Sofies Wellness

Direktlänk till inlägg 18 mars 2012

Det där med vikten!

Av Sofie - 18 mars 2012 11:30


 

Vågen, något som ni bryr er om eller fullständigt struntar i? (bild tagen från google)


Jag fick en läsarfråga som jag vill svara på så att alla ser det:


Hejsan!
Detta är kanske en väldigt personlig fråga och jag kräver inget svar; men hur lång är du och hur mycket väger du? Annars så vill jag bara tacka till en underbar inspirerande blogg! :)

 

Hej! Först tack.

Jag vet inte exakt hur lång jag är faktiskt, en bit över 160 cm tror jag.

Och sedan det här med vikten, det är det jag vill skriva om.

Jag har aldrig haft en våg hemma så jag har aldrig vägt mig regelbundet. Men även om jag hade en så skulle jag inte det. För jag vet att den där lilla siffran som står där har ingenting med att göra om hur bra jag mår, hur stark jag är, hur mycket min kropp orkar, den procentuella fetmassan vs muskelmassan eller hur lycklig jag är. Jag vill sprida vidare detta budskap. Vikten är inte viktig, det viktiga är att man har en hälsosam kropp och mår bra på in och utsidan. Visst om vikten är så låg eller hög att det blir skadligt för kroppen och hälsan (man kanske riskerar en massa sjukdomar), jadå ska man bry sig och försöka gå upp/ner.


Jag blir ärligt talat ledsen när jag hör så många säga "Jag väger så mycket", särskilt unga tjejer i min ålder. Samhället har gjort så att många tror att det är det enda som är viktigt. Vikten är inget mått på hur bra ditt liv är. Det vill jag verkligen att alla som läser detta ska förstå. På denna blogg vill jag inspirera till HÄLSOSAMMA vanor, alltså att äta nyttigt men inte för att hålla en bra vikt. Jag äter som jag gör för att jag vet att jag mår bra av det, jag är piggare, gladare, orkar mer (både i kroppen och huvudet), för att det är gott och att jag ska orka med min vardag med ett leende på läpparna. Jag vill kunna leva länge och på min 80-årsdag kunna träna. Visst jag vill se bra ut, men det är inte den stora anledning till att jag lever som jag gör. Och att se bra ut för mig är inte att jag håller en viss vikt eller att jag har perfekt BMI.


Om ni nu vill börja med bättre vanor för att se bättre ut är mitt tips att slänga ut vågen. Köp ett måttband och mät på olika ställen på kroppen och jämför några månader senare för att se resultat. Muskler väger nämligen mer än fett, så om du börjar träna och får mer muskler kanske din vikt blir nästan oförändrad. Men muskler tightare till kroppen så du kommer se resultat med måttbandet. Och det finns andra sätt att äta mäta sin "hälsosamhet", om har som mål att börja träna: Skriv upp hur många armhävningar du kan göra, hur snabbt du springer 5 km eller hur många minuter du kan stå i plankan. Träna regelbundet någon månad och testa sedan igen, och du kommer förhoppningsvis se resultat. Det är ett annat sätt att mäta hur välmående du är.


Som sagt så väger jag mig extremt sällan (typ hos skolsyster och hos mormor/morfar där det står en i badrummet), och jag vägde mig faktiskt på sportlovet när jag var hos mormor och morfar. Gången innan den som jag vägde mig tror jag var i somras och jag kommer inte ihåg exakt vad jag vägde då men jag tror det var lite mindre än nu på sportlovet. Är jag ledsen för det? Nej! Jag tror snarare att jag skaffat lite mer muskler senaste halvåret (jag har styrketränat mer) och det är jag bara stolt över (dock känns det som de musklerna har försvunnit helt när jag nu har varit sjuk i snart 2 veckor haha).


Och sedan vill jag avsluta med frågan; Hur ser ni på det här? Väger ni er ofta och har koll på den? Är vikten något som är viktigt i ditt liv? Eller tänker du som mig? Kommentera gärna!


