Sofies Wellness

Alla inlägg under januari 2012

Av Sofie - 8 januari 2012 11:00



När jag häromdagen gjorde en tillbaka blick på 2011 visade jag upp en av de första rätterna jag lagade själv. Det var en som kommenterade och ville ha receptet, så jag tänkte varför inte lägga upp det så att alla kan få ta del av det? Jag har gjort det flera gånger, dock var det ett tag sedan senaste men det är supergott. Jag letade upp receptet som jag fann utklippt och inklistrat från en tidning i min receptbok.


Lax med grön örtsås och matvete (4 personer)


500 g skinn- o benfri laxfile

3 dl matvete

1 röd paprika

 

sås:

3 dl frysta gröna ärtor

1 dl vatten

1 1/2 msk kycklingfond

1 dl creme fraiche

1 msk färsk hackad timjan

2 krm salt

1 krm peppar

 

1. Tillaga matvetet enligt förpackningen. Kärna ur och finhacka paprikan. Blanda paprika och matvete.

2. Sås: Koka ärterna i vattnet och fond i ca 3 min. Tillsätt creme fraiche och mixa slätt med en mixerstav. Rör i timjan och smaka av med salt och peppar.

3. Skär laxen i fyra portionsbitar. Stek i stekpanna eller grilla i en grillpanna ca 4 min på varje sida (om du tycker det osar för mycket, kör i ugnen då men det tar längre tid).

4. Servera laxen med matvete och ärtsås!


Snabbt och superduperenkelt recept, man kan inte misslyckas!

Av Sofie - 7 januari 2012 20:15


    

Det blir fler än såhär, de var så goda att mamma och jag åt några innan jag hann fota ;)


Idag har jag bara varit hemma (förutom att jag tränade på morgonen då) och inte gjort någonting. Det känns lite meningslöst när det bara är 2 dagar kvar på lovet men man behöver väl sådanna dagar också. Just nu sitter jag och tittar på gladiatorerna medans jag skriver. Tänk om man vore så stark och vältränad som de som tävlar är. Fast gladiatorerna har äckligt vältränade kroppar. Jag undrar hur mycket proteinpulver de får i sig per dag?


På seneftermiddagen fick jag iallafall för mig att göra nöt/fruktbollar och det blev hela 3 varianter. Jag tog inspiration från kokböckerna jag fick i julklapp, recept på bloggar och gjorde min egna recept. Receptet på en av varianterna har ni här:



Nötbollar med aprikos, citron och ingefära (16-18 st)


2 dl mandel

12 blötlagda aprikoser

finrivet skal från 1/2 citron

1-1,5 msk citronsaft

  1 tsk malen ingefära

1 msk vatten

ev. 1 tsk honung (eller agave eller sweet freedom)


1. Mixa mandel till ett grovt mjöl. Blanda i citronskal, citronsaft, ingefära och vatten.

2. Mixa antingen i aprikoserna (om du har en stark mixer som klarar det), finhacka annars aprikoserna och blanda i till en geggig massa.

3. Smaka av med citron och ingefära. Vill du ha det sötare? Blanda i några droppar honung.

4. Forma till bollar. Om du har kokosflingor hemma (vilket jag tyvärr inte hade), rulla dem i det.

5. Förvaras i kylskåp eller frys så att de håller sig hårda.


Dessa är perfekta att äta när man är sugen på något sött, till mellanmål eller efter träning. Citron och ingefära gör att de är uppfriskande och känns fräscha.


Nötbollarna jag gjorde: Hallon/pepparkakskrydda/dadlar, Aprikos/citron/ingefära och Gojibär/pumpacrunch!


Recept på de andra två kommer upp nästa vecka :) 


Av Sofie - 7 januari 2012 09:15


     


x Fiberhavregrynsgröt med rivet äpple, kanel och mjölk

x Ägg


Förutom att äta gröt med sylt så tror jag detta är det vanligaste sättet att äta gröt till frukost. Det måste bero på att de är gott, väldigt mättande och äpplen är billiga och finns alltid att köpa färska (till skillnad från t.ex bär). Själv brukar jag laga denna variant gröt när jag har ont om tid, inte har någon fantasi för något annat eller bara inte orkar göra något annat. Eller förstås när jag helt enkelt är jättesugen på det. Som idag.


Ni får en härlig lördag, och gå ut och njut av solen som lyser :D


 


Har ni några roliga planer för dagen? 

Av Sofie - 6 januari 2012 19:05


       


x Upptinade plommon och melonbitar med hallonröra (turkisk yoghurt+naturell yoghurt+kesella+några mosade hallon), müsli och några mandlar


Efter lunch var jag en sväng på stan med några nära kompisar. Trevligt, blev en kopp chaite på ett café också förutom att gå i affärer. Väl hemma igen var jag hungrig och jag satte mig med en skål mellanmål. Jag tog fram plommon och melon som jag tärnat och lagt i frysen när det var säsong för det. Så det blev en liten fruktsallad med yoghurtblandning och müsli. Till detta senaste ToppHälsa full med inspiration och min kära iphone.


