Sofies Wellness

Alla inlägg den 26 mars 2012

Av Sofie - 26 mars 2012 22:20


 

Såg detta uppslag i en tidning och var tvungen att fota det, grymt härlig och inspirerande bild! :D Underbara färger dessutom... Feel the inspiration, you can do anything if you just want it enough. You are unbeatble!


Någon gång tänkte jag göra ett stort och härligt inlägg med inspirerande bilder, om ni har några fina bilder med några passande ord, mejla de till mig på foodandhealthinmyway@yahoo.se


Dålig uppdatering idag, denna vecka är den värsta pluggmässigt på väldigt länge, 2 nationella prov, vanligt fysikprov, gymnasieprov i matte, en stor muntlig presentation i skolan och så alla vanliga läxor också. Men jag ska inte klaga, det är bara att kämpa på. Men efter en vanlig skoldag och ett grymt gympass direkt efteråt var det läxböckerna som väntade på mig resten av kvällen.Ingen tid för bloggande eller matlagning, men mamma gjorde mumsig tacos med min egengjorda tacokrydda till middag så magen var glad iallafall!


Får se hur uppdateringen blir resten av veckan, men ett vanligt frukostinlägg kan ni vänta er imorgon :D


   

Bara 10 dagar kvar nu, jag är taggad, jag har iallafall något att se framemot just nu :D


Av Sofie - 26 mars 2012 07:52


   


x Polentagröt med linfrön och kokosflingor

x Till gröten: Jordgubbar med underbar kvargröra (på kvarg+pytteliten bit mosad banan+kardemumma+vaniljpulver)

x Ett kokt ägg

x En skiva hembakat blåbärsbröd med ett brett lager kvarg


När jag frågade om olika sorters gröter förra veckan var ett av tipsen polentagröt som jag testade idag. God och len gröt är mitt omdöme, kommer jag göra igen. Dock tycker jag att en portion (1/2 dl polentagryn) är alldeles för lite att äta bara till frukost. Jag hade tänkt att ha den där kvargröran och jordgubbarna på gröten, men det såg så löjligt ut när det tog större plats än själva gröten. Därför fick det serveras i en skål till. Och som ni ser på bilden blev det även ett kokt ägg och en skiva bröd till för mer mättnad. Nästa gång jag gör denna gröt kommer jag antingen göra en större portion eller göra som idag och äta något mer.


Polentagröt (1 liten portion): Koka lugnt 1/2 dl polenta med 2 dl mjölk och lite salt i 5-10 min tills det fått en grötliknande konsistens.


Kvargblandningen till var nog bland den godaste jag ätit (och jag har ätit många): Bestod av kvarg, en liten bit banan, kardemumma och vaniljpulver, ni måste TESTA!


   


Lite om Polenta: Polenta är små gryn som framställs av majskornets kärna. Majsmannagryn kan man säga. Jättegott till majssnittar, i soppor, till gröt, pannkakor eller pudding. Mindre fibrer än när man gör gröt på havregryn/fiberhavregryn. Gröt som är gjord på Polenta gör en väldigt len smak.


Har ni testat Polentagröt? Har ni några andra recept där man ska ha Polenta i? :D


Ha en härlig måndag nu förresten!

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Mars 2012 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Skapa flashcards