Sofies Wellness

Alla inlägg den 23 mars 2012

Av Sofie - 23 mars 2012 22:40


 

... detta kvällsmål, bestående av:


x 1/2 banan itu, keso, kanel, blåbär, kokosflingor, kakaonibs och pekannötter


Jag sitter och äter på detta kvällsmål just nu, en ny variant av banana split, ni kommer väl ihåg den supergoda banana spliten jag åt med varma hallon till frukost för ett tag sedan?


Ska lägga mig strax, även fast jag inte måste lägga mig tidigt för att det är fredag så är jag supertrött, det har varit en tuff skolvecka och nästa ser minst lika jobbig ut, men innan jag lägger mig ska jag nog läsa lite...


 

... dock vet jag inte vad jag ska börja läsa av alla dessa tidningar/böcker :P



Av Sofie - 23 mars 2012 20:00


 


x Sushi

x Soja

x Wasabi

x Misosoppa

x Paprikastavar


Hemlagad och nyttig mat i all ära, men ibland orkar man bara inte eller har ingen som helst lust (båda anledningarna idag). Andra halvan av familjen har varit på fotbollsmatch, pappa och jag på 3-timmars vandring på stan med shopping inför kommande USA-resa. Resultatet blir take away från vårt närmaste och bästa sushiställe.


Även om jag älskar att laga mat så får det bli take away ibland. Favoriterna är sushi och thai. Kinesiskt är också ganska gott, indiskt har jag svårt för, likaså falafelkungen och varmkorvsställen. Kebab och gatukök med sina hamburgare är oätligt. När det gäller pizza föredrar jag att göra hemmagjord. Plocksallader i lösvikt i mataffären är annars något som jag starkt gillar.


Om ni måste köpa hem take away, vad köper ni då för något? :D


Förresten visste ni att jätteräkorna i sushin är jättestora miljöbovar? Och i Asien där man odlar sådana räkor får de som gör det hemskt dåligt betalt. Därför har sushistället där vi brukar köpa sushi för några månader sedan slutat ha det på menyn. Först blev jag sur för jag tycker det är så gott, men sedan fick jag veta mer om varför. Och nu är jag glad att de har gjort det. Jag klarar mig gott med mina laxbitar!


 


Jag önskar er alla en trevlig fredagkväll!

Av Sofie - 23 mars 2012 12:00


Jag älskar kommentarer. Jag läser alla, och svarar på alla som innehåller frågor och ibland även de som inte innehåller frågor. Men ibland när ni skriver långa frågor så får ni vänta lite på svar då jag inte alltid har tid. Förra veckan fick jag en fråga om barn och mat, och jag tänkte eftersom ni tyckte om mitt inlägg om vikt tänkte jag att jag kunde göra ett lite större inlägg om detta också, och så kan ni kommentera vad ni tycker. Här kommer frågan då:


Hej Sofie!
Jag måste bara berätta en grej som jag såg i onsdags. Jag skulle ladda mitt busskort och var inne i butiken man gör det. Jämte mig satt en mamma och hennes barn och två kompisar till henne. De hade köpt ett paket med muffins och ett med mazariner. Det var några kakor kvar i varje paket och mamman tog en muffin och började mata sitt barn. De första tuggorna såg barnet ut att gilla det, men sedan ville det inte öppna munnen. Då tryckte mamman in muffins i barnets munn och tvingade det att äta upp hela. Likadant gjorde hon med mazarinen och även där tyckte barnet om de första tuggorna men sedan ville det inte öppna munnen och inte svälja. Barnet var under ett år, kanske mellan 7-10 månader. Jag blev så irriterad eftersom det kändes så fel att mamman verkligen tvingade barnet att äta upp även fast det inte ville ha mer. Sen tycker jag inte att man ska ge så mycket socker till ett barn som inte ens är ett år. Vad tycker du om det här? Tycker du att det är okej att föräldrar gör så här?

 // Malin

Svar: Hej Malin! :)

Som 15-åring är väl inte barnuppfostran och hur man ska mata barn något jag kan särskilt mycket om eller snarare ingenting om. Men jag ska svara med de kunskaper jag har.


