Sofies Wellness

Alla inlägg den 18 mars 2012

Av Sofie - 18 mars 2012 20:27


 

  


   


Känslan av att svischa fram mellan träden, att flyga fram, känslan av frihet, känna att man har kontrollen över ett par glidande skidor och att det i slutet av dagen riktigt bränner i benen. Jag älskar det!

  

Min dag började riktigt tidigt (uppe vid 5.30), efter strul med buss och skiduthyrning stod jag och Josefine på toppen av berget vid 11-tiden. Sedan körde vi upp och ner tills vi var tvugna att gå till bussen som gick tillbaka till storstan. Det blev inte jättemånga timmars åkning men det var riktigt härligt ändå. Kändes som ett fint slut på vintern, nu vill jag ha en riktig varm vår! Lunchen åt vi på toppstugan, och på min tallrik fanns en ganska okej kycklingwok med limesås.


All snö var konstgjord vilket jag tyckte kändes lite konstigt (jag har tidigare bara åkt i riktiga fjällen och i riktig kyla med riktig snö), så jag tyckte det såg jätteroligt ut att det bara var snö precis där backarna gick och mellan och nedanför backarna var det grönt och skog!


Väl hemma bjöd på pappa på middag:

 

Fläskfile i fetaostsås som jag toppade oregano med potatis, sallad och röd paprika, receptet på rätten har jag lagt upp tidigare, se här!

     

Nu sitter jag här helt utmattad, jag kommer sova sött i natt :) Men innan sängen blir det en dusch, packande inför imorgon, lite planering för veckan och om jag hinner svara på era kommentarer (såg att jag fått flera långa svar på mitt viktinlägg) :D


Godnatt!

Av Sofie - 18 mars 2012 11:30


 

Vågen, något som ni bryr er om eller fullständigt struntar i? (bild tagen från google)


Jag fick en läsarfråga som jag vill svara på så att alla ser det:


Hejsan!
Detta är kanske en väldigt personlig fråga och jag kräver inget svar; men hur lång är du och hur mycket väger du? Annars så vill jag bara tacka till en underbar inspirerande blogg! :)

 

Hej! Först tack.

Jag vet inte exakt hur lång jag är faktiskt, en bit över 160 cm tror jag.

Och sedan det här med vikten, det är det jag vill skriva om.

Jag har aldrig haft en våg hemma så jag har aldrig vägt mig regelbundet. Men även om jag hade en så skulle jag inte det. För jag vet att den där lilla siffran som står där har ingenting med att göra om hur bra jag mår, hur stark jag är, hur mycket min kropp orkar, den procentuella fetmassan vs muskelmassan eller hur lycklig jag är. Jag vill sprida vidare detta budskap. Vikten är inte viktig, det viktiga är att man har en hälsosam kropp och mår bra på in och utsidan. Visst om vikten är så låg eller hög att det blir skadligt för kroppen och hälsan (man kanske riskerar en massa sjukdomar), jadå ska man bry sig och försöka gå upp/ner.


Jag blir ärligt talat ledsen när jag hör så många säga "Jag väger så mycket", särskilt unga tjejer i min ålder. Samhället har gjort så att många tror att det är det enda som är viktigt. Vikten är inget mått på hur bra ditt liv är. Det vill jag verkligen att alla som läser detta ska förstå. På denna blogg vill jag inspirera till HÄLSOSAMMA vanor, alltså att äta nyttigt men inte för att hålla en bra vikt. Jag äter som jag gör för att jag vet att jag mår bra av det, jag är piggare, gladare, orkar mer (både i kroppen och huvudet), för att det är gott och att jag ska orka med min vardag med ett leende på läpparna. Jag vill kunna leva länge och på min 80-årsdag kunna träna. Visst jag vill se bra ut, men det är inte den stora anledning till att jag lever som jag gör. Och att se bra ut för mig är inte att jag håller en viss vikt eller att jag har perfekt BMI.


Om ni nu vill börja med bättre vanor för att se bättre ut är mitt tips att slänga ut vågen. Köp ett måttband och mät på olika ställen på kroppen och jämför några månader senare för att se resultat. Muskler väger nämligen mer än fett, så om du börjar träna och får mer muskler kanske din vikt blir nästan oförändrad. Men muskler tightare till kroppen så du kommer se resultat med måttbandet. Och det finns andra sätt att äta mäta sin "hälsosamhet", om har som mål att börja träna: Skriv upp hur många armhävningar du kan göra, hur snabbt du springer 5 km eller hur många minuter du kan stå i plankan. Träna regelbundet någon månad och testa sedan igen, och du kommer förhoppningsvis se resultat. Det är ett annat sätt att mäta hur välmående du är.


Som sagt så väger jag mig extremt sällan (typ hos skolsyster och hos mormor/morfar där det står en i badrummet), och jag vägde mig faktiskt på sportlovet när jag var hos mormor och morfar. Gången innan den som jag vägde mig tror jag var i somras och jag kommer inte ihåg exakt vad jag vägde då men jag tror det var lite mindre än nu på sportlovet. Är jag ledsen för det? Nej! Jag tror snarare att jag skaffat lite mer muskler senaste halvåret (jag har styrketränat mer) och det är jag bara stolt över (dock känns det som de musklerna har försvunnit helt när jag nu har varit sjuk i snart 2 veckor haha).


Och sedan vill jag avsluta med frågan; Hur ser ni på det här? Väger ni er ofta och har koll på den? Är vikten något som är viktigt i ditt liv? Eller tänker du som mig? Kommentera gärna!


Ps. Till den som skrev denna fråga, tack för att du ställde frågan så att jag fick berätta min syn på detta :D

Av Sofie - 18 mars 2012 05:47


 


x Kokt ägg

x Apelsin/kanel yoghurt (naturell yoghurt+kanel+apelsinsaft) med blåbär och pauluns supermüsli


Såhär tidigt på morgonen orkar man inte äta särskilt mycket, men jag försökte iallafall trycka i mig ganska mycket. Och jag har med mig en hel del att ladda upp med på bussen.


Nu undrar ni säkert varför jag är uppe så tidigt, jag ska nämligen åka skidor med skolan, och bussen går tidigt dit!


Ni får ha en grym söndag, jag spenderar min i skidbacken


Kika gärna in här senare, kommer upp ett inlägg angående vikt som jag tror kan vara intressant att läsa...


 

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Mars 2012 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Skapa flashcards