Sofies Wellness

Alla inlägg den 28 mars 2012

Av Sofie - 28 mars 2012 21:26


 


Efter en spännande final i Sveriges Mästerkock (någon annan som såg?) sitter jag nu och försöker lära in min svenska presentation för morgondagen (hade tänkt göra det tidigare på eftermiddagen men har hela tiden skjutit på det hehe). Till detta ett par bitar ljus choklad med hasselnötter i och en ramlösa citrus.


Något jag vill förmedla på bloggen är att jag äter vad jag vill ha och vad jag vet att jag mår bra av när jag vill utan att få dåligt samvete. Det kallar jag hälsosamt, och det önskar jag att fler gjorde. Vanligt lösgodis tycker jag inte är särskilt gott (särskilt när man kan äta en härlig fruktsallad) och jag vet att jag inte mår så bra av det heller. Men ett par bitar choklad kan då och då vara gott (oftaste mörk men även ljus med någon kräm i ibland), och det spelar ingen roll om det är en onsdag eller helg jag äter det bara jag är sugen på det. Visst en skål kesella med bär hade kanske vara lite bättre för kroppen. Men nu var jag sugen på choklad och då fick det bli det. Hälsosamt för själen helt enkelt!


Jag tror att många fokuserar så mycket på vilken dag det är, t.ex "idag är det vardag, då får jag inte äta något som är det minsta onyttigt" och om man bara tänker "det här får jag inte äta", vad kommer hjärnan då tänka på? Jo det du inte får äta och så kommer du äta det och få dåligt samvete och så blir det en ond cirkel och du tänker "nu kan jag likaväl äta mer för jag har ändå brytit regeln om det jag inte fick äta" och sedan trycker man i sig allt onyttigt man kan hitta. Och sedan på helgen äter man onyttigheter "bara därför att det är helg och nu får jag äta det, och då frossar man i sig".


Jag tror mer på min ide, att äta det man vill när man vill. Sålänge man kan hålla det i balans förstås!


Förresten är det någon som känner igen sig i vad jag skriver?


Nu måste jag verkligen plugga, jag önskar er alla en god natts sömn, kom ihåg att sova tillräckligt är lika viktigt som att äta rätt för kroppen, glöm inte det :D

Av Sofie - 28 mars 2012 20:16


 


Jag sitter och kollar på finalen av Sveriges mästerkock, spännande! Jag vet faktiskt inte vem jag hejjar på, båda är grymt duktiga. Ikväll har jag lagat middag för första gången på några kvällar (mamma har lagat för jag har haft så mycket att göra), men här är receptet, blev en god soppa med tillbehör:


Morots och ingefärssoppa med dragon och linsröra (4 portioner)


500 g morötter

1 msk färsk riven ingefära

1 stor vitlöksklyfta

5 dl vatten

5 dl mjölk

1 1/2 tsk torkad dragon

3-4 msk grönsaksfond

100 g fetaost

1 förpackning kokta gröna linser (380 g)

1 dl strimlad purjolök

1 dl turkisk yoghurt

rejält med salt o peppar (mätte dock inte hur mycket jag tog, men börja med 1 tsk salt ungefär)

 

1. Skala och grovriv morötterna. Skala och finriv ingefäran. Skala och pressa vitlöken. Fräs morötterna, ingefära och vitlökenn i en stor kastrull i rapsolja på medelvärme i ca 5 min.

2. Tillsätt vatten, mjölk, dragon och fond. Låt sjuda i ca 8-10 min. Mixa blandningen slät med en stavmixer. Sätt på låg värme igen innan servering. Smaka av med salt och peppar.

3. Smula fetaosten grovt och skölj linserna noga. Blanda fetaost, linser, purjolök och turkisk yoghurt i en skål.

4. Servera soppan med linsröran som topping!


Jag åt även en finn crisp och en riskaka med rökt lax, keso och basilika:

    

     

 

Av Sofie - 28 mars 2012 07:52


 


x Chokladomelett med kvargblandning, skivad banan, hasselnötter, hallon och några droppar sweet freedom


Idag till frukost gjorde jag världens godaste grej, chokladomelett med super topping och en skiva blåbärsbröd till det. Detta måste ni pröva!


Chokladomelett med lyxtopping (1 person): Handvispa snabbt 2 ägg, en skvätt vatten, 1 msk kakao och 1/2 mosad banan, se till att det inte blir några stora klumpar av kakao eller banan. Stek som en vanlig omelett i en stekpanna med rapsolja/smör. Blanda kvarg, vaniljpulver och kardemumma. När omeletten är klar brer du kvargblandningen över och toppar med resten av bananen som du skivar, hasselnötter, några halvtinade hallon och några droppar sweet freedom alternativt honung. Ät och njut!


Självklart om du inte har allt hemma till min topping kan du göra chokladomeletten och äta med vad du vill/har hemma.


  

Detta kan äta med gott samvete till dagens alla mål: Frukost, lunch, mellanmål, middag, kvällsmål! :P

   

Vardagslyx när det passar som bäst...

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Mars 2012 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Skapa flashcards