frukostmat men klockan står på tidig eftermiddag fast kroppen är inställd på att den är sådär halv 8? Bestod i alla fall av vad som fanns hemma i kylskåpet från innan vi åkte:

x Äggröra i micro med en klick jordnötssmör

x Kanelgröt (på 1 dl havregryn, 2 dl vatten, någon msk havrekli och en massa kanel) med naturell yoghurt, gojibär, blåbär, kokoschips, torkade äpplebitar och cashewnötter


Nu är jag hemma igen fast jag har inte fattat det än!

De senaste 10 dagarna har det hänt så mycket och jag har upplevt så mycket nytt. Att resa är något av det bästa jag vet. Att få uppleva annorlunda saker, få inblick hur man lever på andra platser, få komma bort från vardagen och sedan återvända med minnen. Det är härligt, men just nu känns det lagom kul att sitta halvsovande i pyjamas med världens hög kläder och saker från min resväska som behövs sorteras bredvid mig, det är söndag vilket betyder skola imorgon och utanför ligger det SNÖ!?! (det var soligt och över 20 g när vi lämnade USA igår). Jag är som sagt jättetrött, att sova på planet går inte och det var en trött Sofie som kom hem vid halv 9 tiden imorse och som stupade sedan direkt i säng efter nästan ett dygn utan sömn. Men jag har bara sovit sådär 4 timmar då jag vill vara trött i kväll svensk tid så att jag kan sova.


Men jag ska kanske inte klaga, jag har varit på en rolig resa och kommer som sagt hem med fina minnen.


 

Fina New York som vi var främst i, men vi tog även en sväng förbi Washinton DC och mammas gamla trakter


Jag återkommer med fler bilder, och jag tänkte även göra en liten New York guide senare! :D

Av Sofie - 15 april 2012 06:30


Under min tid på bloggen har jag testat och lagt upp en massa goda brödrecept, här kommer ett inlägg med direkta länkar till alla recepten, enjoy:

 

Rågfrallor med pumpafrön


    

Klassisk grovlimpa


 

Frukostmuffins (+tillbehör)


 

Dinkelkakabröd


 

Om man är sugen på lite julkänsla såhär i april, pepparkaksbröd har ni här!


 

PT-Fia limpa (LCHF limpa)


 

Små LCHF/glutenfria bröd med pestokrydda


 

5-min bröd (med avokado, basilika och små tomater på)


 

Blåbärslimpa


 

Scones


 

Havre/sojabröd (med avokadokräm och kokta ägg på)


Jag kan även meddela att jag landar i Sverige idag, så snart blir det vanliga live upppdateringar igen! :D


Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< April 2012 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Skapa flashcards