Sofies Wellness

Direktlänk till inlägg 23 mars 2012

En läsarfråga om barn och mat :D

Av Sofie - 23 mars 2012 12:00


Jag älskar kommentarer. Jag läser alla, och svarar på alla som innehåller frågor och ibland även de som inte innehåller frågor. Men ibland när ni skriver långa frågor så får ni vänta lite på svar då jag inte alltid har tid. Förra veckan fick jag en fråga om barn och mat, och jag tänkte eftersom ni tyckte om mitt inlägg om vikt tänkte jag att jag kunde göra ett lite större inlägg om detta också, och så kan ni kommentera vad ni tycker. Här kommer frågan då:


Hej Sofie!
Jag måste bara berätta en grej som jag såg i onsdags. Jag skulle ladda mitt busskort och var inne i butiken man gör det. Jämte mig satt en mamma och hennes barn och två kompisar till henne. De hade köpt ett paket med muffins och ett med mazariner. Det var några kakor kvar i varje paket och mamman tog en muffin och började mata sitt barn. De första tuggorna såg barnet ut att gilla det, men sedan ville det inte öppna munnen. Då tryckte mamman in muffins i barnets munn och tvingade det att äta upp hela. Likadant gjorde hon med mazarinen och även där tyckte barnet om de första tuggorna men sedan ville det inte öppna munnen och inte svälja. Barnet var under ett år, kanske mellan 7-10 månader. Jag blev så irriterad eftersom det kändes så fel att mamman verkligen tvingade barnet att äta upp även fast det inte ville ha mer. Sen tycker jag inte att man ska ge så mycket socker till ett barn som inte ens är ett år. Vad tycker du om det här? Tycker du att det är okej att föräldrar gör så här?

 // Malin

Svar: Hej Malin! :)

Som 15-åring är väl inte barnuppfostran och hur man ska mata barn något jag kan särskilt mycket om eller snarare ingenting om. Men jag ska svara med de kunskaper jag har.


Ett, föräldrars vanor har stor påverkan på barnen (det kan man se med levande ögon överallt). I början all påverkan (för föräldern matar ju barnet och bestämmer exakt vad den ska äta), senare lär sig barnet vad det vill ha. Om en förälder matar sitt barn med fel sorts mat under hela barnets uppväxt kommer barnet troligtvis ta över förälderns matvanor. Självklart kan ett barn när den blir äldre lära sig mer om bra vanor och skaffa sig sådanna, men om man är uppväxen med dåliga vanor och har alltid haft det som vardag är det mest troligt att barnet fortsätter som den alltid gjort. Det är ju ganska logiskt?


Därför tror jag det är viktigt att få sina barn att skaffa bra matvanor så tidigt som möjligt, så att det inte vänjer sig vid dåliga. Men det kanske inte är det enklaste? Hur många barn äter frivilligt en massa frukt och grönsaker t.ex.? Själv hatade jag allt sådannt till jag var 14 år. Så som förälder får man nog vara tålmodig när det gäller det. Men att laga riktig mat och vänja barnet vid det, och inte snabbmat och halvfabrikat det kan alla föräldrar göra. Om barnet aldrig får smaka på Billys pizza kommer den ju aldrig vilja ha det? Men samtidigt kommer ju barnet växa upp till en ålder då föräldern inte har kontroll på barnet och den kommer komma i kontakt med dåliga vanor (som andra har). Det gäller nog då att inte vara hysterisk, utan lära barnet att lagom är bäst.


Angående exemplet du ger, muffins och mazariner kanske inte är det bästa att proppa i ett barn. Hon kunde gett det något mycket bättre. Samtidigt kan jag tänka mig att som förälder måste man ibland trycka i barnen något även fast de inte vill, ibland får de för sig att de inte vill ha även fast de borde äta. Men som sagt kunde hon valt något annat att mata barnet med.


Vad tycker ni om småbarn och hur man ska mata dem? Kommentera gärna! Jag kanske har helt fel uppfattning, jag vet inte hur det är att ha barn (jag är ju fortfarande ett barn själv...), men det kanske finns några föräldrar där ute som gör det?


Sedan är all dum reklam som riktar sig till barn så himla irriterande:


              


Klart att barnen vill ha de färgglada och roliga förpackningarna, särskilt om de också innehåller en leksak. Kan man inte göra liknande på de nyttiga förpackningarna? Och så försöker de lura föräldrarna att deras produkter är bra, t.ex CocoPops skryter om att de består av 45 % fullkorn, samtidigt som det är tonvis med socker i.


Och producenterna lurar ju inte barn, utan äldre människor också:

 

Senast pappa och jag handlade såg vi 8-pack med Billys pizza, och på dem gör dem reklam för Gladiatorerna, som att man skulle bli lika stark som dem om åt det, med tanke på hur mycket muskler de har måste man äta sjukt protein och det tror jag knappast finns i de där pizzorna...



