Sofies Wellness

Direktlänk till inlägg 3 april 2012

Laxen vi alla älskar

Av Sofie - 3 april 2012 12:00


 


Lax och fisk i allmänhet är något som vi äter mycket hemma hos min familj. Supergott och nyttigt! Igår till middag blev det ugnsbakad lax med citronsaft och en kryddblandning jag köpt i Italien, pasta med citron/pepparsmak, sallad, kokt broccoli, en klick turkisk yoghurt som inte kom på bild och toppat med mina älskade gojibär! Vanliga pasta är ingen höjdare enligt mig (fast självklart äter jag det, men om jag får välja föredrar jag något annat), men igår kom jag på att jag inte använt min spagetti med citron och pepparsmak som jag köpte i Italien i somras. Och den var jättegod, mycket godare än vanlig pasta!


Tänkte ge er lite fakta om varför lax är så bra att äta (texten är direkttagen från denna sida):

Du har mycket att vinna på att äta lax regelbundet eftersom forskning visat att fet fisk är inflammationshämmande, skyddar mot cancer, skyddar kärlen och därmed risken för plötslig hjärtdöd, och dessutom är den bra för huden och hjälper till att bygga upp muskler för den som tränar.

Lax innehåller mycket högklassigt protein, B-vitamin, D-vitamin, selen och magnesium.


Laxen är en fet fisk och innehåller därför rikligt med nyttiga fetter. Omega 3-fettsyror är viktiga för bland annat hjärnans funktioner, kärlen, synen och nervsystemet. Undersökningar visar dessutom att omega3 är bra för humöret och motverkar mentala sjukdomar som ADHD och depression. Dessutom är den bra för minnet och brist på Omega 3 har bland annat kopplats till dyslexi. Andra fiskar som också innehåller mycket omega 3 är tonfisk, makrill, sardiner, sill och ål. Räkor och andra skaldjur innehåller också en hel del Omega 3.


Lax och andra feta fiskar ger en vackrare hud.Huden får en ökad lyster, och fettsyrorna är bra mot flagnande hud och psoriasis och huseksem. En amerikansk undersökning kom dessutom fram till att omega 3 skyddar mot ultravioletta strålar och ger därmed ett skydd mot hudcancer.

Hur ofta ska man äta lax och annan fet fisk? Du borde äta cirka tre portioner fet fisk i veckan. Om du inte gör det kan det vara en bra idé att äta kosttillskott med omega 3.


Här kommer massa laxrecept som jag tidigare har lagat:

Fetaostlax

Laxcarbonara

Lax med citronsås och bladspenat

Philadelphialax med dill, citron och pepparrot

Laxlasagne

Thai lax- och räkgryta

Lax med ärtpesto

Laxbiffar

Asiatisk lax med avokadokräm

Lax i ingefära och chilisås


 

Detta är philadelphialaxen :D


Visst har jag några lika stora laxälskare som jag där ute?


 
 
Ingen bild

:D

3 april 2012 14:20

Jag önskar, önskar ÖNSKAR att jag kunde äta lax! Jag gjorde det innan, och älskade det men sedan hade vi en biologilektion om bakterier och maskar och ja, jag ska inte gå in på detaljer med det slutade med att jag inte kunde äta lax längre, och nu tycker jag att lax är det äckligaste som finns vilket är synd då den är nyttig :( men jag försöker kompenserade det genom att äta tonfisk, torsk och makrill.

 
Denksam- Rebeccas matblogg♥

Denksam- Rebeccas matblogg♥

3 april 2012 18:00

Det är jättebra att du lägger upp dina bästa laxrecept! Jag gillar inte fisk överhuvudtaget men numera försöker jag iaf smaka på den. Jag ska nog testa på det här recepten någon dag. Lax är ju nyttigt och kan vara gott om man tillagar den rätt :)
Jag gillar din blogg jättemycket! Kram på dig =)

http://denksam.blogg.se

Sofie

3 april 2012 18:03

Tack, försök äta det, men om du inte gillar det ska du inte tvinga i dig det, det finns andra saker som är nyttiga som inte är fisk :D

Kram!

 
Denksam- Rebeccas matblogg♥

Denksam- Rebeccas matblogg♥

3 april 2012 18:02

förresten, har du något tips på någon matmarknad/affär där man kan köpa sån där pasta eller andra roligai ngredienser någonstans i Stockholm? =)

http://denksam.blogg.se

Sofie

3 april 2012 18:07

Pastan är som sagt köpt i Italien och jag inte sett någon liknande i Stockholm :)
Har tidigare svarat på en fråga om bra matställen/mataffärer i Stockholm i detta inlägget:
http://food-and-health-in-my-way.bloggplatsen.se/2012/02/12/7304095-tva-lasarfragor-en-massa-konstiga-roliga-dieter/

Kram :D

 
Ina

Ina

3 april 2012 19:10

Godaste fisken, tycker jag. ^^ Främst för att den smakar så mycket mer än annan fisk (var dock flera år sen jag åt tonfisk, hrm, kanske borde testa det snart igen...).



http://www.omattleva.blogg.se

 
Sanna

Sanna

6 april 2012 16:18

Perfekta tips nu när det finns så mycket god lax i butikerna!

http://engnuttasocker.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofie - 3 november 2014 21:10


  Japp, jag låter bloggen vila ett tag nu dvs jag tar någon form av bloggpaus på obestämd tid. Energi att lägga på bloggen finns inte riktigt där för mig. Antingen vill jag göra min blogg bra och skriva regelbundet eller så vill jag inte skriva all...

Av Sofie - 18 oktober 2014 15:48

  Inställda planer med en kompis ledde till att jag hängde med familjen och ett par familjevänner ut i skogen idag. Vi hittade en massa svamp och njöt av naturen.           Självklart hade vi med oss matsäck i våra ryggsäckar! På mina mackor...

Av Sofie - 17 oktober 2014 08:00


  Här har ni veckans fredagslista:   1. MIN MORGONSTUND är något jag högt prioriterar. Till för bara några månader sedan ingick det bara att göra en smarrig frukost och äta den i lugn och ro. Nu går jag faktiskt upp ännu tidigare för att börja ...

Av Sofie - 16 oktober 2014 20:20


  Hej allihopa! Som ni säkert har märkt har jag tagit en spontan bloggpaus senaste veckorna. Främst pga bloggtorka och att mycket annat i mitt liv har tagit tid. Men nu är jag tillbaka och tänker så smått börja skriva igen. Vad är ni intresserade a...

Av Sofie - 3 oktober 2014 08:00

  Låt mig presentera veckans fredagslista:      1. Jag har hittat en podcast som egentligen inte är en podcast utan timmeslånga avsnitt med skön yogamusik. Jag använder musiken både till yoga, meditation, avslappning och som pluggmusik. Podcast...

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< April 2012 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Ovido - Quiz & Flashcards