Ps. Till den som skrev denna fråga, tack för att du ställde frågan så att jag fick berätta min syn på detta :D

 
 
camilla

camilla

18 mars 2012 13:03

jag blir så glad av att höra att du har sån sund inställning till vikt osv. för huvudsaken är ju verkligen att man mår bra:) för mig har de ju dock blivit ngt ganska centralt i och med min situation att jag väger mig regelbundet för o ha koll. men såfort jag blir friskskriven kommer jag sluta med det för hur man mår sitter inte i vikten.

åå haha okey jag visste inte att de va en skidanläggning:P hoppas de blr skoj iaf?:D
skönt att plugget gått bra, jodå de går hyfsat för mig, så sjukt mkt bara xD

kramis:)

http://resanupp.devote.se

Sofie

19 mars 2012 17:56

Ja med tanke på din sjukdom är det klart att du måste hålla koll på vikten, som sagt om den är skadligt låg (eller hög) så bör man det, men bra att du tänker släppa det sen när du är normalviktig och friskskriven :D

Ja det var jättekul, vad har du gjort i helgen?

Kram!

 
Ingen bild

?

18 mars 2012 13:40

Du skriver ju att muskler väger mer än fett, vilket jag vet stämmer. Men sen säger du att du vägde mindre nu än typ 6 månader innan men att du tror att du fått mer muskler? Det stämmer ju inte! Borde du inte väga mer?

Sen så säger du att du inte vill väga dig för massa anledningar men sen så skriver du att du ändå väger dig hos din mormor o morfar? Det borde du i så fall inte göra?

Annars håller jag med dig till 100%!! Jag äter precis som du, för att det är gott och för att man mår bra av det. Varför äta en skiva vitt toastbröd med sylt när man kan ta en skriva grovt bröd med avokado och skinka? Det är sjukt mycket godare med grovt bröd och avokado och skinka!!

Sofie

19 mars 2012 17:44

Hej!
Det står faktiskt om du läser rätt att jag vägde en gnutta mer nu än i somras :)

Det jag vill få fram med texten är att det är så många (främst unga tjejer) som väger sig dagligen och rent av mår dåligt av det. Det tar över alldeles för stor plats i deras liv. Att jag sedan några enstaka gånger i mitt liv har när jag har varit hos mormor och morfar vägt mig är bara för att vågen stått där och samlat damm och jag har bara fått för mig att ställa mig på den. Men det har ingen betydelse för mig!

Skönt att höra att de är fler som har samma syn på det här :D

 
Ingen bild

Nettan

18 mars 2012 15:16

Jag var /är ibland en sån där som måste väga mig och går jag upp i vikt blir jag lite små nervös först. Jag utvecklade en slag anorexia men har blivit bättre nu och försöker att gå upp i vikt. Men problemet är att jag är faktisk lite rädd att vågen visar mer(just ni står den på 39.4) men när jag väger mig och det skulle stå 41 så skulle jag allvarligt få panik för jag tror jag har blvit fet. Men jag vet att jag håller på styrketräna så det är mina muskler som kanske skulle börja öka.

Så jag försöker inte väga mig mer utan jag känner efter hur kroppen mår och därför blir jag så inspirerad av dig! Din livsstil är fantastisk och jag försöker tänka hälsosamt om mat och träning.

Ha en bra dag!

Sofie

19 mars 2012 17:34

Kul att du blir inspirerad, jag hoppas verkligen du kan få bort dina tankar helt! Men det är självklart svårt. Våga fråga omvärlden om hjälp om det blir värre för det är du värd :D

Jag känner ju inte dig och jag vet inte alls hur du ser ut eller vilka förutsättningar du har, men att väga under 40 kg låter väldigt lite för en fullvuxen kvinna (om du inte är väldigt kort), jag tycker inte att man ska bry sig om vikt MEN det finns som sagt gränser då den är skadligt låg eller hög och det låter som din vikt ligger ganska mycket i underkant, men det vet du nog bäst själv! :)

Ha en bra dag du med!

 
Julia - Matblogg

Julia - Matblogg

18 mars 2012 21:47

Bra text! Jag har också skrivot lite texter om sådant här då jag får både komentarer och mejl av tjejer som är så oroliga för sina kroppar. Detta skrämmer mig lite då mat ska vara något man ska njuta av och må bra av.

Jag själv väger mig faktist även om jag inte viktnojjar men jag har sån våg hemma som väger % och då ser jag hur mina muskler utväcklas och det är jätte roligt tycker jag :D!

