Sofies Wellness

Direktlänk till inlägg 24 mars 2012

Dagens eftermiddagmellis...

Av Sofie - 24 mars 2012 21:12


 


... kommer idag upp väldigt sent (efter att jag åt det).


Det bestod av några få enkla ingredienser: Finn crisp sesam med 2 hårdkokta ägg och pestokrydda!


Ni har säkert sett det miljoner gånger på bloggen, men det är så gott. Äter jag ofta som komplement till frukosten om jag är inte är mätt efter det jag först lagt upp.


Att pestokryddan dessutom kommer från en liten by i Italien jag besökte med några av mina närmsta kompisar i somras gör att varje gång jag äter kryddan får jag underbara sommarminnen därifrån :D


Förresten apropå ägg, hur vill ni ha era kokta? Jag vill ha mina hårdkokta (klarar inte lös gula), jag lägger alltid mina i en kastrull med vatten, sätter på högsta värme och när det börjar koka sätter jag klockan på 8 min! Då blir de perfekta enligt mig.


En del människor säger att man inte ska äta ägg pågrund av att man kan få för högt kolestrol särskilt män, jag vet inte riktigt om det där, ägg måste ju vara bättre än att äta en massa halvfabrikat och tillsatser, för ägg är en ren och naturlig råvara, och det är inte kemiska produkter som finns överallt i mycket mat?


 
 
Ingen bild

Nettan

24 mars 2012 22:41

Hej!
Jag älskar all slags ägg hård kokt, lös kokt, stekta etc. :D
Men jag tänkte fråga dig en sak. Du är grymt duktigt på att hitta på olika sallader till middagar. Jag behöver tips till en maträtt.

Jag ska bjuda på middag kycklingklubbor med egnagjorda strips i ugn. Vad för typ av sallad ska jag hitta på till det? Ska jag göra en klassisk kall sallad med ruccole, salladsblad etc. eller ska jag göra ugnsrostade grönsaker? behöver verkligen ditt tips :D

Sofie

25 mars 2012 12:42

Personligen älskar jag ugnsrostade grönsaker (framför allt paprika, tomat och squash) med vitlök, flingsalt och olivolja över sig, och det brukar funka utmärkt med kyckling så kör på det men det beror väl också på om du har någon marinad till kycklingklubborna (som kanske inte alls passar smakmässigt med de grönsakerna). Och om jag var du skulle jag nog göra en väldigt enkel och liten sallad till också på typ ruccola, pumpakärnor/solroskärnor och lite balsamvinäger.

Jag hoppas din middag blir trevlig! :D

 
Sally

Sally

25 mars 2012 07:11

Jag har ändrat åsikt de senaste året. Tidigare gillade jag inte kokt ägg, men smakade många gånger eftersom jag vet är det är ett så bra livsmedel. Jag lärde mig tycka om det och nu älskar jag det!! I början skulle det var hårdkokt som ditt, men jag har mer och mer börjat gilla liite lösare, det får gärna rinna litegrann, men inte för mycket! men kokar ca 6 min efter att det kokat upp.
Dock brukar jag använda mig av microägg, en plastgrej som ser ut som ett ägg. Man knäcker ägget där i och micrar i 30-40 s och sen har du som ett kokt ägg, snabbt och smidigt, slipper skala ägget också!

http://www.skippanudlarna.com

Sofie

25 mars 2012 12:37

För ett år sedan kunde jag inte äta kokt ägg eller omelett, äckligt värre tyckte jag, men precis som det mesta har mina smaklökar växt fram under året :D

Oj microägg har jag aldrig hört talas om, var kan man köpa det? Låter som du säger väldigt snabbt och smidigt!

 
Sally

Sally

25 mars 2012 19:25

Finns på designtorget!

http://Www.skippanudlarna.com

 
Ingen bild

Nettan

25 mars 2012 22:07

Tack för tipset ska verkligen testa det! :D

 
Anna

Anna

27 mars 2012 15:02

Visst är ägg ett bra livsmedel!
Superdupernyttigt med en massa vitaminer och framförallt protein!
Nästan noll kolhydrater dessutom.
Har man problem med högt kolesterolvärde så ska man vara försiktigt och inte äta flera stycken om dagen. Men annars är det helt lugnt! Det är gulan som innehåller kolesterolet så har man problem med det så kan man äta bara vitan.
Jag äter alltid ett till frukost och vill ha mitt med lite, lite lös gula. Eller snarare krämigt liksom.
Men kalla från kylen är det jättegott med hårdkokta!

http://20istorstan.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofie - 3 november 2014 21:10


  Japp, jag låter bloggen vila ett tag nu dvs jag tar någon form av bloggpaus på obestämd tid. Energi att lägga på bloggen finns inte riktigt där för mig. Antingen vill jag göra min blogg bra och skriva regelbundet eller så vill jag inte skriva all...

Av Sofie - 18 oktober 2014 15:48

  Inställda planer med en kompis ledde till att jag hängde med familjen och ett par familjevänner ut i skogen idag. Vi hittade en massa svamp och njöt av naturen.           Självklart hade vi med oss matsäck i våra ryggsäckar! På mina mackor...

Av Sofie - 17 oktober 2014 08:00


  Här har ni veckans fredagslista:   1. MIN MORGONSTUND är något jag högt prioriterar. Till för bara några månader sedan ingick det bara att göra en smarrig frukost och äta den i lugn och ro. Nu går jag faktiskt upp ännu tidigare för att börja ...

Av Sofie - 16 oktober 2014 20:20


  Hej allihopa! Som ni säkert har märkt har jag tagit en spontan bloggpaus senaste veckorna. Främst pga bloggtorka och att mycket annat i mitt liv har tagit tid. Men nu är jag tillbaka och tänker så smått börja skriva igen. Vad är ni intresserade a...

Av Sofie - 3 oktober 2014 08:00

  Låt mig presentera veckans fredagslista:      1. Jag har hittat en podcast som egentligen inte är en podcast utan timmeslånga avsnitt med skön yogamusik. Jag använder musiken både till yoga, meditation, avslappning och som pluggmusik. Podcast...

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Mars 2012 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Ovido - Quiz & Flashcards