Sofies Wellness

Alla inlägg den 24 februari 2012

Av Sofie - 24 februari 2012 20:09


   

Grytan tillsammans med fullkornsris, körsbärstomater och spenat!


Jag stod för middagen denna kväll. Blev ett recept från denna fina blogg: http://drivkraften.blogg.se/


Kycklinggryta med avokado, curry och mango chutney (3 personer)


500 g kycklingfile (ca 2 stora kycklingfileer)

1/2 purjolök

1 tsk curry

2 dl vatten

1/2 hönsbuljongtärning

1,5-2 msk mango chutney

1/2 dl grädde

1/2 dl creme fraiche

1/2 msk soja

2 st avokado

 

1. Skär kycklingen i små bitar. Strimla purjolöken. Bryn kycklingen lätt i smör, tillsätt purjolöken i slutet.

2. Krydda med curry. Tillsätt vatten, buljong och mango chutney. Låt puttra i sådär 5-7 min.

3. Tillsätt grädde, creme fraiche och soja. Låt puttra i sådär 5-7 min till.

4. Skär avokado i mindre bitar och tillsätt någon minut innan servering.

5. Ät med ris och en sallad!


Mums, denna rätt fick verkligen tummen upp! Ni måste testa :D


 

Av Sofie - 24 februari 2012 16:12


 


Aromat, vad är det för något? Tydligen något som många människor har i maten för att förstärka smaken. När jag hörde talas om detta blev jag nördigt nog intresserad av att veta exakt vad det är för något. Efter att ha googlat runt på nätet har jag kommit fram till detta:


1. Innehållet består av salt, natriumglutamat, mjölksocker, jästextrakt, lök, härdat vegetabiliskt fett, kryddor och klumpförebyggande medel (E 552). Låter mums tycker jag ;)


2. Det är natriumglutamatet som används för att förstärka smaken i maten, min motfråga blir ju då: Varför inte använda kryddor och naturliga ingredienser istället för de kemiska saker?


3. Natriumglutamatet påstås ge  överkänslighetsreaktioner som allergiska besvär, huvudvärk, svettning, halsbränna, tryck över bröstet och illamående. Ämnet har också anklagats för att orsaka en mängd allvarligare sjukdomstillstånd, inklusive fosterskador, vredesutbrott, epileptiska anfall om man är epileptiker, astmaanfall, djupa depressioner, tillväxtproblem, försenad tillväxt, hormonstörningar, leverskador, nervskador, försämrad syn (eftersom glutamat kristalliseras i näthinnan), samt vid större konsumtion även hjärnskador (enligt wikipedia).


4. En del påstår dock att det bara är överkänsliga som får besvär av aromat.


5. Folk använder aromat till ägg, popcorn, potatismos, pasta, knäckemackan, kött, gratänger eller rent sagt till den mesta maten som inte smakar så mycket.


6. Det finns stor risk av att bli beroende av det. Om du börjar äta det och du blir van av att alltid ha det i din mat kommer det att bli svårt att sluta. Och du kommer kanske bara vilja ha mer och mer.


7. Främsta ingrediensen är salt. Salt behöver alla men i rimliga mängder. De flesta människor äter för mycket salt nuförtiden, därför är inte det bästa att hälla i en massa aromat i din mat.


8. Det innehåller även härdat vegetabiliskt fett, vilket ofta betyder transfetter. Och transfetter vet du säkert att det är inte bra för dig, det är fett som är gjort på kemiskt vis och höjer ditt onda kolestrol.


Min slutsats: Aromat är inte bra för dig. Om du nu tycker din mat är smaklös: KRYDDA själv med riktiga kryddor och använd bra råvaror med bra kvalite.


Aromat, något som ni använder er av?  


 


Och jag kan även meddela att jag nu har sportlov. Jippi, efter att ha spenderat dagen i skolan och en snabb sväng på stan med en kompis ska jag krypa ner och läsa alla tidningar och böcker jag samlat på mig den senaste veckan. Ha en trevlig fredags kväll!!!


Av Sofie - 24 februari 2012 07:55


 


x Brödskiva med kesella, kokt ägg och pestokrydda

x Brödskiva med kesella, skinka och körsbärstomater

x Kiwi/goji smoothie toppad med cashewnötter


Kiwi/goji smoothie (1 glas): Mixa 2 kiwi+1/2 dl gojibär+2 dl naturell yoghurt+1 dl kesella+lite vaniljpulver/honung!


Smoothien var god, dock hade den den där konstiga eftersmaken man får när man mixar kiwi med yoghurt. Någon som vet hur man får bort den?


Annars var frukosten superMUMS! Jag är beroende av äggmackor med pestokrydda...


Fredag idag, och det är inte vilken fredag som helst, den är sista dagen innan en veckas lov. Härligt! :D


 

Brödet har mamma köpt på ett bageri, supergott!

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29
<<< Februari 2012 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Skapa flashcards