Sofies Wellness

Alla inlägg den 19 mars 2012

Av Sofie - 19 mars 2012 20:00


 


Till middag idag testade jag yttligare ett recept från Kostrådgivarboken av Nina Ahlm. Detta blev inte lika gott som första receptet jag testade ur den, men ändå helt okej, men antagligen ingenting jag kommer att göra om. Jag vill ändå lägga ut receptet här, för smaken är som baken och det kanske passar någon av mina läsare lite bättre.


Fisk i kokosmjölk, fänkål, päron och röd curry (4 personer)


1 zucchini

1-1 1/2 msk färsk ingefära (riven)

2 vitlökklyftor

1 fänkål

1 burk kokosmjölk (ā 400 ml)

2 päron

1 1/2-2 msk fiskfond

1-2 msk röd currypasta

600 g färsk spättafile

1 citron

1 msk torkad koriander


1. Tärna zucchini, finriv ingefära, pressa vitlök och strimla fänkål. Fräs i en stor panna med olja.

2. Skär päron i tunna skivor. Lägg i kokosmjölk, päron, fiskfond och currypasta i pannan. Smaka av med salt, peppar och ev. mer currypasta.

3. Rulla ihop fiskfiléerna och lägg ner i såsen. Koka sakta (helst under lock) i 5-8 min.

4. Riv skalet på citronen. Strö över skalet, saft från 1/2 citronen och koriander. Rör runt försiktigt.

5. Klart!


 


Jag var nyss inne på kvinnan som har skrivit bokens hemsida och där fann jag massor av mer recept i min smak (som inte finns med i boken), jag rekomenderar er att kika in på sidan här!


Av Sofie - 19 mars 2012 14:00


 


En nyfunnen vän i matväg. Som barn hade jag problem med riskakor pga dess konstiga smaker (men jag gillade konsistensen), och jag tvingade min mamma att köpa hem det någon enstaka gång för att alla andra barn åt det. Men i mitt liv har jag ätit få riskakor.


I helgen när pappa och jag var och handlade såg jag dessa ekologiska riskakor som är helt naturella (inte ens saltade) och dessutom gjorda på råris. Så jag beslöt mig för att pröva och de var överraskande goda.


Jag har ätit de helt naturella som de är (dock blir det ganska smaklöst då) och med jordnötssmör (dagens frukost), och jag har även planer på att smula sönder det och ha det blandat med müsli till yoghurt.


Vad tycker ni om riskakor? Har ni några andra tips på hur man äta dem? Kommentera gärna! :)


 

Av Sofie - 19 mars 2012 07:49

     


  x Riskakor med jordnötssmör och banan

x En kiwi

x Hallonkvargkaka med kokosflingor


Hallonkvargkaka (1 portion): Elvispa 1-2 äggvitor i en skål så att det blir ett vitt hårt skum. Rör i 1 dl kesella/kvarg, 1 dl hallon och lite kanel. Lägg i en ugnsäker form/skål och sätt in i ugnen på 225 g i 5-10 min (om det är 1 äggvita) eller 15-20 min (om det är 2 äggvitor).


Idag till frukost testade jag att göra hallonkvargkaka från frukostera. Gott! Dock läste jag receptet lite fel och tog 2 äggvitor istället för 1, det resulterade i att jag fick ha det ganska mycket längre i ugnen och ha på grillvärme i slutet för att den skulle få färg. Nästa gång ska jag göra med 1 äggvita, även om det blev gott så blir nog fördelningen av äggvita/kvarg/hallon bättre då.


Måndag idag! Skola som vanligt och sedan tror jag att jag ska stanna kvar där för att göra klart mitt musikprojekt. De 2 och en halv veckorna som är kvar innan påsklov är fyllda med massor skolarbete, läxor, inlämngningssaker och prov. Det är bara att kämpa på nu :)


 


Vad åt ni till frukost idag då? :D


Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Mars 2012 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Skapa flashcards