Måste tillägga att jag också varit sjuk i 2 veckorn nu på måndag (imån) och kände att mina muskler måste vara borta. Har i för sig jobbat och det är ett jobb där man hela tiden rör sig men har kanppats pressat på gymmet lixom, haha! Men jag har exakt samma msukelmassa som jag haft i två månader (inte pressat så mycket på gymmet på sisstone och sedan tar det så sjukt lång tid att bygga upp msukler) :)!

Kram!

http://ibland.nu

 
Emma

Emma

19 mars 2012 09:38

Mycket bra inlägg! Håller med dig helt och hållet!

http://Emmabarremyr.blogg.se

 
Ingen bild

Jossan

19 mars 2012 22:21

Tack för svaret - det hjälper mycket med sånna här inlägg som pepp! :)

 
Ingen bild

Nettan

20 mars 2012 09:23

Svar: jo jag väger alldeles för lite och jag är ca. 1.64/1.65 cm lång på 39kg så jag behöver komma upp i vikt. Därför läser jag din blogg och blir tipsad om maträtter och recept som är galet gott!

Ha en bra dag :D

 
Johannaa

Johannaa

20 mars 2012 14:06

Tack för kloka mat-och-vikt-ord! Hur kroppen mår är det bästa kvittot på att mat/träning/sömn går jämt ut! Vem vill inte träna på sin 80årsdag? :) härliga tankar. Hoppas många orkar läsa detta textnyttiga inlägg:)

http://Jagarenkrokus.wordpress.com

 
Ingen bild

Linda

28 mars 2012 20:21

Jag blir så glad när människor som du skriver sådär. Själv har jag sedan tonåren haft problem med min egen självbild och mat vilket naturligtvis ledde till en utvecklad ätstörning...Jag försöker nu lära om, att äta sunt, inte kompensera utan äta hederlig husmanskost och inte bry mig om alla dieter, LCHF, GI och allt vad det nu heter. Jag blev så glad när jag fann din blogg då det hjälper mig så otroligt mycket mer än någon kokbok. Det du lägger upp är så enkla men ack så nyttigt och ger utrymme för att själv pröva och utforma. Så stort tack för den här bloggen och dina vettiga tankar =)!!

Sofie

28 mars 2012 20:46

Tack vilka fina ord :D
Det är mina tre ord för matlagning: Gott, enkelt och nyttigt! Inga dieter eller liknande här inte.

Lycka till med att komma ur din ätstörning, det är nog inte det enklaste, men kämpa på :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofie - 3 november 2014 21:10


  Japp, jag låter bloggen vila ett tag nu dvs jag tar någon form av bloggpaus på obestämd tid. Energi att lägga på bloggen finns inte riktigt där för mig. Antingen vill jag göra min blogg bra och skriva regelbundet eller så vill jag inte skriva all...

Av Sofie - 18 oktober 2014 15:48

  Inställda planer med en kompis ledde till att jag hängde med familjen och ett par familjevänner ut i skogen idag. Vi hittade en massa svamp och njöt av naturen.           Självklart hade vi med oss matsäck i våra ryggsäckar! På mina mackor...

Av Sofie - 17 oktober 2014 08:00


  Här har ni veckans fredagslista:   1. MIN MORGONSTUND är något jag högt prioriterar. Till för bara några månader sedan ingick det bara att göra en smarrig frukost och äta den i lugn och ro. Nu går jag faktiskt upp ännu tidigare för att börja ...

Av Sofie - 16 oktober 2014 20:20


  Hej allihopa! Som ni säkert har märkt har jag tagit en spontan bloggpaus senaste veckorna. Främst pga bloggtorka och att mycket annat i mitt liv har tagit tid. Men nu är jag tillbaka och tänker så smått börja skriva igen. Vad är ni intresserade a...

Av Sofie - 3 oktober 2014 08:00

  Låt mig presentera veckans fredagslista:      1. Jag har hittat en podcast som egentligen inte är en podcast utan timmeslånga avsnitt med skön yogamusik. Jag använder musiken både till yoga, meditation, avslappning och som pluggmusik. Podcast...

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Mars 2012 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Ovido - Quiz & Flashcards