Sofies Wellness

Alla inlägg den 15 februari 2012

Av Sofie - 15 februari 2012 20:44

 


Efter middagen idag som mamma lagade kände jag för att baka bröd, hittade ett vanligt brödrecept med gojibär i, men självklart när jag började leta ingredienser fanns ingen fil/yoghurt/kvarg att ha i. Och i alla recept jag hittade var man tvungen att ha det eller jäst och det hade vi inte heller hemma. Till slut fann jag någon variant bröd utan mjöl som jag beslöt mig för att testa. Resultatet:


Bröd med pestokrydda (ca 13 st)


3 ägg

250 g keso

1 dl sesamfrön

1/2 dl linfrön

1/2 dl solrosfrön

1 tsk bakpulver

1 msk fiberhusk (finns på glutenavdelningen)

1/2 tsk salt

pestokrydda som topping

 

1. Blanda allt förutom pestokryddan i en bunke.

2. Bre ut klickar av smeten på en plåt med bakplåtspapper. Toppa med pestokrydda eller någon annan krydda (eller ingen krydda alls).

3. Grädda i ugnen på 225 g i ca 12 min, stäng av värmen med låt plåten stå kvar i ca 5 min till.

4. Ta ut och ät (eller frys in)!


 


Nu gjorde jag dessa för att ha som vanligt påläggsbröd, men där jag fann receptet http://zandra.shapemeup.se/2011/08/24/nyttig-pizza-brod/ så stod det att man kan även använda receptet som hamburgebröd, pizzadeg, det är bara att forma det på plåten till det syftet man ska använda det till. Pestokrydda var något jag själv hittade på att jag ville ha på, men testa gärna andra kryddor och/eller toppa med frön!


Dessa blir det iallafall till frukost imorgon! :)


 

Innan ugnen såg de ut såhär, jag gjorde även några utan krydda på!

Av Sofie - 15 februari 2012 13:30


 

Te är något som jag dricker en hel del av (särskilt nu när jag har varit sjuk). Jag gillar att testa nya sorter. Men det finns två sorter som är mina favoriter som alltid finns hemma. Nämligen Friggs green chai och Friggs rooibos med blåbär! Ni borde testa.


Har ni några favorit teer? Tipsa mig gärna! 


 

Av Sofie - 15 februari 2012 07:56


   


x Sportknäcke med philiadelphia, avokado, paprika och sesamfrön

x Äpplebulgurfrutti


Äpplebulgurfrutti (1 portion): Blanda 1,5 dl kokt bulgur+2 dl naturell yoghurt (jag bytte 1 dl mot keso då yoghurten tog slut)+nästan 1 helt rivet äpple+kardemumma efter smak i en skål, toppa med resten av äpplet och ev. kakaonibs!  


Idag är jag tillräckligt frisk för att gå till skolan. Det ska faktiskt bli kul efter att ha varit hemma i 5 dagar och inte gjort något viktigt alls. Ska bli kul att träffa alla igen.


    

Jag har aldrig haft sesamfrön på mackan tidigare, men det blev supergott tillsammans avokado!


Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29
<<< Februari 2012 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Ovido - Quiz & Flashcards