 
 
Sally

Sally

23 mars 2012 15:07

Jag tycker detta är jätteintressant och har flera gånger diskuterat detta med mina föräldrar! Jag tror att det är viktigt att tidigt låta barnen äta samma mat som de vuxna gör. Att hålla på med att göra köttbullar och makaroner (eller liknande) varje gång föräldrarna själva ska äta fisk och grönsaker (eller liknande) gör att man ger barnen fel signaler. Låt barnen få pröva de vuxnas mat, och jobbat på en positiv inställning till mat och att prova nya smaker. Hemma brukar vi prata om "20 gångersprincipen" Efter 20 gånger vet vi först om man kommer tycka om det. Jag gillade tex inte ärtor men "tvingades" äta lika många ärtor som jag var gammal varje gång det serverades. Nu älskar jag ärtor!

Sen är det viktigt att hålla barnen borta från bantningshets då detta senare kan ge anorextiska tankar osv. En hälsosam inställning till mat måste man förmedla, både när det gäller dina egna vanor och barnens. Men har man inte själv koll på mat och hälsa är det så klart svårt att förmedla något sådant! Men engeri är ju så viktigt för barnen under en period så man måste se till att ge dem det dom behöver!

http://www.skippanudlarna.com

 
Cecilia

Cecilia

23 mars 2012 19:40

På tal om barns matvanor..
Jag vet en 3-åring som är vegetarian. Och detta är något som jag tycker är väldigt fel. Att vara vegetarian är inte något som ens föräldrar ska bestämma att man ska vara. Det är något man får välja själv när man blir äldre.

Ett barn som växer behöver även få i sig den näringen som finns i ex mjölk, fisk och kött. visst, det finns bra mat som ersätter, men är man tre år så tror jag att man behöver riktigt mjölk och riktigt kött.. om du förstår :)

Yttligare en tanke kring barns matvanor bara ;)

http://Vagenupp.blogg.se

Sofie

23 mars 2012 20:25

Ja en treåring som är vegetarian låter lite fel, då måste ju föräldrarna bestämt det. Och som du säger behöver nog barn näring från mat som inte vegetariaer äter. Dock kan man ju förstå att om båda föräldrarna är vegetarianer är det kanske lite jobbigt för dem att laga kött till varje måltid, men de kan ju göra det ibland och köpa riktig mjölk är ju inte så komplicerat...

 
Ina

Ina

24 mars 2012 14:34

Jag är ju i och för sig inte heller någon expert på barunuppfostran, men en del saker tycker jag ändå är ganska självklara. Som att barn ska äta samma sak som vuxna, i så stor utsträckning det går. Vissa saker är det vanligt att barn inte gillar, har typ med smaklökarna att göra (?) men att göra annan mat till barnen tycker jag är fel. Som Sally sa så sänder det fel signaler. Sen tror jag inte det är bra att hålla sina barn helt borta från godis, kakor, osv (även om 7-10 månader kanske var lite tidigt att börja), eftersom de ändå kommer komma i kontakt med det förr eller senare och då är det bättre att de har lärt sig vad "lagom" betyder.

Och att barn ibland inte vill äta stämmer ju bra, men jag tror ändå att det värsta är att tvinga i barnen mat. Det gör liksom mat till något negativt och kanske ångestladdat på något sätt, jag vet inte. Tycker det känns hemskt, ehe. Sen om barnet går ner i vikt är det ju en annan sak, men oftast så kan de ju reglera det där själva.

Ska inte ens börja babbla om förpackningarna, jösses vad irriterad jag blir! Och vilka produkter det är sen. De där Tresor-flingorna är som minikex, hör hemma i kexhyllan tycker jag.

http://www.omattleva.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofie - 3 november 2014 21:10


  Japp, jag låter bloggen vila ett tag nu dvs jag tar någon form av bloggpaus på obestämd tid. Energi att lägga på bloggen finns inte riktigt där för mig. Antingen vill jag göra min blogg bra och skriva regelbundet eller så vill jag inte skriva all...

Av Sofie - 18 oktober 2014 15:48

  Inställda planer med en kompis ledde till att jag hängde med familjen och ett par familjevänner ut i skogen idag. Vi hittade en massa svamp och njöt av naturen.           Självklart hade vi med oss matsäck i våra ryggsäckar! På mina mackor...

Av Sofie - 17 oktober 2014 08:00


  Här har ni veckans fredagslista:   1. MIN MORGONSTUND är något jag högt prioriterar. Till för bara några månader sedan ingick det bara att göra en smarrig frukost och äta den i lugn och ro. Nu går jag faktiskt upp ännu tidigare för att börja ...

Av Sofie - 16 oktober 2014 20:20


  Hej allihopa! Som ni säkert har märkt har jag tagit en spontan bloggpaus senaste veckorna. Främst pga bloggtorka och att mycket annat i mitt liv har tagit tid. Men nu är jag tillbaka och tänker så smått börja skriva igen. Vad är ni intresserade a...

Av Sofie - 3 oktober 2014 08:00

  Låt mig presentera veckans fredagslista:      1. Jag har hittat en podcast som egentligen inte är en podcast utan timmeslånga avsnitt med skön yogamusik. Jag använder musiken både till yoga, meditation, avslappning och som pluggmusik. Podcast...

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Mars 2012 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Ovido - Quiz & Flashcards