Tog även fram en burk grönkålschips ur kylskåpet och mumsade på det!


Grönkålchips receptet här:

http://food-and-health-in-my-way.bloggplatsen.se/2011/12/30/6968203-har-ni-kvar-gronkal-fran-julmaten-gor-gronkalschips/


Av Sofie - 6 januari 2012 13:29


Med rårivna morötter och små tomater


Det blev kylskåpsrens till lunch. Stekte julskinka rester i tärningar, champinjoner, pressad vitlök, kokt broccoli, färsk bladspenat och kokt bulgur. När allt det var färdigstekt hällde jag på ett ägg och allt blev till en krämig och god röra.


Testa nästa gång ni har rester i kylskåp: Stek vad du har kylskåpet. Kycklingbitar, grönsaker i alla former, svamp, ost, sallad, köttbitar, lök, kolhydratkälla (som bulgur, ris, quinoa, matvete) och kryddor. Häll sedan på ett ägg och allt blir till en krämig och god röra! Enkelt och snabbt :)


   

Av Sofie - 6 januari 2012 10:52


         


x Äggblåbärplättar med banankesella (kesella+mosad banan), gul kiwi, pumpakärnor och mandelspån


Frukosten bestod idag av stora plättar med blåbär, jag har gjort de förut men för er som missade det då så har ni receptet här:


Så här gör ni pannkakorna (1 pers):

Vispa ihop 2 ägg, 2 msk valfritt mjöl (jag tog fullkornsdinkelmjöl), 1 msk kesella, en skvätt mjölk och salt (detta är grundreceptet). Jag smaksatte med 1/2-1 dl frysta blåbär och 2 krm malen kardemumma och blandade i. Stek 3 plättar i smör på medelvärme. Klart!


Supersmarriga :D


Nu ska jag återgå till min iphone, jag är helt beroende!




Av Sofie - 5 januari 2012 22:40


   


Kvällen har spenderats med hemmagjord chokladdryck (med inspiration ifrån här:   http://drivkraften.blogg.se/2012/january/varm-choklad-med-honung-och-havssalt.html#comment) och min NYA IPHONE! Den kom på posten idag. Min nya lekkamrat och personliga assistens. Jag har suttit de senaste timmarna och försökt förstå hur den fungerar och laddat ner en massa appar som är roliga eller bra att ha. Jag älskar den.


Har ni tips på appar man bara måste ha? De bästa matapparna, hälsoapparna, spelen och apparna med smarta funktioner? Lämna gärna en kommentar så är ni snälla :)


Förresten ni kanske vill ha receptet på den underbara chokladdrycken jag drack till allt knappande. För 1 mugg:


Mixa ihop:

2,5 dl vatten

några nypor flingsalt

lite mer än 1 msk kakao

några droppar honung eller sweet freedom (sistnämnda är liknande honung och finns att köpa på blueberry lifestyle)

Värm allt i en kastrull och häll ner i en mugg och toppa med en klick grädde och ev. kakaonibs om det finns hemma


Dricks med gott samvete!


 

Min klick grädde smälte på direkten och la sig som ett tunt lager över chokladdrycken!

Av Sofie - 5 januari 2012 14:30


   

Det är så härligt med lov. Jag har helt plötsligt så mycket mer tid. Och en av sakerna jag gör med mer tid är att jag lagar mer mat. Gårdagens middag blev någon sorts julköttbullar, jag hittade flera liknande recept på köttbullar med kanel och apelsinsmak så jag mixade ihop dem och gjorde min egna variant, enjoy:


Köttbullar med touch of kanel och apelsin (4 personer)


1 apelsin

1-2 schalottenlökar eller en 1 bit gul lök

500 g nötfärs

1 ägg

1/2 dl grädde

1/2 tsk timjan

1 msk kanel

1 tsk salt

1 krm peppar


1. Finriv skalet på apelsinen. Skär apelsinen itu och pressa ut saften (ca 1 dl). Finhacka löken.

2. Blanda apelsinskal, apelsinsaft, lök, färs, ägg, grädde och kryddor i en bunke. Blanda väl och se till att kanel inte klumpar ihop sig någonstans.

3. Forma till köttbullar.

4. Stek i smör i en stekpanna så att de får fin färg och genomsteks.


Till detta åt vi även en god champinjonsallad som jag gjorde:


   

     

Champinjonsallad (4 personer)


6-7 st färska champinjoner

2 msk olivolja med citronsmak (eller olivolja som du blandar med saft från en citron)

4 stora nävar ruccola

2 msk rostade solrosfrön


1. Skölj champinjonerna och skär i tunna skivor. Blanda med olivoljan.

2. Skölj ruccolan och lägg i en skål. Lägg på champinjonerna och toppa med solrosfröna!


 

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Januari 2012 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Ovido - Quiz & Flashcards