Ett, föräldrars vanor har stor påverkan på barnen (det kan man se med levande ögon överallt). I början all påverkan (för föräldern matar ju barnet och bestämmer exakt vad den ska äta), senare lär sig barnet vad det vill ha. Om en förälder matar sitt barn med fel sorts mat under hela barnets uppväxt kommer barnet troligtvis ta över förälderns matvanor. Självklart kan ett barn när den blir äldre lära sig mer om bra vanor och skaffa sig sådanna, men om man är uppväxen med dåliga vanor och har alltid haft det som vardag är det mest troligt att barnet fortsätter som den alltid gjort. Det är ju ganska logiskt?


Därför tror jag det är viktigt att få sina barn att skaffa bra matvanor så tidigt som möjligt, så att det inte vänjer sig vid dåliga. Men det kanske inte är det enklaste? Hur många barn äter frivilligt en massa frukt och grönsaker t.ex.? Själv hatade jag allt sådannt till jag var 14 år. Så som förälder får man nog vara tålmodig när det gäller det. Men att laga riktig mat och vänja barnet vid det, och inte snabbmat och halvfabrikat det kan alla föräldrar göra. Om barnet aldrig får smaka på Billys pizza kommer den ju aldrig vilja ha det? Men samtidigt kommer ju barnet växa upp till en ålder då föräldern inte har kontroll på barnet och den kommer komma i kontakt med dåliga vanor (som andra har). Det gäller nog då att inte vara hysterisk, utan lära barnet att lagom är bäst.


Angående exemplet du ger, muffins och mazariner kanske inte är det bästa att proppa i ett barn. Hon kunde gett det något mycket bättre. Samtidigt kan jag tänka mig att som förälder måste man ibland trycka i barnen något även fast de inte vill, ibland får de för sig att de inte vill ha även fast de borde äta. Men som sagt kunde hon valt något annat att mata barnet med.


Vad tycker ni om småbarn och hur man ska mata dem? Kommentera gärna! Jag kanske har helt fel uppfattning, jag vet inte hur det är att ha barn (jag är ju fortfarande ett barn själv...), men det kanske finns några föräldrar där ute som gör det?


Sedan är all dum reklam som riktar sig till barn så himla irriterande:


              


Klart att barnen vill ha de färgglada och roliga förpackningarna, särskilt om de också innehåller en leksak. Kan man inte göra liknande på de nyttiga förpackningarna? Och så försöker de lura föräldrarna att deras produkter är bra, t.ex CocoPops skryter om att de består av 45 % fullkorn, samtidigt som det är tonvis med socker i.


Och producenterna lurar ju inte barn, utan äldre människor också:

 

Senast pappa och jag handlade såg vi 8-pack med Billys pizza, och på dem gör dem reklam för Gladiatorerna, som att man skulle bli lika stark som dem om åt det, med tanke på hur mycket muskler de har måste man äta sjukt protein och det tror jag knappast finns i de där pizzorna...



Av Sofie - 23 mars 2012 07:47


 


x Jordnötsgröt med rivet äpple, kokoschips, gojibär och pumpakärnor (+mjölk)


Jordnötsgröt (1 portion): Koka 1 dl fiberhavregryn+2 dl vatten+1 msk jordnötssmör+1/2 rivet äpple till en krämig gröt. Blanda i 1 äggvita. Toppa med t.ex. 1/2 rivet äpple, kokoschips, gojibär, pumpakärnor och mjölk!


Idag blev den en favorit i repris, för jag visste inte riktigt vad jag skulle göra.


Just på grötfronten känner jag att jag skulle vilja hitta nya sorter. Jag gör oftast på fiberhavregryn (vilket ni säkert har sett), tidigare gjorde jag även ofta på råggryn men jag har inte haft det hemma på länge. Under min tid på bloggen har jag testat bovete- och quinoagröter, gjort egna grynblandningar, köpt färdiga grynblandningar och att testat blanda i bulgur/matvete. Förutom grötgrunden har jag testat en massa olika saker att ha på/i, med olika frukter/bär, kryddor, nötter/frön och andra saker man kan smaksätta med.


Även om jag gjort en massa goda grötvarianter kan ni säkert även en massa goda som jag inte gjort. Så nu vill jag ha era bästa gröttips. Antingen vad man kan toppa t.ex fiberhavregrynsgröt med eller ha i. Eller gröter som man inte har fiberhavregryn som grund. Så kommentera nu!


 

En av de godaste toppingarna :D


Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Mars 2012 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Skapa flashcards