Sofies Wellness

Alla inlägg den 11 april 2012

Av Sofie - 11 april 2012 19:30



 

Vaniljpulver, något som jag helst vill ska finnas i skafferiet!


Jag visade upp en favorit matlista häromdagen. Nu kommer yttligare en lista, denna gång på saker som jag helst alltid vill ha hemma (en läsare frågade om jag inte kunde göra en):


Saker som jag helst alltid vill ska finnas i kylskåpet

Naturell yoghurt

Keso

Kesella/Kvarg

Ägg

Sallad

Grönsaker av någon form

Pesto

Soltorkade tomater

Jordnötssmör

Potatis

Kalkonpastrami

Soja

Bregott

Mjölk

Fetaost

Färsk ingefära

Vitlök

 

Saker som jag helst alltid vill ska finnas i skafferiet

Hembakat bröd (alternativt i frysen)

Knäckebröd

Finn Crisps

Krossade tomater

Kryddor

Tonfisk på burk

Bönor på burk

Linser på burk

Kalamataoliver på burk

Nötter

Frön

Müsli

Riskakor

Fiberhavregryn att koka gröt på

Bulgur/couscous/kamutvete/matvete

Gojibär

Kokosflingor

Vaniljpulver

Dinkelmjöl

Kakao

 

Saker som jag helst alltid vill ska finnas i frysen

Någon form av bär/frukt

Grönsaker

Kyckling

Lax

Hembakat bröd


Annat

Färska frukter

Färska grönsaker


Jag har säkert glömt några saker, vad klarar ni er inte utan?

Av Sofie - 11 april 2012 08:30


Jag lovade er häromveckan att göra en inlägget om frukostar om man har ont om tid, här kommer det:


Mina bästa tips på bra frukostar som går snabbt att göra:


 

Snabbgröt i micro, Blanda 1 dl havregryn/fiberhavregryn, 2 dl vatten och 1 krm salt i en skål. Knäck i ett ägg och blanda/vispa med en gaffel noga (annars kommer det att smaka ägg). Sätt in i micron och kör 3 min på nästan den högsta värmen. Under tiden skär du ett äpple i tärningar och tar fram kanel och mjölk. Ta ut ur micron, blanda runt och in igen på 1 min. Ta ut och lägg på äpple och kanel och häll på mjölk. Klart på under 5 min.


 

Om du vet redan kvällen innan att du kommer ha bråttom, blanda redan då 1 dl havregryn+2 dl naturell yoghurt (detta är grunden), sedan kan du smaksätta med olika bär/frukter och kryddor, stå i kylskåpet under natten och ta bara ut och ät direkt på morgonen, om du har tid kan du även toppa med exepelvis blåbär och pumpakärnor som på bilden


 

När jag kokar ägg så kokar jag en hel drös ägg och lägger i kylskåpet, perfekt att bara ta ut och äta direkt eller skiva på en macka och ät, går hur fort som helst! Så när ni kokar ägg, koka för många och spara, de håller sig ganska länge i kylskåpet


 

 

Finns det något enklare? Fyll en skål med yoghurt, på med en god müsli och vräk på med frysta bär ur frysen och ev. lite kanel


 

Precis som exemplet ovan, så fungerar keso eller kesella lika underbart att bara lägga upp i en skål och topps med bär, nötter eller müsli

Sedan om man har tid någon dag skulle jag rekomendera att baka dessa, och sedan frysa in, bara att värma i micron och ha med sig på vägen till skola/jobb en morgon när man inte har tid:

 

Frukost/mellanmålsmuffins, recept finner ni här!


 

Samma sak med alla mina varianter av mellanmålskakor, baka, frys in och sedan tina upp på en stressig morgon!


Har ni några andra bra tips? :)


Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< April 2012 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Ovido - Quiz & Flashcards